بیانیه دادسرای عمومی و انقلاب سرخس درباره مصادیق عناوین مجرمانه در فضای مجازی
بیانیه دادسرای عمومی و انقلاب سرخس درباره مصادیق عناوین مجرمانه در فضای مجازی
طبق مصوبه 15 مهرماه 1395 ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر شهرستان سرخس، دادسرای عمومی و انقلاب سرخس در خصوص مصادیق عناوین مجرمانه در فضای مجازی بیانیه صادر کرد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، طبق مصوبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۵ ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر شهرستان سرخس، دادسرای عمومی و انقلاب سرخس در خصوص مصادیق عناوین مجرمانه در فضای مجازی بیانیه صادر کرد.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بدین‌وسیله به اطلاع عموم مردم شریف و ولایتمدار شهرستان سرخس می‌رساند، برای دوام و قوام جمهوری اسلامی ایران و نیز حفظ جایگاه والای دین و اجرای کامل دستورات الهی من‌جمله امربه‌معروف و نهی از منکر و ازآنجاکه کشورهای بیگانه و معاند همیشه و همه حال درصدد براندازی حکومت دینی و اسلامی ما بوده و در این راه از هر روش و ابزاری برای رسیدن به هدف خود استفاده و به‌کارگیری می‌نمایند و یکی از این ابزارها فضای مجازی و اینترنت است، لذا به عموم مردم و نهادها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی اعلام می‌گردد مصادیق معنونه ذیل جرم تلقی شده و با مرتکب و مرتکبین آن‌ها برخورد شدید قضایی خواهد شد؛ تقاضا می‌شود ضمن رعایت تمامی قوانین و مقررات از هرگونه فعالیت در این زمینه اجتناب نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مغایر با قانون، عرف و شرع، مراتب به این دادسرا و یا مراجع نظامی و انتظامی اعلام تا برخورد سریع، دقیق و قاطع با مجریان حوزه فضای مجازی و سایبری گردد.

 

مصادیق عناوین مجرمانه در فضای مجازی

الف) محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی

۱- اشاعه فحشا و منکرات (بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات).

۲- تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشا و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی (بند ب ماده ۱۵۰ قانون جرائم رایانه‌ای و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی)- (مجازات آن از یک سال تا ۱۰ سال حبس).

۳- انتشار، توزیع و معامله محتوای خلاف عفت عمومی (مبتذل و مستهجن)- (بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده ۱۴۰ قانون جرائم رایانه‌ای).

۴- تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل (ماده ۱۵۰ قانون جرائم رایانه‌ای).

۵- استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی (بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات).

 

ب) محتوای علیه مقدسات اسلامی

۱- محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی (بند ۱ ماده ۶ قانون مطبوعات).

۲- اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن (بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی)- (اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام و در غیر این صورت از یک تا ۵ سال حبس).

۳- اهانت به هر یک از انبیاء عظام و یا ائمه طاهرین علیه‌السلام یا حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها (ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی)- (اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام و در غیر این صورت از یک تا ۵ سال حبس).

۴- تبلیغ به نفع حزب، گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلامی (بند ۹ ماده ۶۹ قانون مطبوعات).

۵- تبلیغ مطالب از نشریات و رسانه‌ها و احزاب و گروه‌های داخلی و خارجی منحرف و مخالف اسلامی به‌نحوی‌که تبلیغ از آن‌ها باشد؛ (بند ۹ ماده ۶ قانون مطبوعات).

۶- اهانت به امام خمینی (ره) و تحریف آثار ایشان (ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی)- (مجازات آن شش ماه تا ۲ سال حبس).

۷- اهانت به مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (حفظه الله) و سایر مراجع مسلم تقلید (بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات)- (مجازات آن شش ماه تا ۲ سال حبس).

انتهای پیام/