پس از FATF و IPC، خودتحریمی دیگری با حذف گرایش های کلیدی رشته مهندسی هسته ای(پرتوپزشکی و گداخت) از دفترچه انتخاب رشته دکترای سال ۹۶ ، نمود پیدا کرد.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از«طنین شهر»، در حالی که مردم پس از اجرای برجام منتظر تحقق وعده ” گشایش های روزانه پسا برجامی”هستند، روز به روز زوایای جدیدی از نقایص برجام افشا می شود.

در ماه های اخیر (پسابرجام)، پدیده جدیدی با نام “خودتحریمی” ، وارد عرصه سیاست دولت یازدهم شده است و هرچند می شود، تمامی این موارد محرمانه و در سکوت انجام شود، رسانه های مستقل و حامی حقوق ملت، بسیاری از  این موارد را موشکافانه بررسی و جزئیات آن را به اطلاع مردم رسانده اند.

پدیده خود تحریمی ابتدا با افشای جزئیات FATF و پس از آن با ایرادات حاکم بر قراردادهای جدید نفتی (IPC) شناخته شد، در هریک از این دو مقوله سیاست خارجی دولت طوری طراحی شده بود که ضربه مهلکی به اقتصاد و صنعت نفت کشور وارد می آورد.

در ادامه بحث داغ خودتحریمی ها در FATF و IPC، این بار نوبت به خودتحریمی در بخش پژوهشی و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه انرژی اتمی رسیده است! به این شکل که در  اقدامی غیر منتظره و به دور از اطلاع دانشجویان، پذیرش دانشجو مقطع دکترا در دو گرایش “پرتو پزشکی” و ” گداخت” که مرتبط با مهندسی هسته ای هستند، در دفترچه انتخاب رشته سال ۹۶ حذف شده اند.

بسیاری معتقدند، این اقدام سوال برانگیز در راستای تعهدات خاموش دولت ایران به طرف غربی، مبنی بر کاهش دانش هسته ای ایران بوده است، دانشی که به سرعت در حال رشد بود و بنا داشت دانشجویان فارغ التحصیل این رشته ها را  با شرکت در پروژه بین المللی ساخت راکتورهای گداخت هسته‌ای برای سال های ۲۰۴۵، ۲۰۵۰، در جهان مطرح کند، اما اکنون  با حذف این دو گرایش بسیاری از دانشجویان داوطلب این گرایش ها که اکثرا جز نخبگان هستند، در سردرگمی بسر می برند.

لازم به ذکر است، حذف رشته های  کاربردی صنعت هسته ای، در ادامه اقدام پژوهشگاه علوم و فنون انرژی اتمی( وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران)، مبنی بر عدم پذیرش دانشجو دکترا در سال ۹۵ صورت گرفته  است و بی تردی این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا در صورتی که پس از تقلیل دستاوردهای هسته ای، تمام دلخوشی این صنعت به تربیت دانش آموختگان داخلی است، رو به روز عرصه برای آنان تنگ تر می شود؟!

نکته جالب اینجاست که، توجیه حذف این رشته ها از سوی مسئولین ذی ربط در وزارت علوم، نبود بازارکار برای دانشجویان، عنوان شده است در حالی که وجود بیش از یک میلیون بیمار نیازمند به دریافت رادیودارو خود شاهدی بر نیاز روز افزون کشور در تربیت دانشجو در رشته ” پرتوپزشکی” است و از آن گذشته، باید گفت، رشته های بسیاری که  به مراتب کم کاربردتر از رشته های مذکور هستند در دانشگاه های کشور تدریس می شود و تاکنون با چنین استدلالی برای حذف، روبرو نشدند.

با این اوصاف، بهتر آن است که بگوییم، نفوذ غرب در کشور به واسطه امضا برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پرتو و زوایای پنهان بسیاری داشته است که هر روز بر پیکره ایران می تابد و در حقیقت، وعده گشایش های پسابرجامی وعده ای برحق، برای طرف های مذاکره کننده(۱+۵) بوده است.

انتهای پیام/