کاهش ۵۰ درصدی تولید گندم در سرخس
کاهش ۵۰ درصدی تولید گندم در سرخس
مدیر جهاد کشاورزی سرخس از افت شدید تولید گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: کاهش ۸۰ درصدی بارندگی‌ها باعث کاهش تولید گندم شد به طوری که کشت دیم اصلا سبز نشد و تولید گندم به روش آبی نیز ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشت.

محمد علی رهنما، مدیر جهاد کشاورزی سرخس اظهار کرد: شهرستان سرخس یکی از قطب‌های تولید گندم و جو است اما کاهش ۸۰ درصدی بارندگی‌ها و خشکسالی بی‌سابقه در منطقه، میزان تولید و عملکرد گندم و جو را بسیار کاهش داد.

رهنما اظهار کرد: بخش اعظم گندم تولید شده در شهرستان سرخس از اراضی دیم است و این شهرستان از مناطق دیم‌خیز استان است، اما سال جاری به دلیل کاهش چشمگیر بارندگی‌ها، کشت دیم عملا اصلا سبز نشد و عملکرد اراضی دیم صفر بود.

وی ادامه داد: در کشت گندم به روش آبی نیز از سطح ۵۰۰۰ هکتاری زیر کشت، به دلیل کاهش بارندگی، شاهد افت ۵۰ درصدی عملکرد تولید بودیم به طوری که میانگین برداشت از ۳ تن در هکتار به ۱.۵ تن در هکتار کاهش یافت.

رهنما مطرح کرد: سال جاری میزان تولید گندم در شهرستان ۷۰۰۰ تن پیش‌بینی شده‌ بود در حالی که میزان گندمی که به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده، ۱۰۰۰ تن بیشتر نبود و این از اثرات خشکسالی است که میزان تولید را به شدت کاهش داد.

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و کشت گیاهان کم‌ آب‌طلب از راهکارهای مدیریت منابع آبی در شرایط بحرانی است

وی تأکید کرد: یکی از بحث‌های مهم در حوزه کشاورزی بحث آب و منابع آبی است و برای عبور از بحران خشکسالی، با توجه به پیش‌بینی کاهش بارندگی‌ها و احتمال تدوام خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آبی در سال آینده، تأکید بر این است که کشاورزان به جای استفاده از روش‌های غرقابی و سنتی، از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنند که در این زمینه اقدامات خوبی در شهرستان انجام شده است به طوری که شهرستان سرخس رتبه اول استان در زمینه استفاده از سیستم‌های آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار را به خود اختصاص داده است.

رهنما استفاده از گیاهان کم‌ آب‌طلب را یکی دیگر از راهکارهای مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از این منابع ذکر کرد و افزود: کشاورزان باید در راستای اصلاح الگوی کشت به سمت و سوی کشت‌های کم‌ آب‌طلب بروند؛ چراکه کشت این گیاهان هم به لحاظ اقتصادی برای کشاورزان خوب است و هم مصرف آب آن‌ها نسبت به سایر کشت‌ها کمتر است.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که کشاورزان، کشت گیاهانی مثل یونجه و جالیز که به آب زیادی نیاز دارند، را در کشت بهاره کاهش دهند، تا از این طریق شاهد کاهش مصرف آب و کاهش برداشت آب از منابع آب زیرزمینی کشاورزی باشیم؛ چراکه اگر خشکسالی ادامه داشته‌ باشد و به لحاظ منابع آبی دچار مشکل شویم تأثیر عمیقی بر بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی خواهد داشت و چنانچه بخش کشاورزی دچار خسارت شود، دامداری را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد و با توجه به اینکه شغل اکثریت مردم منطقه کشاورزی و دامداری است، هرگونه خسارت به این بخش‌ها، اقتصاد و معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس گفت: امیدواریم با تلاش همکاران ما در مجموعه جهاد کشاورزی و همکاری و همراهی کشاورزان و دامداران شهرستان، بتوانیم اثرات خشکسالی در سال جاری را  هم در بخش کشاورزی و هم در بخش دامداری به حداقل برسانیم و با کمترین میزان خسارت از این بحران عبور کنیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایسنا