خدمت‌رسانی در تنها درمانگاه تامین اجتماعی سرخس قفل شد
خدمت‌رسانی در تنها درمانگاه تامین اجتماعی سرخس قفل شد
بیش از 40 هزار نفر در شهرستان سرخس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و تنها مرکز درمانی تامین اجتماعی سرخس که در سطح دو قرار دارد با استاندارد های این سطح از قبیل داشتن متخصص و تعداد پذیرش در بخش دندانپزشکی فاصله بسیار دارد.

به گزارش نسیم سرخس، بیش از ۴۰ هزار نفر در شهرستان سرخس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و تنها مرکز درمانی تامین اجتماعی سرخس فقط ۴ پزشک عمومی، یک داروساز و یک دندان پزشک دارد که به نظر پاسخگوی این تعداد بیمه شده نیست.

به همین دلیل خبرگزاری تسنیم، برای بررسی بیشتر وضعیت درمانگاه تامین اجتماعی سرخس با سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی سرخس، فرماندار سرخس، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی و همچنین تعدادی از مراجعه کنندگان به این درمانگاه گفتگو کرده است.

تامین اجتماعی باید مجهزترین بیمارستان را در سرخس داشته باشد

حسین سنجرانی فرماندار سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت درمانگاه تامین اجتماعی سرخس اظهار داشت: تامین اجتماعی سرخس ۴۰ هزار بیمه شده دارد و به نظر من تامین اجتماعی باید بهترین و مجهزترین بیمارستان را در شهرستان سرخس داشته باشد.

فرماندار سرخس افزود: سازمانی که این مقدار حق بیمه دریافت می‌کند باید خدمات نیز بدهد؛ این انتظاری است که همه مردم از تامین اجتماعی دارند.

سنجرانی عنوان کرد: کار سازمان تامین اجتماعی مثل این است که فردی ۴۰ هزار نفر کارگر داشته باشد و برای این افراد فکر خوابگاه و اسکان نکند.

وی بیان کرد: تامین اجتماعی نیز این مشکلات را می‌داند اما چارت آنها این اجازه را نمی‌دهد به هر حال انتظار ما فراتر از این ها است و در راستای همان سیاستی است که دولت تدبیر و امید بر تجمیع بیمه‌ها دارد.

فرماندار سرخس خاطرنشان کرد: بیمه خدمات اجتماعی و بیمه خدمات درمانی باید ادغام بشوند تا به نفع مردم باشد و خدمات بیشتری به مردم داده شود.

سنجرانی با بیان اینکه بیمارستان لقمان حکیم مربوط به بیمه خدمات درمانی است و مربوط به تامین اجتماعی نیست، تصریح کرد: تامین اجتماعی ۴۰ هزار بیمه شده در شهرستان سرخس دارد و باید متناسب با این ۴۰ هزار نفر طراحی کند و به مردم خدمات بدهد و خدمات فعلی تامین اجتماعی در حد یک درمانگاه فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی سازمان فقیری نیست و از لحاظ مالی مشکلی ندارد و وظیفه اش است که به مردم خدمات بدهد.

فرماندار سرخس گفت: الحمدلله با مدیریت آنجا و همکاری همکاران درمانگاه تامین اجتماعی نوبت دهی و خدمات درمانی به موقع شده است اما کفایت نمی‌کند و خدمات باید بیشتر از گذشته باشد.

آیا جایگاه ۴۰ هزار بیمه شده، داشتن درمانگاهی بدون متخصص است؟

سنجرانی اظهار کرد: آیا جایگاه ۴۰ هزار بیمه شده در همین حد است که یک درمانگاهی داشته باشند که متخصص نداشته باشد؟

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی باید در حوزه درمانی خدمات مناسبی در سطح شهرستان سرخس بدهد، گفت: متاسفانه خدمات درمانی تامین اجتماعی در شهرستان سرخس ضعیف است.

فرماندار سرخس بیان کرد: از طرف فرمانداری سرخس پیگیری‌ها و مکاتباتی در این حوزه انجام شده و اعلام کردیم که تخصص‌های لازم پزشکی را در شهرستان سرخس بیاورند و فرمانداری سرخس نیز آنچه در حد توانش باشد به این سازمان کمک می‌کند.

