سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش ظاهری اوباما با کنگره، کاخ سفید ملزم شد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را برای تأیید نهایی و لغو تحریم‌ها به کنگره ارائه کند.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از صبح توس، اوباما و دیگر دولتمردان آمریکا که تا قبل از روز سه‌شنبه این هفته می‌گفتند اگر طرح سنا تصویب شود آن را وتو می‌کنند، ناگهان در تغییر موضعی آشکار اعلام کردند که اوباما طرح سنا را امضا خواهد کرد.

این تغییر فاحش در رویه کاخ سفید بعد تز آن اتفاق افتاد که کمیته روابط خارجی روز سه‌شنبه به‌اتفاق آرا و با ۱۹ رأی قانون بازبینی موافقت‌نامه اتمی ایران را تأیید کرد تا در صحن کامل سنا به رأی گذاشته شود. طرح سنا از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران، متن موافقت‌نامه را برای بررسی تسلیم کنگره کند. کنگره ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا درباره تحریم‌های خود علیه ایران تصمیم بگیرد و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند.

این طرح و امضا آن توسط اوباما می‌تواند به مانعی جدی در مقابل توافق جامع هسته‌ای بدل شود. در ادامه مقامات آمریکایی و دیگر کشورها، اظهارنظرهای متفاوتی دراین‌باره داشتند.

کری در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۷ در آلمان در گفتگو با دویچه وله از در چرخشی ۱۸۰ درجه دچار ذوق‌زدگی فراوان شده و اظهار کرده: دیروز سازشی در واشنگتن در ارتباط با نظر کنگره در مورد مذاکرات ایران صورت گرفت.

ما مطمئن هستیم که رئیس‌جمهور قادر به مذاکره برای رسیدن به توافق با ایران، برای رسیدن جهانی امن‌تر، خواهد بود. جان کری، در این اجلاس با ابراز خشنودی از توافق کنگره و دولت آمریکا روی این طرح گفت که این امر برای رسیدن به توافق نهایی باعث خاطرجمعی! او شده است.ما مطمئن هستیم با توجه به اختیارات رئیس‌جمهور به توافق می‌رسیم.

اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، از لوبک، محل برگزاری نشست گروه ۷ دراین‌باره مصاحبه کرده و گفته است: گفتگوهای ایران و قدرت‌ها برای تنظیم یک توافق جامع تا روز ۹ تیر – پایان ژوئن – قرار است هفته آینده از سر گرفته شود. امید همه ما در گروه ۷ این است که توافق با ایران مشوقی برای رسیدن به راه‌حل‌هایی در مورد سایر مناقشه‌ها در منطقه شود.

نکته این است که اگر ما بتوانیم به توافقی بر اساس چارچوب کلی دست پیدا کنیم، بعد مسئله این است که بتوانید آن را از تصویب کنگره آمریکا بگذرانید. ایلان گلدنبرگ مقام سابق وزارت خارجه و پنتاگون که اکنون محقق مرکز نیو امریکن سکیوریتی است به لس آنجلس تایمز گفت که این طرح “ضربه‌ای مرگبار برای مذاکرات یا حتی چیزی شبیه به ضربه‌ای مهلک” نیست اما “مانع غیرلازم دیگری در مذاکرات بسیار پیچیده ایجاد می‌کند.”

شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، که عده‌ای از تحلیلگران معتقدند نقش تعیین‌کننده این سازمان مردم‌نهاد در رسیدن به توافق هسته‌ای ایران و آمریکا قابل‌چشم‌پوشی نیست، ضمن اعلام این‌که از روند مذاکرات حمایت می‌کند، در موضع‌گیری رسمی در قبال این اقدام هماهنگ کنگره و کاخ سفید، مدعی شده این طرح کنگره قطعاً مذاکرات دشوار با ایران را دشوارتر می‌کند.

رژیم اشغالگر صهیونیستی که به‌شدت با تفاهم لوزان مخالف است، از توافق کاخ سفید و سنا به‌شدت استقبال کره است.

یووال استاینیتز وزیر اطلاعات این رژیم در هماهنگی کامل با اظهارات جان کری، نتوانسته شادی خود را پنهان کند و به رادیو اسرائیل گفته است: مصالحه به‌دست‌آمده در سنا خوب و تحولی مهم است و دستاوردی برای سیاست اسرائیل! است.این اظهارات وی با پوشش گسترده‌ای از سوی نیویورکر، واشنگتن‌تایمز و سایر رسانه‌های آمریکایی همراه بوده است.

از سویی دیگر حسن روحانی در اجتماع مردم گیلان، با موضع‌گیری صریح و تند در قبال این اقدام کاخ سفید و کنگره اعلام کرده است: این‌که سنا و مجلس نمایندگان و تندروها در آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آنان چه می‌گویند، به ما ارتباطی ندارد، ما در برابر تعامل، حسن نیت و احترام، تعامل، حسن نیت و احترام می‌خواهیم و اعلام می‌کنیم طرف ما مجالس آمریکا نیست، بلکه مجموعه‌ای به نام ۱+۵ است.

ظریف در لیسبون در گفتگو با رسانه‌های پرتغال درباره طرح سنا ابراز نگرانی کرده و گفته است: این وظیفه دولت آمریکاست که موافقت‌نامه‌های بین‌المللی‌اش را اجرا کند. ما دولت آمریکا، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، را مسئول آن می‌دانیم.

درهرحال دولت ایران طرح سنا را بررسی خواهد کرد تا ببیند تداخلی در توانایی رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرای تعهدات آینده‌اش در قبال ایران ایجاد می‌کند یا خیر.

ظریف همچنین در مصاحبه با Viana do Castelo ادعا کرده: اگر تبعات این لایحه  چه در رابطه با طرح اقدام مشترک که در نوامبر ۲۰۱۳ در مورد آن توافق شده و چه درباره توافق جامع آتی که در حال مذاکره درباره آن هستیم، نقض‌کننده باشد آنگاه این موضوع برای مذاکرات ما تبعاتی خواهد داشت.

اما من در موقعیتی نیستم تا دراین‌باره حرف بزنم. آمریکا که پس از ناکامی در تحریم علیه ایران و ایرانیان و ناتوانی در جلوگیری از توسعه هسته‌ای ایران و از طرفی فشار دولت‌های اروپایی بر آن‌ها، که خود را از تحریم ایران متضرر می‌دیدند، برای اقناع ذهنیت جامعه جهانی، تن به مذاکره داد تا خود را اهل دیپلماسی معرفی کند.

حال باید چاره‌ای اندیشید که توافق با آمریکا با حداقل امتیازدهی از سوی ایران همراه باشد تا آمریکا، با جوسازی‌های رسانه‌ای برنده بازی برد- برد هسته‌ای به نفع خودش نباشد؛ هم برد درصحنه افکار عمومی جهان و هم برد در عرصه دیپلماتیک.

انتهای پیام/