چگونه به فرزندان خود درباره امنیت سایبری آموزش دهیم؟
چگونه به فرزندان خود درباره امنیت سایبری آموزش دهیم؟
به لطف افزایش ناگهانی تحصیل از راه دور ، مدیریت کردن فعالیت های آنلاین فرزندان برای والدین دشوارتر از همیشه شده است. بچه ها بسیار بیشتر از آنچه که والدین دوست دارند و خبر دارند آنلاین هستند و اکثر والدین همیشه نمی توانند زمانی را برای مراقبت از فعالیت دیجیتالی کودکان پیدا کنند.

به گزارش نسیم سرخس، تحقیقات شرکت امنیتی کسپرسکی نشان می دهد که هنگام استفاده فرزندان از اینترنت ، یک زمان استرس زا برای والدینی است که نمی دانند چطور فرزندان خود را ایمن نگه دارند. در ادامه این تحقیقات به آماری از رفتار نوجوانان و جوانان در استفاده از تلفن همراه و اینترنت اشاره شده است :

•    ۷۳  درصد از نوجوانان نمی توانند زندگی بدون گوشی هوشمند را تصور کنند و نیمی از آنها گوشی خود را به رختخواب می برند
•    ۴۴  درصد از بچه های ۸ تا ۱۶ ساله دائما آنلاین هستند و برنامه های سرگرمی و رسانه های اجتماعی را به هرچیزی ترجیح می دهند.
•    ۴۰  درصد از کودکان اطلاعات حساس از جمله آدرس منزل خود را به صورت آنلاین فاش می کنند
•    ۳۳  درصد جوانان در مورد سن خود در فضای مجازی دروغ می گویند
•    ۳۷  درصد از کودکان خطرات آنلاین از جمله قلدری، تهدیدهای مالی و محتوای نامناسب را تجربه کرده‌اند.

به عنوان والدین، نمی‌توانید بر روی تک تک کارهایی که فرزند شما در گوشی هوشمند و فضای مجازی انجام می‌دهند نظارت داشته باشید ، علاوه بر آن فناوری نقش مهمی در زندگی روزمره انسان ها  از کودکی تا بزرگسالی دارد و نمی توان افراد را برای استفاده از آنها  منع کرد. اما سن کودکی و نوجوانی فرصتی برای والدین است تا مهارت‌های  لازم برای ایمن ماندن فرزندان خود در فضای آنلاین را به آنها آموزش دهند و آنها را در مقابل رخداد های آنی توانمند سازند.

مهارت خودتان را افزایش دهید تا بتوانید از فرزندان خود محافظت کنید

اگر می‌خواهید فرزندان خود را ایمن نگه دارید، ابتدا باید خطراتی که هنگام آنلاین شدن با آن‌ها مواجه می‌شوند را بشناسید و درک کنید. اگر سواد رسانه ای داشته باشید، می توانید به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند چگونه از خطرات دور شوند، بنابراین آنها می توانند در عین حال که سرگرم می شوند ، ایمن باشند.

به طور کلی، سه دسته تهدید وجود دارد که کودکان و نوجوانان در هنگام آنلاین شدن با آنها مواجه می شوند:

•    غریبه ها : شکارچیان در کمین محیط های آنلاینی هستند که کودکان جذب آن ها شده اند، مانند رسانه های اجتماعی و بازی های آنلاین.
این شکارچیان اغلب وانمود می کنند که خودشان بچه هستند،. همچنین هکرها و مجرمان سایبری وجود دارند که هر فردی را که امنیت ضعیفی دارد، چه کودک و چه بزرگسال باشد، هدف قرار می دهند. آنها همچنین ممکن است کودکان را فریب دهند تا رمزهای عبور ، اطلاعات خصوصی و جزئیات پرداخت حساب های بانکی را به اشتراک بگذارند.

•    همسالان : کودک شما ممکن است از سوی بچه هایی که می شناسد، قلدری یا آزار و اذیت را تجربه کند. این اغلب می تواند در چت های خصوصی در رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان اتفاق بیفتد،  گاهی اوقات، کودکان دیگر ممکن است اطلاعات خصوصی در مورد فرزند شما به اشتراک بگذارند، برخی از این داده ها مانند تصاویر محرمانه،  ماهیت جنسی داشته و این می تواند یک جرم جنایی محسوب شود.

•    خود : کودکان بدون نظارت والدین در فضای آنلاین ، خود یک خطر محسوب می شوند. آنها اغلب روی هر دکمه ای کلیک می کنند یا نرم افزار هایی نصب می کنند بدون اینکه متوجه عواقب اعمال خود باشند. آنها همچنین ممکن است اطلاعات خصوصی مانند تصاویر، تاریخ تولد یا آدرس خود را به صورت عمومی به اشتراک  بگذارند.

