مایه‌کوبی ۲۰۰ هزار رأس دام علیه آبله در سرخس
مایه‌کوبی ۲۰۰ هزار رأس دام علیه آبله در سرخس
رئیس شبکه دامپزشکی سرخس از مایه‌کوبی 200 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله در شهرستان خبر داد.

عباس باغبان نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: به‌منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ویروسی بسیار واگیردار «آبله» در دام، واکسن آبله به تعداد ۲۰۱ هزار و ۵۲۲ رأس گوسفند و بز توسط شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس در سه‌ماهه اول سال جاری تزریق شد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: این حجم واکسیناسیون به‌صورت کاملاً رایگان و با همکاری بخش دولتی و خصوصی شهرستان انجام شده است.

 

وی بابیان اینکه واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بیماری‌های عفونی در دام است، تصریح کرد: علاوه بر واکسیناسیون دام، اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل ضدعفونی مستمر دامداری‌ها و عدم انتقال و جابجایی غیرمجاز دام نقش مهمی در سلامت دام و پیشگیری از انتشار ویروس عامل بیماری آبله دارد.

 
باغبان نژاد خاطرنشان کرد: بیماری آبله گوسفند و بز قابل‌انتقال به انسان نیست؛ این بیماری باعث تلفات در دام‌های جوان‌تر می‌شود و میزان واگیری بیماری در دام‌هایی که واکسینه نشده‌اند به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس اظهار داشت: زیان‌های اقتصادی ناشی از آبله موجب کاهش تولید شیر، آسیب به کیفیت پوست و پشم و دیگر تولیدات، سقط‌جنین، کاهش وزن، حساس شدن دام به عفونت‌های تنفسی و هجوم حشرات و تلفات می‌شود.

 

باغبان نژاد درباره درمان این بیماری گفت: به علت ویروسی بودن عامل بیماری، درمان اختصاصی برای آن وجود ندارد و تلقیح واکسن هم به دام بیمار نمی‌تواند اثری داشته باشد مگر اینکه دام هنوز مبتلا نشده باشد و واکسن بتواند ایمنی را در بدن دام علیه بیماری ایجاد کند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس اذعان کرد: دامداران در هنگام مواجهه با بروز بیماری در اولین اقدام باید دام‌های سالم را از دام‌های مبتلا جدا کرده و به آن‌ها واکسن تزریق کنند و در مکانی جدا از بیمار، آن‌ها را نگهداری و تحت مراقبت قرار دهند.

 

وی تصریح کرد: بره و بزغاله‌ها در مناطق با سابقه آلودگی مانند شهرستان سرخس، در معرض درگیری هستند و برای ایمن کردن آن‌ها لازم است واکسیناسیون سالانه آبله در میش و بز در ماه‌های اول سال انجام شود تا با تغذیه بره در ۲۴ ساعت اول پس از زایش ایمنی به بره منتقل شود.

 

باغبان نژاد در پایان با توجه به اهمیت نقش دامداران در اقتصاد مقاومتی از ایشان درخواست کرد با رعایت توصیه‌های بهداشتی و همچنین همکاری با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی، به ارتقای سلامت دام خود و درنتیجه افزایش تولیدات دامی کمک کنند.

انتهای پیام/