رئیس جمهوری روسیه همزمان با اعلام خبر عقد قرارداد فروش سامانه «اس-400» به چین، ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس-300» به ایران را لغو کرد.
به گزارش نسیم سرخس، منابع خبری روس از جمله خبرگزاری «تاس» اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، ممنوعیت تحویل سامانه موشکی پیشرفته «اس-۳۰۰» به ایران را لغو کرده است.

پیش از این قرارداد خرید این سلاح از روسیه میان تهران و مسکو امضا شده بود اما تحویل آن به دلیل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با مانع رو به رو شده بود.

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد. اس-۳۰۰ پی‌ام‌او یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد.

این خبر ساعاتی پس از آن اعلام شد که گفته شد روسیه قصد دارد سامانه پیشرفته‌تر این سلاح دفاعی یعنی «اس-۴۰۰» را در اختیار متحد شرقی خود چین قرار بدهد.

«آناتولی آسایکین» مدیر عامل شرکت دولتی «روس  آبارون اکسپروت» که در زمینه خرید و فروش تسلیحات نظامی فعال است، تایید کرد چین و روسیه قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن روسیه سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ را به چین می‌فروشد.

اس-۴۰۰ نسل جدید پدافند هوایی روسیه است که طرح ارتقا یافته از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ است. این سامانه موشکی قابلیت درگیر شدن با هر هدف هوایی من جمله هواپیما، بالگرد، پهپاد و هم‌چنین اهداف دیگر مانند موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را با سرعت ۴ هزار و ۸۰۰ متر بر ثانیه دارد.

منبع: فارس
انتهای پیام/