۷۰ درصد واحدهای روستایی سرخس نیاز به مقاوم‌سازی دارند/ ۳۲۸ واحد از محل اعتبارات بازسازی مربوط به زلزله مقاوم‌سازی شد
۷۰ درصد واحدهای روستایی سرخس نیاز به مقاوم‌سازی دارند/ ۳۲۸ واحد از محل اعتبارات بازسازی مربوط به زلزله مقاوم‌سازی شد
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرخس از مقاوم‌سازی سه هزار و 780 واحد مسکونی در سطح روستاها و شهر مزداوند این شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس نتایج آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی سال 92، نزدیک به 70 درصد واحدهای روستایی سرخس نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

احسان تحصیلدار تهرانی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به پنجم دی‌ماه «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» اظهار کرد: نظر به اینکه می‌دانیم ایران در یکی از مناطق حادثه‌خیز کره زمین واقع‌شده و همچنین حوادث طبیعی دارای دو بعد خود حادثه و آثار و عواقب ناشی از حادثه است، بنابراین باید با افزایش و گسترش آموزش و فرهنگ ایمنی و آمادگی مسئولان و مردم و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع و همچنین تقویت آمادگی‌ها و امکانات، قبل از هرگونه حادثه نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کرده و گامی مؤثر در جهت پیشگیری از تبعات وقوع حادثه برداریم.

 

۳ هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی در سرخس مقاوم‌سازی شده است

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرخس با تأکید بر اینکه در مدیریت بحران پیشگیری مهم‌تر و مقدم بر درمان است، افزود: در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سرخس به‌منظور پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله و افزایش ضریب ایمنی در ساخت‌وسازهای جدید توانسته در یک بازه زمانی حدود ۱۲ سال (از سال ۸۴ تاکنون) قریب به سه هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی در سطح روستاها و شهر مزداوند (شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر) را مقاوم‌سازی و به پایان کار برساند.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ واحد هم در حال حاضر در حال احداث است، خاطرنشان کرد: به‌منظور اجرای دقیق و فنی واحدهای مسکونی، شش ناظر نظام فنی روستایی و شش دفتر مجری و بیشتر از ۴۵ پیمان‌کار دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای در این حوزه با بنیاد مسکن شهرستان مشغول به کار هستند تا ساختمان‌ها با کیفیت مطلوب رعایت مقررات ملی ساختمان اجرا شود.

 

تحصیلدار تهرانی در ادامه بیان کرد: چالش‌های عمده‌ای در تمامی ساخت‌وسازها و به ویژه در روستاها اعم از مسکونی و غیره و وجود دارد که نیاز است توسط مراجع مربوطه موردتوجه قرار گیرد.

 

بیمه نبودن واحدهای مسکونی یکی از چالش‌های ساخت‌وسازها

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرخس اظهار داشت: بیمه نبودن واحدهای مسکونی یکی از چالش‌های ساخت‌وسازها بوده که این امر چندین سال است توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد.

 

وی عنوان کرد: کنترل استاندارد مصالح و الزام مردم به استفاده از مصالح استاندارد و استفاده از متخصصان و مجریان توانمند احداث ساختمان و همچنین تهیه و تصویب قوانین و برخورد جدی با ساخت‌وسازهای بدون مجوز و غیر فنی از دیگر اقداماتی است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت‌وسازها بر آن تأکید دارد.

 

۳۲۸ واحد از محل اعتبارات بازسازی مربوط به زلزله مقاوم‌سازی شد

تحصیلدار تهرانی با اشاره به اجرای طرح مقاوم‌سازی در شهرستان سرخس تصریح کرد: در بخش مرکزی شهرستان سرخس با تعداد ۳۳ روستا بیش از ۳۶ درصد واحدها از محل تسهیلات طرح ویژه مقام سازی شده و در بخش مرزداران نیز بیش از ۲۱ درصد واحدها از محل تسهیلات طرح ویژه مقاوم‌سازی شده است.

 

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرخس تأکید کرد: همچنین از محل اعتبارات بازسازی مربوط به زلزله ۱۶ فروردین‌ماه ۹۶ نیز تعداد ۳۲۸ واحد مسکونی مقاوم‌سازی شد که این تعداد به آمار فوق افزوده می‌شود.

 

۷۰ درصد واحدهای روستایی سرخس نیاز به مقاوم‌سازی دارند

وی ابراز کرد: روستاییان عزیزی که دارای مسکن کم‌دوام و بی‌دوام و یا فاقد مسکن در شهرستان هستند، می‌توانند از تسهیلات مسکن روستایی که همچنان در شهرستان پرداخت می‌شود، نسبت به احداث واحد مقاوم بهره‌مند شوند.

 

تحصیلدار تهرانی در پایان بیان کرد: درمجموع در شهرستان سرخس بر اساس نتایج آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی سال ۹۲، نزدیک به ۷۰ درصد واحدهای روستایی نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

انتهای پیام/