برخی از این تهدیدات اجتماعی هستند ، به این معنی که شخصی اعتماد فرزند شما را جلب می کند و سپس از این اعتماد سوء استفاده می کند، برای محافظت در برابر این تهدیدات، فرزند شما باید بداند که چگونه و در چه حدی با افراد دیگر تعامل داشته باشد.

برخی تهدیدات دیگر نیز دیجیتالی هستند ، به این معنی که شخصی از فناوری برای دسترسی به داده های شما استفاده می کند،ابزار این تهدیدات شامل بدافزار (نرم‌افزار مخربی که داده‌های شما را می‌دزدد) یا فیشینگ (فریب کسی برای بازدید از یک وب‌سایت جعلی) می باشد
برای محافظت در برابر این نوع خطر، باید استفاده صحیح از اینترنت را بدانید و نرم‌افزار آنتی‌ویروس قوی نصب کنید و به طور مرتب آن را بروزرسانی نمایید.

 ۵ نکته ضروری برای صحبت با بچه ها در مورد امنیت سایبری

هر کودکی منحصر به فرد است و اخلاق خاص خود را دارد. همه آنها چیزهای متفاوتی از فضای آنلاین جستجو می کنند و همه آنها به روش های مختلف با خطر برخورد می کنند. هیچ راه درست جهانی برای صحبت با فرزندانتان در مورد آگاه سازی ایمنی آنلاین وجود ندارد. اما  باید راهی پیدا کنید که با آن‌ها وارد گفتگو شوید و به آن‌ها کمک کنید تا متوجه شوند که چه کاری باید انجام دهند. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به شما ارائه شده است.

۱٫    از منابع آموزشی دوستدار کودک استفاده کنید

صحبت کردن با بچه ها در مورد امنیت اینترنت آنها اغلب سخت است. مخصوصاً برای بچه‌های کوچک‌تر که خیلی از مفاهیم را درک نمی‌کنند،این کار بسیار دشوار است. برای مثال چگونه به یک دانش آموز کلاس سوم توضیح دهیم که مجرمان سایبری و شکارچیان جنسی آنلاین هستند؟یا این چگونه باید این ایده های مراقبتی را به  آنها توضیح دهیم  به نحوی که باعث ترساندن آنها نشویم؟
خوشبختانه امروزه به دانش اینترنتی کودکان اهمیت ویژه ای داده می شود ، مانند انیمشن و کتاب های جذابی که توسط دانشمندان برای کودکان تدوین شده است.
این ابزار می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا اصول امنیت سایبری را بدون ایجاد اضطراب درک کنندو  زمانی آنها این دانش را فراگیرند  ، آموزش نحوه ایمن ماندن در زمان آنلاین به آنها آسان تر تئسط والدین راحت تر صورت می گیرد.

۲٫    برخی از قوانین اولیه اینترنت را تنظیم کنید
اینترنت مکانی وسیع و گیج کننده است. خوب است که چند قانون اساسی داشته باشید تا شما را در ایمن نگه داشتن فرزندانتان در این مکان وسیع یاری رساند .
با کودک خود بنشینید و روی چند قانون اساسی در مورد استفاده از اینترنت با او توافق کنید. به خاطر داشته باشید که  برای بچه‌های کوچک‌تر قوانین ساده و آسان تری را در نظر بگیرید،  نمونه قوانینی که فرزند شما ممکن است با شما توافق کرده باشد:
•    من بدون اجازه یک بزرگسال آنلاین نمی شوم
•    فقط ۳۰ دقیقه در روز از تلفن همراه استفاده می کنم
•    من فقط مجاز به استفاده از برنامه های خاصی هستم مانند چند اپلیکیشن ایمن و یا یک مرورگر وب فیلتر شده
•    اگر بخواهم بازی نصب کنم از والدینم اجازه میگیرم
می توانید این قوانین را در جایی یادداشت کنید و هر از چند گاهی یک جلسه تجدید نظر داشته باشید.
وقتی فرزند شما بزرگتر شود، احتمالاً آزادی بیشتری دارید و می توانید قوانین را کمی گسترش دهید ، مواردی مانند:
•    من هرگز نام و آدرس واقعی خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهم
•    من هیچ گونه پرداخت درون برنامه ای را بدون اجازه  والدین مجاز نمی دانم
•    از برنامه های با امنیت پایین اجتناب می کنم
•    من هیچ اطلاعات خصوصی در مورد خودم یا تصاویر صمیمی خانواده را به اشتراک نمی گذارم
•    اگر کسی می خواهد من را وادار به انجام کاری کند که نمی خواهم، با یک بزرگسال صحبت خواهم کرد
همانطور که فرزند شما وارد سال های نوجوانی می شود، باید قوانینی جدیدی متناسب با سن آن ها ایجاد نمایید تا زمانی که دیگر فرزند شما در مقابل تهدیدات فضای مجازی توانمند شده باشد
در ضمن در نظر داشته باشید که این موارد، نمونه‌هایی از قوانینی هستند که ممکن است برای پیاده‌سازی به کار شما بیاید ، اما هر کودکی متفاوت است و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین باید قوانینی متناسب با آنها بسازید و به کار ببرید.
۳٫    روی توانمندسازی فرزندان خود تمرکز کنید نه بر ترس آن ها از دنیای بزرگ مجازی
دنیای دیجیتال نباید برای بچه ها یا والدینشان ترسناک باشد. به جای نگرانی در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، بر آموزش مهارت هایی که به کودکان برای محافظت از خود در دنیای آنلاین نیاز دارند تمرکز کنید.
شما می توانید یک چک لیست ایجاد کنید و با فرزندان خود کار کنید تا مطمئن شوید که همه چیزهایی را که نیاز دارند برای آن ها پیش بینی کرده اید. چک لیست شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
•    من می دانم اگر کسی حالم را بد کند چه کنم.
•    من می دانم چه اطلاعاتی را می توانم به افراد آنلاین بگویم و چه اطلاعاتی را فقط به صورت آفلاین می توانم بگویم.
•    می دانم که باید فقط با دوستانم صحبت کنم نه با غریبه ها.
•    من می دانم چگونه می توانم واقعی یا جعلی بودن یک وب سایت را بررسی کنم.
•    می دانم چرا باید از وب سایت های بد دوری کنم.
•    من می دانم چگونه یک رمز عبور قوی بسازم و از تلفن خود برای احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنم.
•    من می دانم که همیشه باید قبل از پرداخت آنلاین از والدین اجازه بگیرم.
•    من باید مراقب قرار دادن اسرار یا تصاویرم در اینترنت باشم.
•    من می دانم که اگر در مورد چیزی مطمئن نیستم، باید با یک بزرگتر صحبت کنم و کمک بخواهم.
اینها مهارت های امنیت سایبری است که بزرگسالان نیز به آن نیاز دارند. اگر این رویکرد پیشگیرانه را از سنین پایین آموزش دهید، به کودکان خود کمک خواهید کرد تا بزرگسالانی شوند که می دانند چگونه ایمن بمانند.
۴٫    یک محیط قابل اعتماد و محترم ایجاد کنید
دریک دنیای ایده‌آل، فرزندانتان همیشه به سراغ شما می‌آیند و وقتی درباره امنیت آنلاین سؤالی دارند، از شما کمک می‌خواهند. اما در واقعیت همیشه این اتفاق نمی افتد.
گاهی اوقات، کودکان ممکن است احساس کنند که اگر از شما کمک بخواهند، دچار مشکل خواهند شد. به عنوان مثال، فکر کنید فرزند شما یکی از قوانین خود را برای رفتار آنلاین زیر پا گذاشته است، و در طول این مدت، دچار کلاهبرداری فیشینگ شده باشد. در این صورت است که  فرزند شما با یک دوراهی دشوار روبرو می شود: اگر از شما راهنمایی بخواهد، ممکن است به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین دچار مشکل شود.
به همین دلیل مهم است که باید به آنها بفهمانید که در زمانی که به شما نیاز دارند همیشه پشت آنها خواهید بود. به فرزندان خود اجازه دهید که بدانند مهمترین چیز ایمنی آنهاست. اگر مشکلی پیش آمد، سعی کنید نکات مثبتی را بیابید که هر دوی شما بتوانید از آنها درس بگیرید.
بچه ها در مواقعی از زندگی نگران مسائلی هستند که برایشان مشکلی ایجاد کرده است ، مسائلی مانند آزار و اذیت و قلدری توسط شخصی دیگر ، مشکلی که هم می تواند در حیاط مدرسه و هم در دنیای دیجیتال برای آنها رخ دهد. برای مسائلی از این دست، همیشه مهم است که اجازه دهید فرزندانتان در مورد احساسات خود صحبت کنند و نگرانی هایشان را جدی بگیرید. حتی اگر مسئله آنها برای شما بی اهمیت به نظر برسد، اما برای آن ها مشکل بزرگی است.
مهمتر از همه، والدین باید الگوهای خوبی برای فرزندان خود باشند. مطمئن شوید که رفتار آنلاین شما همیشه ایمن و مسئولیت پذیر باشد تا زمانی که در اطراف فرزندانتان مشغول به فعالیت هستید، رفتار های مناسب را از شما یاد بگیرند.
۵٫    از ابزار مناسب برای ایمن کردن فضای در اختیار فرزندان استفاده کنید
امنیت آنلاین یک چالش بزرگ برای بزرگسالان است، زیرا کودکان آن را درک نمی کنند. تهدیدهای پیچیده زیادی وجود دارد که ممکن است کودک شما را با مشکلاتی مواجه کند، حتی اگر تمام قوانین را رعایت کرده باشد.

