۳ راهکار مجلس به دولت برای اصلاح «ارز ترجیحی»
۳ راهکار مجلس به دولت برای اصلاح «ارز ترجیحی»
قاضی‌زاده هاشمی گفت: مجلس برای اصلاح «ارز ترجیحی» سه راهکار به دولت داده و دولت هم انتخابش را کرده و مشکل دولت از نگاه ما در این رابطه مشکل رسانه‌ای و تبیینی است که باید پیشینی بر امر اجرا باشد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اصلاح ساختار ارزی اقتصاد کشور اظهار کرد: درباره اصلاح ارز ترجیحی دو سال است که در مجلس بحث می‌‎شود و در بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم برای آن برنامه‌ریزی کردیم.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته برای دولت که دولت قبل می‌شود، ۸ و نیم میلیارد دلار اعتبار ارز ترجیحی گذاشتیم؛ ارز ترجیحی یعنی چه؟ یعنی شما کالایی را با دلار ۴۲۰۰ تومانی که الان وجود خارجی ندارد و فقط یک امتیاز برای واردکننده‌ای خاص است، وارد و به دست مردم برسانید که البته به گفته دولت فعلی، دولت قبل این اعتبار را در ۵ ماه اول هزینه کرده است.

وی بیان کرد: دولت جدید هم با اذن مقام معظم رهبری، ماهیانه عددی را به‌عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشت کردند و آمار هم بالا رفت.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: در حال حاضر دولت اعلام کرده نمی‌تواند این روند را ادامه بدهد و برای فقط یک قلم نهاده نیاز به ۱۳ میلیارد دلار اعتبار دارد؛ این غیر از دارو است که اعلام می‌شود ۴ تا ۵ میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد و این مسئله با همین روند ادامه هم پیدا می‌کند.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا مجلس برای ارز ترجیحی، یک مابه‌التفات ریالی در اختیار دولت قرار داده است؛ در بودجه امسال به دولت اعلام کردیم که اگر عزم شما این است، سه راهکار داریم.

وی تصریح کرد: راهکار اول این است که ریالی که به دولت دادیم، مابه‌التفات آن را بدهد و ارز ترجیحی را حفظ کند، یا آن را تبدیل به حالت کالابرگی الکترونیکی کند و کالاهای اساسی را در فروشگاه‌های مشخص با ارز ترجیحی به مردم عرضه کند و یا اینکه در راهکار سوم یارانه مستقیم به مردم بدهد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: این سه راهکار اکنون در اختیار دولت است و دولت هم اجرای ترکیب نوع دوم و سوم را در برنامه دارد.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت انتخابش را برای اصلاح ارز ترجیحی کرده و مشکل دولت از نگاه ما، مشکل رسانه‌ای و تبیینی در این رابطه است.

وی اضافه کرد: ما به دولت اعلام کردیم که درباره ارز ترجیحی در البته مسئله را برای مردم تبیین کند و پیگیری‌های زیادی هم داشتیم و در چند روز اخیر هم وزرا در رسانه‌ها در حال تبیین این موضوع هستند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: دولت باید امروز مسئله اطلاع‌رسانی و تبیین را درباره اصلاح ارز ترجیحی بیشتر کند؛ برای مردم شفاف کند که برای مثلا آرد سنتی و یا آرد صنعتی این برنامه را داریم و یا برای واحدهای تولیدی ماکارونی این برنامه را داریم.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از این التهابات توسط واحدهای صنایع غذایی ایجاد شده که باید با آن برخورد شود؛ یک برخورد نظارتی داریم که دولت هم در این رابطه سازمان‌های زیادی مانند حوزه نظارتی وزارت صمت دارد.

وی بیان کرد: کار دولت درباره اطلاع‌رسانی مسئله اصلاح ارز ترجیحی باید پیشینی باشد؛ ما می‌توانستیم در حوزه اجرایی هم برای دولت در مجلس تعیین تکلیف کنیم، اما اتفاق سال قبل تکرار می‌شد و دولت با هزینه‌کرد اعتبارات، دوباره درخواست اعتبار می‌کرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در حوزه واردات برخی کالاهای اساسی دولت خودش باید واردکننده شود تا رانت در اختیار چند واردکننده خاص نباشد؛ مجلس در تبصره ۱۴، پولی را برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی کرده و ۱۶۱ میلیارد تومان را هم برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته است.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مجلس راهکارهای لازم را برای اصلاح ارز ترجیحی در اختیار دولت قرار داده و تدبیر و اجرا در دست دولت و هیئت وزیران است.

انتهای پیام/