سد شوریجه سرخس ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
سد شوریجه سرخس ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی سد شوریجه شهرستان سرخس گفت: این سد برای مشهد و سرخس حیاتی بوده و در حال حاضر اعتبار مورد نیاز ساخت این سد با رقمی بالغ‌بر ۱۲ هزار میلیارد ریال به‌طور کامل توسط دولت سیزدهم تامین شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو امروز جمعه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ به شهرستان سرخس سفر و از وضعیت پروژه سد شوریجه این شهرستان بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از این سد با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی پروژه، بهره‌برداری از این سد را برای مشهد و سرخس حیاتی و فوری خواند و خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر اعتبار مورد نیاز برای ساخت این سد با رقمی بالغ‌بر ۱۲ هزار میلیارد ریال به‌طور کامل توسط دولت سیزدهم تامین شده و مشاوران و پیمانکاران به‌صورت شبانه‌روزی و به سرعت در حال فعالیت هستند.

وزیر نیرو در این بازدید که با حضور مدیران ارشد صنعت آب و برق خراسان رضوی، مقامات محلی و جمعی از معتمدان شهرستان سرخس صورت گرفت، گفت: در طراحی این سد با احتساب ضریب اطمینان‌پذیری لازم، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف شرب، صنعت و محیط زیست پیش‌بینی شده و مازاد بر این تخصیص در سال‌های پر آب در اختیار کشاورزان سرخسی قرار می‌گیرد.

محرابیان تصریح کرد: با بهره‌برداری از این سد، نه تنها بروز خسارت ناشی از سیلاب‌های فصلی کاهش می‌یابد، بلکه امکان بهره‌مندی پایدار از رواناب‌هایی که از دسترس خارج می‌شد، برای بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

حسن نوری‌زاده، فرماندار سرخس به‌عنوان نماینده عالی دولت و‌ در راستای دستور استاندار خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به وزیر نیرو گزارشی از وضعیت شهرستان سرخس ارائه کرد.

سپس سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی به طرح موضوع و بیان مشکلات پرداخت.

در این دیدار تعدادی از کشاورزان شهرستان سرخس نیز حضور داشتند.

پیگیری انتقال آب سد دوستی و تکمیل پروژه لوله‌کشی، ساخت تصفیه‌خانه شهرستان سرخس، تعرفه مناطق گرمسیری، ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی شمس، تامین حق‌آبه کشاورزی و زیستی شهرستان از سد شوریجه از جمله موضوعات مهم مطرح شده در سفر وزیر نیرو به شهرستان سرخس بود.

به گزارش نسیم سرخس، سد مخزنی شوریجه سرخس از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تامین آب شرب مشهد مقدس و تامین آب کشاورزی منطقه است؛ این سد بر روی رودخانه کشف‌ رود در دو کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد.

حجم مخزن سد شوریجه سرخس ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که کل سیلاب‌های کشف رود را جمع‌آوری و حفظ می‌کند و پروژه ای مناسب برای مهار آب‌های مرزی است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی