۳۱۹۶ روز انتظار برای ساخت المان شهدای گمنام سرخس
۳۱۹۶ روز انتظار برای ساخت المان شهدای گمنام سرخس
3196 روز از خاکسپاری شهدای گمنام سرخس می‌گذرد و پروژه ساخت المان شهدای گمنام سرخس هنوز کامل نشده است و سخت نیست که بگوییم؛ «میزبانان خوبی برای لاله‌ها نبودیم».

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، هفتم خردادماه ۱۳۸۸، همزمان با ایام عزای دخت نبی گرامی اسلام، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، شهرستان مرزی سرخس میزبان سه مهمان ویژه از عاشقان مکتب فاطمه زهرا سلام علیها بود.

مهمانان ویژه شهرمان، شهدای گمنامی هستند که ۸ سال و ۹ ماه در خاک این شهر آرام گرفتند و مردم ولایتمدار سرخس از وجود معنوی آنان بهره بردند و می‌برند.

همزمان با خاک‌سپاری شهدای گمنام قرار شد تا المانی برای آنان ساخته شود تا گلزار آنان به‌عنوان یک نماد و طرح شاخص در شهر سرخس باشد، اما این طرح شاخص شهری آرزویی شد در دل مردم ولایتمدار و شهیدپرور سرخس.

پس از گذشت ۵ سال از خاک‌سپاری شهدای گمنام این آرزو کمی رنگ واقعیت گرفت و در بهمن‌ماه سال ۹۲ کلنگی به زمین زده شد تا شاید با شروع سال ۹۳ ساخت المان شهدای گمنام شهرستان سرخس شروع شود و در دهه فجر سال ۹۳ از المان شهدای گمنام رونمایی شود اما این همه جمله در حد همان کلنگ زدن باقی ماند و بس.

سال ۹۳ خبری از ساخت المان نشد، فروردین ۹۴ اما این بار شهرداری سرخس با همکاری پایگاه خبری تحلیلی «نسیم سرخس» فراخوانی برای انتخاب طرح المان شهدای گمنام سرخس زد تا این کار نقطه آغازی باشد بر پایان دادن بر غربت شهدای گمنام سرخس؛ طرح برتر انتخاب شد و در انتظار اجرایی شدن؛ خرداد ۹۴ خبر خوشی آمد و آن آغاز عملیات اجرایی المان شهدای گمنام سرخس بود؛ انگار قضیه کمی جدی‌تر شده بود.

مسئولان به خود آمدند و کمی جدی‌تر دست‌به‌کار شدند اما بازهم پروژه المان شهدای گمنام سرخس همانی ماند که بود.

تیرماه ۹۵ فرماندار سرخس در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بر راکد ماندن پروژه المان شهدای گمنام سرخس اذعان کرد و گفت: این پروژه جزو اولویت‌های مهم است که اجرای آن از سال‌های گذشته شروع‌شده، اما متأسفانه راکد مانده است؛ در سال گذشته (۱۳۹۴) این پروژه دوباره شروع به کار کرد اما درنهایت امسال به دلیل کمبود اعتبار کار تعطیل شد؛ با پیشنهاد‌هایی که دادیم سعی می‌کنیم این پروژه امسال (۱۳۹۵) به پایان برسد.

اما ۱۳۹۵ هم گذشت و المان شهدای گمنام سرخس به همت مسئولان به اتمام نرسید و رونمایی نشد.

سال ۱۳۹۶ شروع شد و هیاهوی انتخاباتش؛ شورای شهر جدید و داستان انتخاب شهردار جدید موضوعی که پس از کش‌وقوس فراوان به پایان رسید و شهردار جدید انتخاب شد و اتمام پروژه المان شهدای گمنام سرخس این بار منتظر همت شهردار جدید است.

احمد صفایی، شهردار سرخس درباره اتمام پروژه المان شهدای گمنام سرخس به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: پروژه المان شهدای گمنام سرخس ۲ تا پیمانکار دارد که یکی کار سطحی انجام می‌دهد و دیگری کار ارتفاع را انجام می‌دهند.

شهردار سرخس عنوان کرد: اگر شرایط جوی مساعد باشد امیدواریم المان شهدای گمنام سرخس تا نوروز ۹۷ آماده شود.

از روز خاک‌سپاری شهدای گمنام سرخس تا به امروز ۳۱۹۶ روز یعنی ۸ سال و ۹ ماه می‌گذرد و حتی اگر این وعده جدید هم عملی شود و پروژه المان شهدای گمنام سرخس در نوروز ۹۷ رونمایی شود بازهم باید قبول کنیم برای ساخت المان آن‌هم با این اهمیت ۸ سال و ۹ ماه خیلی بیش‌ازحد زیاد است و سخت نیست که بگوییم؛ «میزبانان خوبی برای لاله‌ها نبودیم».

به امید آنکه هر چه سریع‌تر المان شهدای گمنام سرخس رونمایی شود و در ورودی آن نصب شده باشد؛ «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً»…

 

گزارش از علیرضا علی صوفی و احسان بابائی

انتهای پیام/ع