معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تنها راه مؤثر در کاهش بیماری سرطان مری و معده تشخیص به‌موقع است، گفت: هنوز روش مؤثری برای پیشگیری از سرطان مری و معده وجود ندارد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده در حاشیه کنفرانس بررسی وضعیت سرطان مری در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل اظهار کرد: شیوع بیماری سرطان مری در ایران به‌ویژه در شمال شرق ایران در ۳۰ سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: علت کاهش بیماری سرطان مری بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه در روستاها بوده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز سرطان معده کاهش نداشته است، تصریح کرد: امیدواریم در سال‌های اخیر با کاهش این بیماری مواجه باشیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: هنوز روش مؤثری برای سرطان مری و معده وجود ندارد اما کارهای تحقیقاتی در دست انجام است زیرا پیشگیری اولیه در این بیماری بسیار با اهمیت است.

ملک‌زاده با اشاره به ۱۰ عامل اساسی در بروز سرطان که باید از کودکی از آن دوری کرد، یادآور شد: مصرف چای داغ، تریاک، قلیان و دخانیات، عدم مصرف سبزیجات و میوه‌جات کافی، مصرف آب آشامیدنی ناسالم، عدم تحرک کافی و چاقی مفرط و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

وی با بیان اینکه علت ۳۵ درصد سرطان‌ها چاقی است، ادامه داد: مردم ایران ۷۰ درصد بیشتر از وزن معمول دارند که باید رعایت لازم را در خصوص سلامتی داشته باشند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل سرطان شیوه زندگی است، اضافه کرد: به طور مشخص ردیف بودجه‌ای در پیشگیری از سرطان نداریم.

این مسؤول تصریح کرد: بیشترین آمار شیوع سرطان در کشور در قسمت شمال کشور به‌ویژه مازندران است.

ملک‌زاده گفت: ۵۰ درصد سرطان‌هایی که تشخیص به‌موقع داده شود قابل درمان با روش‌های ترکیبی است اما به سبب گران بودن داروهای این بیماران به کمک خیران سلامت نیازمندیم.

با حضور معاون وزیر بهداشت ۱۵ اصله درخت نارنج در بیمارستان روحانی(ره) بابل غرس شد.

انتهای پیام/