سنجرانی در پایان گفت: با توجه به سیاست‎های حوزه سلامت که توسط وزارت بهداشت کارهای خوبی نیز در این حوزه صورت گرفته است انتظار داریم تا در شهرستان سرخس نیز خدمات بهتر شود و تامین اجتماعی در این حوزه کمک و همکاری کند.

پرسنل درمانگاه با تلاش، تنگناها و کمبودها را جبران کرده‌اند

وحیدرضا شرفی مقدم، سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی سرخس نیز درباره افزایش خدمات در درمانگاه تامین اجتماعی سرخس به خبرنگار تسنیم گفت: پرسنل درمانگاه تامین اجتماعی سرخس وظیفه دارند بهترین خدمات را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی با توجه به امکانات موجود به مردم ارائه کنند.

سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی سرخس بیان کرد: پرسنل درمانگاه موظف به اجرای سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی هستند.

شرفی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا بین تعداد بیمه شده تامین اجتماعی در سرخس و خدماتی که تامین اجتماعی به بیمه شدگان خود می دهد تناسبی وجود دارد، گفت: تا حد زیادی این تناسب وجود دارد نه از لحاظ آماری بلکه براساس آنچه که ما شاهد بودیم که در تنگناها و مشکلات، پزشکان و پرسنل درمانگاه با توان خودشان و با خلاقیت و کار زیاد آن تنگناها و کمبودها را جبران کرده اند.

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال در سطح درمانگاه تامین اجتماعی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) راه اندازی شده است، گفت: این سیستم تمامی آمارها و فعالیت‌های درمانگاه تامین اجتماعی را در اختیار استان و کشور قرار می‌دهد و منعکس کننده کمبودها به استان و کشور است.

سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی سرخس عنوان کرد: توانسته‌ایم در حیطه امکانات و مقدورات موجود در شش ماهه اول امسال نسبت به سال‌های گذشته تمام تنگناها و مشکلات را مرتفع کنیم.

شرفی مقدم با اشاره به اعلام کمبودها به فرمانداری، نماینده مجلس و امام جمعه گفت: مشکلات درمانگاه را به مسئولان بالادست اعلام کرده‌ایم و مطمئنا تا وضعیت ایده آل فاصله داریم اما سعی می‌کنیم با وجود کمبودها، با همین نیروها و امکاناتی که در اختیار داریم بهترین خدمات را از لحاظ کمی و کیفی بدهیم.

وی عنوان کرد: درمانگاه تامین اجتماعی سرخس سطح دو است و در دو شیفت کاری صبح و عصر فعالیت می‌کند.

سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی سرخس افزود: ۴ پزشک عمومی به صورت قراردادی، یک نفر دندان پزشک و یک دارو ساز در درمانگاه تامین اجتماعی سرخس فعالیت می‌کنند و باید به این نکته توجه کنید که برای ارتقای درمانگاه باید شرایط فعلی ما تثبیت بشود یعنی ما مطمئن باشیم که ۴ پزشک عمومی در درمانگاه باقی خواهند بود تا بتوانیم با خیال راحت به سمت جذب متخصص برویم.

تثبیت پزشکان عمومی پیش شرط برای جذب پزشک متخصص است

شرفی مقدم با بیان اینکه از تامین امکانات رفاهی پزشکان رضایت نداریم گفت: پزشکان درمانگاه تامین اجتماعی سرخس به صورت قراردادی و موقت در حال فعالیت هستند و تبدیل وضعیت آنها به پیمانی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم برای جذب متخصص اقدام کنیم و تا زمانی که خیال ما از ماندن پزشکان عمومی در درمانگاه تامین اجتماعی راحت نباشد امکان جذب متخصص نیز بسیار سخت است.

وی تاکید کرد: باید بین مجموعه مسئولان شهرستان سرخس تعامل وجود داشته باشد تا بتوانند حداقل امکانات رفاهی را برای پزشکان فراهم کنند تا شاهد دو دستگی و تبعیض بین پزشکان تامین اجتماعی و پزشکان بهداری نفت و گاز نباشیم.

حق بیمه صرفا برای مسائل درمانی نیست

سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی سرخس گفت: پولی که بیمه شدگان برای حق بیمه خود می‌دهند صرفا برای مسائل درمانی نیست بلکه بخشی از آن برای مسئله بازنشستگی و مسائل دیگر نیز می‌شود.

