امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مغفول مانده است
امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مغفول مانده است
دادستان سرخس گفت: متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مغفول مانده است و باید مانند نماز، حج و زکات احیا شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدتقی تمنانلو شب گذشته (دوشنبه) در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید از خودمان شروع کنیم گفت: بعد از اینکه در امر به معروف و نهی از منکر از خودمان شروع کردیم سپس سراغ خانواده، فامیل، همسایه ها، همکاران و بقیه اقشار جامعه می رویم.

 

دادستان سرخس با اشاره به ماده ۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بیان کرد: در این ماده قانونی مراتب امر به معروف بیان شده است که طبق آن مراتب قلبی، لسانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و همچنین دولت است اما مرتبه عملی امر به معروف و نهی از منکر فقط وظیفه دولت می باشد.

 

تمنانلو ادامه داد: مرحله عملی نیاز به مدارک و اسناد دارد و انجام آن فقط وظیفه دولت است.

 

وی افزود: طبق قانون آمر به معروف و ناهی از منکر نمی تواند متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن و حریم خصوصی افراد شود.

 

دادستان سرخس با تاکید بر تذکر لسانی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: مطمئنا اگر تذکر لسانی اولی، دومی و سومی اثر نکند به هر حال هر فردی هم که باشد تحت تاثیر تذکرات پیاپی قرار می گیرد.

 

تمنانلو گفت: متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مغفول مانده است و باید مانند نماز، حج و زکات احیا شود.

 

وی عنوان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر به افراد توهین نشود چرا که توهین به افراد دقیقا بر خلاف امر به معروف و نهی از منکر است.

 

دادستان سرخس با بیان اینکه ممکن است تذکر لسانی محترمانه منجر به واکنش و نهایتا ضرب و جرح بشود، گفت: در صورت اتفاق افتادن چنین موردی قانون از آمر به معروف و ناهی از منکر حمایت می کند.

 

تمنانلو از تعیین شعب مخصوص امر به معروف و نهی از منکر برای تسریع پرونده هایی با این موضوع خبر داد و اظهار کرد: تعیین این شعبه ها برای تخصصی شدن کار و رسیدگی به پرونده های امر به معروف و نهی از منکر به صورت تخصصی است.

 

وی با تاکید بر حمایت دستگاه قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: با قانون جدید دست دستگاه قضایی برای حمایت بیشتر از آمران به معروف و ناهیان از منکر و برخورد قاطع با افراد متخلف باز است.

 

دادستان سرخس خاطرنشان کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر برای اجرای قانون باید کاملا با قانون آشنا باشند و از آن اطلاع داشته باشند.

 

تمنانلو با بیان اینکه فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر باعث می شود باری از  روی دوش دستگاه قضا برداشته شود، افزود: اگر تمام افراد جامعه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، دستگاه قضایی خلوت خواهد شد و پرونده ها بسیار کاهش می یابد.

 

وی خطاب به آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: از کارت امر به معروف و نهی از منکر سوء استفاده نشود و بغض های شخصی را وارد کار نکنیم.

 

دادستان سرخس تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر فقط مختص بدحجابان نیست و امر به معروف و نهی از منکر را فقط به این مسئله محدود نکنیم.

 

تمنانلو با بیان اینکه متاسفانه بیشتر پرونده های دستگاه قضایی در حوزه خانواده است، اذعان کرد: تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در راستای برداشتن بار از روی دوش قوه قضائیه بوده است.

 

وی عنوان کرد: حواسمان باشد که امر به معروف و نهی از منکر ما باعث ایجاد پرونده جدید در دستگاه قضائی نشود و سعی کنیم کمتر دست به گزارش نوشتن بزنیم.

 

دادستان سرخس افزود: گزارشی که ارسال می شود باید مستند، مستدل و محکمه پسند باشد و در صورتی که کار به مرحله گزارش رسید به شدت با فرد متخلف و خاطی برخورد خواهیم کرد.

 

تمنانلو در پایان با تاکید بر حضور آمران به معروف و ناهیان از منکر در ادارات و سازمان ها گفت: اینکه این افراد در هسته مرکزی امر به معروف و نهی از منکر سازمان ها و ادارات هستند دلیل بر این نیست که آنها فقط می توانند در همان اداره کار امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند بلکه ضابطین و آمران به معروف و ناهیان از منکر می توانند در تمام سطح جامعه این واجب الهی را انجام دهند.

انتهای پیام/ع