آمریکا در برجام «بازیگر» سناریو اسرائیل و پول و تزویر سعودی بود/ اروپایی‌ها نشان دادند بدون اذن آمریکا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند
آمریکا در برجام «بازیگر» سناریو اسرائیل و پول و تزویر سعودی بود/ اروپایی‌ها نشان دادند بدون اذن آمریکا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تأکید بر اینکه آمریکا در مسئله خروج از برجام «بازیگر» سناریو اسرائیل و پول و تزویر سعودی بود، گفت: در این سه سالی که از برجام می‌گذرد، اروپایی‌ها نشان دادند بدون اذن آمریکا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به خروج آمریکا از توافق برجام اظهار کرد: در موضوع برجام اگر تیم مذاکره‌کننده ما به دستورات و فرمایشات رهبری درست عمل می‌کردند، امروز شاهد چنین رفتاری از سوی آمریکایی‌ها نبودیم.

 

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم افزود: در زمان مذاکرات بارها مقام معظم رهبری فرمودند که بنده به این مذاکرات خوش‌بین نیستم و تأکید داشتند در صورت مذاکره بایستی تضمین‌های لازم از طرف غربی گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه در توافق برجام تیم مذاکره‌کننده ما خیلی خوش‌بینانه با آمریکا رفتار کرد و سبب شد که تمام اقدامات و تعهدات که در توافق آمده جمهوری اسلامی به آن عمل کند و از سویی طرف آمریکایی از اجرای تعهداتش خودداری کند.

 

آصفری عنوان کرد: اگر اقدام متنازع را که مقام معظم رهبری نیز در زمان مذاکرات به آن تأکید داشتند تیم مذاکره‌کننده انجام می‌داد، به این صورت که در مقابل هر اقدام جمهوری اسلامی یکی از تحریم‌ها از سوی طرف غربی برداشته می‌شد، امروز شاهد این رفتار آمریکا نبودیم.

 

این نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و هم منتقدان بارها تأکید داشتند که اگر قرار باشد با آمریکایی‌ها توافقی داشته باشیم، باید هزینه‌های لازم از آن‌ها گرفته شود، ولی به دلیل عجله‌ای که تیم مذاکره‌کننده ما برای این توافق داشت، هیچ تضمینی برای این موضوع گرفته نشد و سبب شد که امروز شاهد چنین رفتاری از سوی آمریکا باشیم.

 

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تأکید کرد: در این سه سالی که از برجام می‌گذرد، اروپایی‌ها نشان دادند بدون اجازه آمریکایی‌ها اقدام به اجرای تعهداتشان در خصوص برجام نمی‌کنند، همچنان که شاهدیم ۱۶ بانک بزرگ اروپایی که بعد از برجام قرار بود با جمهوری اسلامی ایران مبادلات اقتصادی داشته باشند، منتظر هستند که آمریکا تکلیفشان را روشن کند.

 

وی بیان کرد: بعید است که اروپایی‌ها بدون اذن آمریکا اقدام به اجرای تعهداتشان در برجام کنند، البته باید منتظر باشیم که آیا طرف‌های اروپایی ضمانت‌های لازم را برای اجرای تعهداتشان در برجام خواهند داد یا خیر؟

 

آصفری تصریح کرد: اروپایی‌ها اگر در این قضیه همکاری نداشته باشند، برای ملت‌های دنیا ثابت خواهد شد که برخی از کشورهای اروپایی‌ها سیاست‌های خصمانه، جنگجویانه و سلطه‌جویانه آمریکا را به منافع مردمشان ترجیح می‌دهند.

 

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تأکید بر اینکه اقدام آمریکا در خروج از برجام سه ضلع دارد، افزود: ضلع اول این جریان پول و تزویر سعودی بوده و ضلع دوم رژیم صهیونیستی است که نویسنده این سناریو است و ضلع دیگر هم بازیگری آمریکا در این اقدام است.

 

وی در پایان اظهار داشت: امروز باید برای مردم آمریکا متأسف و متأثر بود که سیاست‌های آن‌ها دستخوش مسائل و موضع‌گیری‌های رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/