شرفی مقدم عنوان کرد: زمانی که فردی برای بیمه شدن اقدام می‌کند از آن فرد می‌پرسند که آیا می‌خواهد با دفترچه بیمه بشود یا بدون دفترچه و اگر بیمه همراه با دفترچه را انتخاب کند یعنی خواستار دریافت خدمات درمانی است و اگر بدون دفترچه بیمه شود یعنی خواستار دریافت خدمات درمانی نیست بنابراین بخشی از پول بیمه مربوط به مسئله درمان است نه همه آن که انتظار داشته باشیم براساس همه پولی که به سازمان داده می‌شود خدمات درمانی نیز ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: درمانگاه تامین اجتماعی سرخس یک درمانگاه سرپایی تعریف شده است و خدماتی مانند بستری بیمار را ندارد و افرادی که می‌خواهند بستری شوند باید به بیمارستان لقمان حکیم سرخس مراجعه کنند چرا که در تعریف و عنوان این درمانگاه یک درمانگاه سرپایی است.

درمانگاه باید پزشک متخصص را تامین کند

احمد سجادی، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سرخس با بیان اینکه تا یک سال و نیم گذشته درمانگاه تامین اجتماعی سرخس یک درمانگاه عمومی بوده است، گفت: با پیگیری‌های متعددی که انجام شد، سازمان تامین اجتماعی کشور ارتقا این درمانگاه به درمانگاه سطح دو یا همان درمانگاه تخصصی را پذیرفت و چارت سازمانی آن تغییر کرد.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق چارت سازمانی جدید درمانگاه تامین اجتماعی سرخس، این درمانگاه باید چهار پزشک عمومی، دندان پزشک، داروساز و دو متخصص را داشته باشد.

سجادی بیان کرد: کارهای اداری پزشکان متخصص نیز انجام شده است و تاکنون یا نتوانسته‌اند حضور پیدا کنند یا از شهرستان رفته‌اند و یا مورد تایید سازمان تامین اجتماعی نبوده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر شهرستان سرخس درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی دارد و روزانه بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر را پذیرش می‌کند.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساعت کاری این درمانگاه افزایش پیدا کرده و مدیریت آن نیز به صورت جهادی در حال فعالیت است.

سجادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دندان پزشک و پزشک عمومی در این درمانگاه حضور دارند و فقط پزشک متخصص را باید درمانگاه تامین کند و آنچه به ما گفته شده است این است که کارهای جذب متخصص انجام شده و باید هرچه سریع‌تر برای خدمات دهی به مردم حاضر شوند.

وی اظهار داشت: در کل استان خراسان رضوی فقط دو یا سه درمانگاه سطح دو یا تخصصی داریم که یکی از آنها مربوط به شهرستان سرخس است.

نماینده سرخس در مجلس با بیان اینکه برای این درمانگاه درخواست آمبولانس نیز کردیم و اعلام کردند خیلی ضروری نیست و نیازی ندارند، گفت: به هر حال ما آمادگی داریم تا در صورتی که درمانگاه درخواستی داشته باشد، آن را تامین کنیم.

سجادی درباره ویزیت تعداد کمی از مراجعه کنندگان توسط بخش دندانپزشکی این درمانگاه نیز گفت: در حال حاضر روزانه ۱۰ نفر توسط دندان پزشک ویزیت می‌شود که باز هم این مقدار کم است و باید خدمات بیشتری به مردم ارائه شود.

وی تاکید کرد: از اینکه خدمات کمی در درمانگاه تامین اجتماعی سرخس ارائه می شود ناراحت هستیم.

نماینده مردم سرخس در مجلس افزود: با توجه به تعداد بیمه شده تامین اجتماعی در سرخس این مقدار خدمات کم است اما فعلا راه حلش این بود که این درمانگاه از درمانگاه عمومی به درمانگاه تخصصی سطح دو ارتقا پیدا کند و خدمات فعلی نسبت به قبل بیشتر شده است؛ قبلا فقط با دو پزشک عمومی روزانه ۳۰ تا ۳۵ نفر ویزیت می شدند اما با ارتقا درمانگاه این تعداد به حدود ۳۵۰ نفر در روز رسیده است که البته این تعداد نیز باید افزایش پیدا کند.

