کاخ سفید اعلام کرد که گزارشهای متفاوتی در مورد حمله به سفارت ایران در یمن دریافت کرده که مشغول بررسی آنها است و نگرانی های عربستان در مورد سرایت بحران یمن به داخل آن کشور قابل درک است.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تارنمای کاخ سفید روز جمعه به نقل از جاش ارنست سخنگوی خود نوشت: ‘در مورد حمله به سفارت ایران در یمن دو گزارش دریافت کرده ایم. بر اساس گزارش نخست ایران مدعی است که انتلاف سعودی به سفارت ایران در صنعا حمله هوایی کرده است. طبق برخی گزارشها نیز خسارت چندانی به سفارت ایران در صنعا وارد نشده است. بنابراین هنوز مشغول بررسی اطلاعاتی هستیم تا بدقت نشان دهد چه رخ داده است و آیا چنین حمله ای رخ داده است یا خیر؟ در حال حاضر امیدواریم دور مثبت گفت و گوهای دیپلماتیک که ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در سوئیس برای حل بحران یمن انجام شد منجر به دور دیگر و سازنده ای از گفت و گوها در هفته آتی شود.
وی افزود: ‘ما ضمن اینکه از تمامی طرفهای درگیر در یمن خواسته ایم تا اختلاف های خود را به صورت مسالمت آمیز و دیپلماتیک حل کنند، نگرانی های عربستان در مورد سرایت هرج و مرج سیاسی در یمن به داخل کشورشان قابل درک است. با این حال معتقدیم و امیدواریم که اوضاع یمن از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

حمله موشکی هفته گذشته هواپیماهای عربستان سعودی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا موجب وارد شدن خسارت هایی به ساختمان سفارت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای حفاظت نمایندگی شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان این حمله را بشدت محکوم کرد و اظهار داشت: این اقدام آگاهانه و عامدانه دولت عربستان نقض همه کنوانسیون ها و قواعد حقوقی بین المللی در زمینه حفاظت از امنیت و مصونیت اماکن دیپلماتیک در همه وضعیت ها بوده و مسئولیت این اقدام و همچنین جبران خسارت های وارده به ساختمان و جراحات وارده به تعدادی از کارکنان سفارت برعهده دولت عربستان است.

وی اظهار داشت: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران حق خود برای پی گیری این موضوع را محفوظ می دارد.

انتهای پیام/م