۶۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور از پایانه سرخس انجام می‌شود
۶۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور از پایانه سرخس انجام می‌شود
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: ۶۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور از طریق پایانه و کریدور بین المللی سرخس انجام می‌گیرد.

به گزارش نسیم سرخس، محمد هادی ضیایی مهر اظهار داشت: راه آهن خراسان رضوی یک از مناطق فعال  راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که در دو بخش جا به جایی کالا و مسافر نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

 

وی تصریح کرد: در کل استان حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی وجود دارد که ۱۴ درصد ریل ایران را به خود اختصاص داده است و حدود هزار کیلومتر از این میزان در حوزه استحفاظی خراسان رضوی قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی افزود: تراکم خطوط ریلی در خراسان رضوی ۲ برابر کشور بوده ولی با این حال شرایط و قابلیت های خراسان رضوی و شمال شرق کشور بالا بردن این نسبت را می‌طلبد و این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

 

ضیایی مهر با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد جابه جایی مسافر از خطوط ریلی خراسان رضویی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: هم اکنون از ایستگاه مشهد به ۲۵ مرکز استان ریل مستقیم وجود دارد.

 

وی گفت: در سال ۹۳ حدود ۱۳ میلیون و ۶۵۰ نفر از راه آهن به خراسان رضوی سفر کرده اند.

 

وی ادامه داد: ۳۰ درصد زائری که به مشهد وارد می شوند از طریق راه آهن که نشان دهنده این نوع از حمل و نقل در ورود زائر د گردشکری زیارت است.

 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون روزانه ۸۷ قطار و ۴۵ هزار نفر ورودیو خروجی مسافر در مشهد مدیریت می‌شود از ابتدای پیک تابستانی تاکنون مشکلی به وجود نیامده است و تلاش بر این است که پیک دوم را با خدمات خوب به اجرا دربیاوریم.

 

ضیایی مهر تصریح کرد: برای توسعه مشهد در سال‌های گذشته ۴۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده که تا حدودی گره‌های مشهد را باز کرده و هم اکنون نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه از منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران هزینه شده که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید میرود تا پیش از نوروز ۹۳ به بهره برداری برسند.

 

وی ادامه داد: جزئی از این پروژه ها افزایش تعداد سکوها از ۴به ۷و افزایش تعداد ریل های موجود در ایستگاه مشهد از ۷ به ۱۳ است.

 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی جایگاه خراسان رضوی در جابه‌جایی بار را نیز مناسب عنوان کرد و ادامه داد: کریدورهای تجاری مناسبی از طریق ریل در سرخس به وجود آمده و سرخس به بندرعباس به عنوان حلقه اتصال بین آسیای میانه و خلیج فارس است که یکی از مهمترین خطوط کشوری است.

 

ضیایی مهر حمل و نقل بین المللی را دارای ۳ بخش ترانزیت، صادرات و واردات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا با بیش از ۵۲ هزار و ۲۰۰ واگن از طریق ریل‌های این استان جابه‌جا شده است که نسبت به سال ۹۲ شاهد رشد ۵۳ درصدی این مقوله بوده‌ایم.

 

وی افزود: یک میلیون و ۳۰ هزار تن کالاهای صادراتی با ۱۷ هزار و ۹۰۴ واگن حمل شده‌اند که به نسبت سال ۹۲ رشد ۳۱ درصدی داشته است.

 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حمل و نقل بین المللی ترانزیت کالاست تصریح کرد: عبور این کالاها ضمن ارزآوری زمینه اشتغال مناسبی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل عبور کالاهای ترانزیتی مورد تأکید مقامات عالی نظام بوده با همین رویکرد سال گذشته از حجم کلی حمل و نقل بین المللی ۵۲۰ هزار تن مربوط به کالاهای ترانزیتی بوده است.

 

ضیایی مهر ادامه داد: در پی عمل به سیاست‌ها برای رشد حمل و نقل ترانزیتی تخفیف ۵۰ درصدی برای عبور کالاهای در ترانزیت از طریق مرز رازی در مسیر سرخس به ترکیه و تخفیف ۴۰ درصدی برای کریدور سرخس به میرجاوه در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به رشد بخش ترانزیت کالا در خراسان رضوی بیان کرد: در ۴ ماهه نخست امسال در بخش ترانزیت ۳۴۳ هزار تن با ۶۷۸ دستکاه واگن به خلیج فارس ارسال شده که از نظر تنی رشد یک و نیم برابری داشته است.

 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در ارتباط با طرح‌های جدید که در راه آهن به انجام رسیده است تأکید کرد: سامانه هوشمند قطارها با اعتباری حدود ۳۲ میلیون یورو در مسیر تهران به مشهد به بهره برداری رسیده و مزیت آن این است که دخالت و زمینه بروز خطای نیروی انسانی را کاهش می‌دهد و امکان کنترل سرعت را فراهم می‌کند و اگر لوموکوتیو ران نسبت به مقررات بی اعتنا باشد سیستم هوشمند، قطار را متوقف می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/