سجادی درباره تامین امکانات رفاهی پزشکان این درمانگاه اظهار داشت: امکانات و خدمات رفاهی پزشکان باید توسط بیمه و سازمان تامین اجتماعی صورت بگیرد.

در ارائه خدمات بین یک سرخسی و یک تهرانی تبعیض وجود دارد

وی تاکید کرد: خانواده تامین اجتماعی در سرخس بیش از ۴۰ هزار نفر هستند و حق بیمه‌ای که یک سرخسی به تامین اجتماعی می دهد برابر با حق بیمه‌ای است که یک فرد ساکن تهران می‌دهد اما در تهران بیمارستان پنج ستاره میلاد وجود دارد و در سرخس یک درمانگاه عمومی بود که فعلا تبدیل به درمانگاه تخصصی شده که حتی همین درمانگاه تخصصی نیز به جایگاه اصلی خود نرسیده و با استاندارد یک درمانگاه سطح دو فاصله دارد بنابراین در ارائه خدمات تفاوت و تبعیض وجود دارد درحالیکه هر دو فرد به یک میزان حق بیمه می‌دهند.

نوبت گیری از دندانپزشکی به آمال و آرزو تبدیل شده است

خبرنگار تسنیم برای اطلاع در مورد نظر مردم و مراجعه کنندگان درباره وضعیت خدمات دهی درمانگاه تامین اجتماعی سرخس با تعدادی از مراجعه کنندگان این درمانگاه نیز مصاحبه کرد.

یکی از مراجعه کنندگان درمانگاه تامین اجتماعی سرخس درباره خدمات دهی این درمانگاه به خبرنگار تسنیم گفت: برای نوبت گیری از بخش دندان پزشکی به دلیل تعداد کم پذیرش این بخش مشکل داریم و اکنون من یک ماه است که پیگیر نوبت گیری از این بخش هستم ضمن اینکه تلفنی شدن نوبت گیری نیز باعث شده بسیاری از اوقات خط تلفن درمانگاه اشغال باشد و به سختی می‌توان نوبت گرفت.

گل محمدیاری، یکی دیگر از مراجعه کنندگان با بیان اینکه مشکل این درمانگاه نوبت گیری از بخش دندان پزشکی است، گفت: حدود دو یا سه ماه است که موفق نشدیم از بخش دندان پزشکی این درمانگاه نوبت بگیریم.

مبارک، دیگر مراجعه کننده به درمانگاه نیز درباره وضعیت و مشکلات درمانگاه تامین اجتماعی سرخس اظهار داشت: دندان پزشکی درمانگاه تامین اجتماعی سرخس تعداد بسیار کمی پذیرش دارد و هر وقت که برای نوبت گیری زنگ بزنید، نوبت های دندانپزشکی پر است.

این مراجعه کننده با اشاره به برگه نصب شده در این درمانگاه مبنی بر ممنوعیت اعزام بیمار به مشهد برای ویزیت توسط پزشکان متخصص گفت: بهانه این ممنوعیت این است که تخصص‌ها در بیمارستان لقمان حکیم موجود است در حالی که برای مراجعه به بیمارستان لقمان پول زیادی دریافت می‌شود پس بیمه شدن ما در تامین اجتماعی چه معنایی دارد اگر ما پولی داشته باشیم که برای درمان به این درمانگاه مراجعه نمی‌کنیم بلکه به بیمارستان‌های خصوصی می رویم.

مبارک افزود: متخصصان بیمارستان لقمان نیز پذیرش بسیار کمی دارند و برای نوبت گیری باید اول صبح ساعت ۵ به بیمارستان مراجعه کنیم و اگر دیرتر مراجعه کنیم نوبت تمام می‌شود.

این مسئله برای مردم روستا بسیار سخت است که برای نوبت گیری از سحر از روستا حرکت کنند تا شاید بتوانند برای ویزیت پزشک متخصص نوبت بگیرند بنابراین این بهانه که به دلیل وجود متخصص در سرخس، بیمار به مشهد اعزام نمی‌کنیم غیرمنطقی است چون تعداد پذیرش برای متخصصان در سرخس بسیار کم است.

وی بیان کرد: قبلا خیلی خوب بود که برگه ای از تامین اجتماعی سرخس می‌گرفتیم و برای ویزیت توسط پزشک متخصص به مشهد می رفتیم اما الان آن برگه‌ها را نمی‌دهند.

