نمایندگی میراث فرهنگی سرخس درباره اخبار سرقت آثار باستانی سرخس جوابیه ای صادر کرد
نمایندگی میراث فرهنگی سرخس درباره اخبار سرقت آثار باستانی سرخس جوابیه ای صادر کرد
احتراما با عنایت به انتشار خبری در خصوص موضوعات مرتبط با ماموریت های این اداره کل در آن سایت خبری و اشاره به موضوعاتی مانند حفاری های غیرمجاز و نیز تاکید بر سریالی بودن این حفاری ها موارد ذیل به عنوان جوابیه این اداره کل ارسال می گردد.

به گزارش نسیم سرخس، متن این بیانیه به شرح ذیل است:

مدیر محترم سایت خبری نسیم سرخس

با سلام

احتراما با عنایت به انتشار خبری در خصوص موضوعات مرتبط با ماموریت های این اداره کل در آن سایت خبری و اشاره به موضوعاتی مانند حفاری های غیرمجاز و نیز تاکید بر سریالی بودن این حفاری ها موارد ذیل به عنوان جوابیه این اداره کل ارسال می گردد.

مقتضی است برابر قانون مطبوعات نسبت به انتشار جوابیه اقدام فرمایید.

عادله اخوان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس

خبرنگار محترم آن سایت خبری در سه خبر گذشته ی خود بر سریالی بودن حفاری های غیرمجاز در شهرستان سرخس تاکید دارد، در حالی که این حفاری ها به طور جداگانه در سال های ۹۱، ۹۲، و ۹۳ اتفاق افتاده و هیچ رابطه سریالی به لحاظ محدوده حفاری و چه به لحاظ فاصله ی زمانی در مورد آن ها دیده نمی شود.

 

همچنین مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس از این حفاری ها مطلع شده و در زمان وقوع این حفاری ها نیز کلیه اقدامات قانونی از قبیل بررسی کارشناس و ارسال گزارش به اداره کل میراث فرهنگی، هماهنگی با پایگاه های بسیج روستاهای مجاور و اطلاع رسانی و هماهنگی با پاسگاه های انتظامی در روستاهای مجاور محل حفاری ها صورت داده است.

 

لازم به ذکر است که هیچ یک از این حفاری ها در محوطه ها و تپه های تاریخی ثبت شده یا شناسایی شده صورت نگرفته و تنها در اراضی کشاورزی رخ داده است.

 

همچنین در این اخبار مواردی مشاهده شده که قابل تامل است و لازم است که مدیریت محترم آن سایت در خصوص موارد ذیل نیز توجه لازم را داشته باشد.

 

۱- عکسی در دو تاریخ ۹۴/۱/۲۷ و ۹۴/۳/۹ در غالب دو حفاری انتشار داده شده است.

 

۲- در متن خبر ۹۴/۱/۳۱ آورده است: «در زمان های قدیم در منطقه ای که هم اکنون این حفاری ها صورت می گیرد یک شهرک قدیمی وجود داشته که الان زیر خاک می باشد» این در حالیست که اولا بررسی کارشناسان میراث فرهنگی وجود سکونت گاه دائمی در آن محل را تایید نمی کند و ثانیا شهرک ها دستاورد عصر مدرن بوده و به طور حتم در زمان قدیم هیچ شهرکی وجود نداشته لذا به کار بردن لفظ شهرک غیر علمی است.

 

و اما خبر اخیر مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۱، در خصوص حفاری های تپه تاریخی قلعه قصاب نیز باید به اطلاع برسانیم که این تپه از تپه های ثبتی شهرستان نمی باشد اما به دلیلی واقع شدن در دوره اسلامی مورد حسارت قرار می گیرد.

 

نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس طی بازدیدهای دوره ای که از تپه های تاریخی داشته، از موضوع حفاری های غیرمجاز مطلع شده که ضمن گزارش ارسال برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراتب را در تاریخ ۱۳۹۴/۹/۲۴ به اطلاع دهیار روستا، پایگاه بسیج روستا و پاسگاه دولت آباد رسانده است. همچنین با وجود کمبود نیرو، تعداد بازدیدهای منطقه قلعه قصاب افزایش داده شده است.

 

در پایان از مدیران و خبرنگاران آن رسانه دعوت می گردد در مواجهه با اخبار مرتبط با حفاری های غیرمجاز ابتدا در تماس با مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی از صحت و سقم موضوع اطلاع کسب کرده و سپس به درج اخبار اقدام کنند. همچنین این اداره توقع دارد که آن رسانه محترم در راستای فرهنگ سازی و ایجاد فضای دوستدار میراث فرهنگی ادقام نماید و موضوع حفاری های غیرمجاز به عنوان یک عمل زشت و ضد منافع ملی بیان گردد.

 

جهت اطلاع مخاطبان گرامی، پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس بنا بر رسالت خبری خود پیش از این خبری با عنوان «سرقت آثار باستانی سرخس علنی تر و گسترده تر شد!/ مسئولان مربوطه هنوز واکنشی به این اخبار نسیم‌سرخس نشان نداده اند» منتشر کرده بود که جوابیه فوق مربوط به این خبر و اخبار مرتبط قبل از آن است.

انتهای پیام/