بنابراین، باید سعی کنیم تا با استفاده از ابزارهایی که به امنیت فضای آنلاین کمک می کند، تهدیداتی را که در هنگام استفاده از خدمات دیجیتال با آن مواجه می شوند را از بین ببریم
هر دستگاه در خانه شما باید از ابزارهایی امنیتی که در ذیل اشاره شده است  بهره ببرد:
آنتی ویروس: این ابزار، سنگ بنای امنیت اینترنت است. این برنامه در پس زمینه اجرا می شود و از شما در برابر انواع ویروس ، تروجان ها، جاسوس افزارها و باج افزارها محافظت می کند. هنگامی که یک برنامه مخرب سعی می کند دستگاه شما را آلوده کند، آنتی ویروس شما آن را متوقف می کند.

ابزار مبارزه با فیشینگ: فیشینگ یکی از محبوب ترین روش ها در جرایم سایبری است،  زیرا بسیار ساده و در عین حال ویرانگر است. برای جلوگیری از کلیک تصادفی خود یا فرزندتان بر روی پیوند های ساختگی، به ابزاری نیاز دارید که از شما محافظت کند.

ابزار مسدود کننده محتوا: بهترین راه برای جلوگیری از نفوذ هکرها و ویروس ها، دوری کردن از محتوای ناامن است. می‌توانید از مسدودکننده‌های محتوا برای جلوگیری از بازدید دائمی کودکان از بخش های ناامن اینترنت استفاده کنید.

محافظ رمز عبور: بچه ها برای حفظ کردن فرآیندهای رمز عبور قوی مشکل دارند، در این صورت استفاده از ابزار های محافظ رمزعبور که توسط شرکت های امنیتی نظیر Kaspersky ارائه می شوند روش مناسبی برای نگه داری رمز عبور است.

چگونه از امنیت سایبری فرزندان خود محافظت کنیم
پدر و مادر بودن بزرگترین مسئولیتی است که هر یک از ما با آن روبرو خواهیم شد. شما می خواهید به فرزندانتان اجازه دهید دنیا را کشف کنند، خودشان را پیدا کنند و به دنبال فرصت های هیجان انگیز باشند. اما شما همچنین باید مطمئن شوید که آنها ایمن هستند و تا حد امکان از خطر دوری می کنند.
به همین دلیل است که گاهی اوقات دیدن فرزندانتان در حال استفاده از یک دستگاه الکترونیکی بسیار ترسناک است. آیا آن وسیله دروازه ای برای یادگیری و رشد مثبت است؟ یا اینکه آنها را در معرض موقعیت های نگران کننده قرار می دهد؟
نکات بالا باید به شما کمک کند تا یک گفتگوی سازنده در مورد امنیت سایبری با فرزندان خود داشته باشید. شما آنها را ایمن نگه خواهید داشت و به آنها کمک خواهید کرد تا مهارت هایی را که برای مراقبت از امنیت خود نیاز دارند توسعه دهند.
اما گاهی والدین نیاز به ابزاری دارند تا به آن ها در خصوص موارد بالا کمک کند،  امروزه شرکت های امنیتی این گونه نرم افزارها را طراحی و در اختیار خانواده ها قرار داده اند، ابزاری با قابلیت های زیر :
•    ردیابی  : GPS مکان فرزندان خود را همیشه کنترل کنید. می‌توانید یک منطقه امن روی نقشه محلی خود تنظیم کنید و اگر خارج از آن سفر کردند، اعلان دریافت کنید.
•    کنترل‌های زمان صفحه نمایش: میزان استفاده از دستگاه فرزندتان را به ‌طور خودکار مدیریت کنید. می‌توانید از این قابلیت برای محدود کردن ساعت‌هایی که فرزند شما در بازی‌ها و رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کند، استفاده کنند.

•    فیلترهای محتوا: ازفرزندانتان در برابر محتوای ناامن محافظت کنید. این فیلترها محتوای نامناسب را در جستجوهای وب و در یوتیوب پنهان می کنند. شما می توانید سطوح محدودیت را متناسب با فرزندتان تنظیم کنید.