این مراجعه کننده در پایان به نبود پزشک اطفال در درمانگاه تامین اجتماعی سرخس اشاره کرد و ادامه داد: یک مشکل دیگر در این درمانگاه نوبت دهی تلفنی است که برای برخی از مردم روستاها مشکل ساز است زیرا ممکن است برخی از روستاها دسترسی به تلفن نداشته باشند بنابراین نمی‌توانند نوبت بگیرند و مجبورند وقت سحر از روستا حرکت کنند تا صبح زود برای نوبت گیری درمانگاه باشند.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان نیز که بیشتر از وضعیت بیمارستان لقمان حکیم سرخس ناراضی بود از وضعیت درمانگاه تامین اجتماعی سرخس اعلام رضایت کرد.

۳۳۳ بار تماس بی وقفه در عرض یک ساعت برای نوبت گیری از درمانگاه

خانم قوچی، دیگر مراجعه کننده‌ای بود که درباره مشکلات درمانگاه تامین اجتماعی سرخس به خبرنگار تسنیم گفت: من از روستای شیرتپه سرخس هستم و بعد از نماز صبح برای نوبت گیری شروع به زنگ زدن به این درمانگاه کردم که اپراتور اعلام کرد از ۷ صبح به بعد برای نوبت گیری تماس بگیرید که دوباره از ۷ صبح شروع به تماس گرفتن کردم.

وی افزود: از هفت صبح تا هشت صبح ۳۳۳ بار به درمانگاه زنگ زدم تا برای دندان پزشکی نوبت بگیرم اما اصلا موفق به نوبت گیری نشدم و خط درمانگاه پشت سر هم بوق مشغولی می زد و حالا هم که حضوری مراجعه کرده‌ام می‌گویند نوبت‌ها پر است و مجبورم شب سرخس بمانم تا شاید بتوانم فردا صبح نوبت بگیرم.

خانم زین الدین نیز درباره مشکل درمانگاه تامین اجتماعی سرخس به سختی نوبت گیری از بخش دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه برای نوبت گیری از دندانپزشکی پیگیر بودم و در آخر هم موفق به نوبت گیری نشدم.

خانم گلاوی، یکی دیگر از مراجعه کنندگان نیز با انتقاد از نبود تخت بستری برای بستری بیماران در حد ۲۴ ساعت گفت: من بیماری قند دارم و دکتر به من گفته است باید برای بستری شدن به بیمارستان لقمان مراجعه کنم تا حالم بهتر شود؛ مگر درمانگاه تامین اجتماعی یک تخت برای بستری کردن بیمار برای ۲۴ ساعت ندارد که من را به بیمارستان لقمان حواله می کنند با وجود اینکه حق بیمه هم از ما می‌گیرند.

به گزارش تسنیم، با وجود آنکه درمانگاه تامین اجتماعی سرخس به سطح دو ارتقا پیدا کرده است و به قولی به یک درمانگاه تخصصی تبدیل شده اما این درمانگاه با استانداردهای یک درمانگاه تخصصی بسیار فاصله دارد و باید علاوه بر افزایش تعداد پذیرش در بخش دندانپزشکی نسبت به جذب و حضور متخصص نیز اقدامات لازم انجام شود.

مطمئنا با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی (۴۰ هزار نفر) از مردم سرخس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و با توجه به مسائل و مشکلات مالی موجود برای مردم در پرداخت هزینه‌های سنگین درمانی انتظار می رود تا تمامی نهادهایی که می توانند در بخش ارائه خدمات درمانی رایگان کاری انجام دهند نسبت به رفع نواقص و کمبودهای درمانگاه تامین اجتماعی سرخس اقدامی کنند و خدمات درمانی رایگان در سطح شهر سرخس را فراتر از یک درمانگاه ارائه بدهند.

طبق قانون هر واحد درمانگاه سطح ۲ و ۳ در دو شیفت صبح و عصر دایر بوده و در هر شیفت حداکثر چهار پزشک عمومی (خانم و آقا) ،دو دندانپزشک، یک داروساز، یک ماما به همراه سایر پرسنل مورد نیاز در درمانگاه حضور خواهند داشت. علاوه بر این حضور پاره وقت پزشک متخصص برای تخصصهای موجود در همان سطح لازم است.

منبع: تسنیم

گزارش از علیرضا علی صوفی

انتهای پیام/