۲۰۰ کارگاه در سرخس از قانون بخشودگی جرائم بهره‌مند شدند/ ۴۵ درصد مردم سرخس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند
۲۰۰ کارگاه در سرخس از قانون بخشودگی جرائم بهره‌مند شدند/ ۴۵ درصد مردم سرخس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند
سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس گفت: در راستای اجرای طرح بخشودگی جرائم و حمایت از تولید و اشتغال، 200 کارگاه در شهرستان سرخس از قانون بخشودگی جرائم بیمه‌ای بهره‌مند شدند.

عین اله کاظمی نیک در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به ۲۵ تیرماه سالروز تأسیس سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: افتخار داریم در سازمانی فعالیت می‌کنیم که مخاطبان آن قشر زحمتکش جامعه هستند و اعتقاد ما این است که اگر خدمت، خدمت صادقانه باشد، عبادت محسوب می‌شود.

 

سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس افزود: شعبه تامین اجتماعی دی‌ماه سال ۵۲ در سرخس تأسیس شد که در ابتدا با یک کادر انجام‌وظیفه می‌کرد و امروز با ۲۸ نفر در خدمت کارگران و کارفرمایان عزیز است.

 

۴۵ درصد مردم سرخس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

وی با اشاره به اینکه تعداد ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش بیمه‌ای شعبه تامین اجتماعی سرخس ۴۱ هزار و ۲۱۶ نفر اصلی و تبعی است، یعنی ۴۵ درصد مردم شهرستان سرخس تحت پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی هستند.

 

کاظمی نیک در ادامه به خدمات سازمان تامین اجتماعی اشاره و عنوان کرد: پرداخت کمک‌هزینه ازدواج، بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت مقرری بیمه بیکاری، پرداخت هزینه پروتز و اورتز، کمک‌هزینه کفن‌ودفن و پرداخت مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی ازجمله خدمات سازمان تامین اجتماعی است.

 

پرداخت ۲۵ میلیارد تومان مزایا به بیمه‌شدگان در سال ۹۵

سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ کل پرداختی شعبه تامین اجتماعی سرخس ۲۵ میلیارد تومان بوده که به‌طور میانگین دو میلیارد تومان مزایا به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در هرماه پرداخت‌شده و بیشترین پرداختی به مستمری‌بگیران بوده که حدود ۲۲ میلیارد تومان است.

 

وی بیان داشت: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۳۸ جلد دفترچه صادرشده و تعداد لیست‌های دریافتی ۱۷ هزار و ۳۰۴ مورد بوده است.

 

کاظمی نیک افزود: همچنین در سال ۹۵ از کارگاه‌های مشمول تامین اجتماعی، سه هزار و ۱۵ مورد بازرسی صورت گرفته است.

 

ارسال لیست‌ها و حق بیمه الکترونیکی انجام می‌شود

سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس با تأکید بر اینکه استفاده از فناوری‌های الکترونیک از رویکردهای سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: دریافت لیست‌های حق بیمه پیش‌ازاین به‌صورت دستی بود که خود کارفرما فیش می‌گرفت و برای پرداخت به بانک‌های عامل مراجعه می‌کرد و در پایان هرماه وقت زیادی از کارفرما گرفته می‌شد، اما از سال ۹۵ تمامی ارسال فهرست‌ها و حق بیمه الکترونیکی شده و نیازی به مراجعه به تامین اجتماعی نیست.

 

وی بابیان اینکه پرداختی‌ها به بیمه‌شدگان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: با افتتاح حساب فراگیر بانکی دیگر نیازی به مراجعه به تامین اجتماعی نیست و یکی از اعضای خانواده می‌تواند فاکتور را به شعبه تحویل داده و بعد از سه تا چهار روز هزینه به‌حساب بیمه‌شده واریز می‌شود.

 

حق و حقوقات تامین اجتماعی حق‌الناس است

کاظمی نیک به افزایش تعداد مستمری‌بگیران در این شعبه اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴ تعداد مستمری‌بگیران ۱۳۹۳ نفر بوده که در سال ۹۵ به ۱۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

 

سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس تأکید کرد: حق و حقوقات سازمان تامین اجتماعی حق‌الناس بوده و مربوط به همه نسل‌ها است، بنابراین کسانی باید از مزایای سازمان استفاده کنند که اشتغال به کار واقعی داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: در اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور گسترش چتر حمایتی سازمان و طبق تصویب هیئت‌مدیره، تمامی کسانی که دارای مشاغل آزاد هستند، بدون ارائه مدرک و بر اساس خود اظهاری می‌توانند برای استفاده از خدمات بیمه‌ای به تامین اجتماعی مراجعه کنند.

 

تمامی مشاغل بر اساس خود اظهاری بیمه می‌شوند

کاظمی نیک بیان کرد: کسبه و بازاریان، کشاورزان، دامداران، آرایشگران خانگی، زنان خانه‌دار، رانندگان خودروهای عمومی باربر و مسافربر، پزشکان، مهندسان، بازرگانان و تمامی مشاغلی که تاکنون بیمه نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به تامین اجتماعی از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

 

سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس در ادامه به نرخ حق بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ حق بیمه کارفرما در کارگاه‌های مشمول قانون کار ۳۳ درصد و کارگاه‌های غیر مشمول ۳۰ درصد است که ۷ درصد آن توسط کارگر، ۲۰ درصد توسط کارفرما و سه درصد دیگر توسط دولت پرداخت می‌شود.

 

وی تصریح کرد: میزان پرداخت مستمری به بازماندگان، بازنشستگان و ازکارافتادگان بر اساس میانگین پرداختی دو سال آخر است.

 

۲۰۰ کارگاه از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم بهره‌مند شدند

کاظمی نیک خاطرنشان کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال، طبق مصوبه سازمان تمامی کارگاه‌های فعال که دارای بدهی به تامین اجتماعی بودند و تا اردیبهشت‌ماه امسال مراجعه و بدهی خود را حداکثر در ۱۲ قسط پرداخت کردند، از ۱۰۰ درصد بخشودگی جرائم بهره‌مند شدند.

 

سرپرست شعبه تامین اجتماعی سرخس اظهار داشت: در این رابطه تعداد ۲۰۰ کارگاه به شعبه تامین اجتماعی شهرستان مراجعه و در اجرای همین بخشنامه از مزایای این قانون بهره‌مند شدند.

 

پرونده‌های بیمه‌شدگان تا پایان امسال الکترونیکی می‌شود

وی در ادامه به الکترونیکی شدن پرونده‌های بیمه‌شدگان اشاره و عنوان کرد: تا پایان امسال تمامی پرونده‌های بیمه‌شدگان از کاغذی به الکترونیکی تبدیل می‌شود.

 

کاظمی نیک در پایان تأکید کرد: همچنین پذیرش دفترچه‌های درمانی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ملکی تامین اجتماعی حذف‌شده و با شماره ملی و یا شماره بیمه، تمامی خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌شود.

انتهای پیام/