وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم چراغ سبز به اپوزسیون بود/ بالاترین تشکل فرهنگی کشور دستخوش نگاه‌های سیاسی شده است
وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم چراغ سبز به اپوزسیون بود/ بالاترین تشکل فرهنگی کشور دستخوش نگاه‌های سیاسی شده است
نویسنده پرکار ادبیات دفاع مقدس با تاکید بر اینکه وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم عموماً چراغ سبز به اپوزسیون بود، گفت: همان‌گونه که کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی ما در دولت یازدهم به تعطیلی کشیده شد، پایگاه‌های فرهنگی ما هم یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

رحیم مخدومی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به عملکرد فرهنگی دولت یازدهم اظهار کرد: دولتی که روحیه انقلابی ندارد، انتظار و توقعی از او نیست که در حوزه‌های انقلابی ورود پیدا کند.

 

این نویسنده کشورمان افزود: اصولاً با دولت‌هایی مواجه هستیم که اگر روحیه انقلابی ندارند، از آن‌طرف هدفی هم برای مبارزه ندارند.

 

بچه‌های انقلابی راه خودشان را در فرهنگ می‌روند

وی تصریح کرد: در چنین فضایی بچه‌های انقلابی راه خودشان را می‌روند، بدون اینکه دولت موانع جدی سر آن‌ها ایجاد کند و دولتمردان هم پی مقاصد خودشان هستند.

 

مخدومی ادامه داد: وقتی با دولتمردانی مواجه می‌شویم که شمشیر را برای مبارزه با جریان‌های انقلابی از رو بسته‌اند، توقع برعکس می‌شود و نمونه‌هایی از آن را در دولت یازدهم شاهد بودیم.

 

این نویسنده ادبیات انقلاب عنوان کرد: کابینه‌ای که به‌عنوان عوامل و بازوهای اجرایی تشکیل می‌شود که دولت را به‌پیش ببرد، کسانی هستند که غالباً دستی بر آتش فتنه دارند؛ فتنه‌ای که با اصل انقلاب و نظام ولایت‌فقیه به مبارزه برخاسته بود.

 

مدیرعامل انتشارات «رسول آفتاب» با تأکید بر اینکه از چنین دولت‌هایی قطعاً انتظار نداریم که بخواهد جریان انقلابی را حمایت کند و حتی بی‌تفاوت باشد، اظهار داشت: پس از حاکم شدن دولت یازدهم اقدامی فوری که در خصوص موسسه «رسول آفتاب» انجام داد این بود که مکان موسسه را که یک مکان بلااستفاده بود و رسول آفتاب در آنجا به خدمات فرهنگی می‌پرداخت و آن را احیا کرده بود، از این مکان خلع ید کردند با این تصور که پروبال یک موسسه انقلابی را بزنند تا نتواند فعالیتی داشته باشد.

 

وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم چراغ سبز به اپوزسیون بود

وی به وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم عموماً چراغ سبز به اپوزسیون بود، چه خواننده‌ای که برجسته شد و چه فیلم‌سازی که به او امید دادند و چه در خصوص نویسندگان و ناشرانی که وعده دادند موانع را از سر نشر آن‌ها بردارند.

 

مخدومی تصریح کرد: وعده‌های فرهنگی دولت یازدهم بیشتر شبیه شعارهای تبلیغاتی بود و خودشان هم می‌دانستند که هر ادعایی در این نظام قابل پیاده شدن نیست.

 

این نویسنده کشورمان به شعار دولت یازدهم در برداشتن ممیزی اشاره کرد و اظهار داشت: برداشتن ممیزی دولت را در منجلابی می‌برد که نجاتش امکان‌پذیر نبود و شاهد بودیم از این شعار به‌راحتی عقب‌نشینی کرد.

 

برداشتن ممیزی دولت را گرفتار چالش پاسخگویی می‌کرد

وی ادامه داد: در حوزه نشر آن چیزی که توسط دولت مطرح شد این بود که کتبی که مجوز نگرفته بودند، موانع را از سر راه آن‌ها بردارند و اجازه چاپ بگیرند و ممیزی برداشته شود تا هرکسی هر آنچه دلش خواست منتشر کند؛ اقدامی که دولت را گرفتار چالش پاسخگویی می‌کرد.

 

نویسنده پرکار ادبیات دفاع مقدس به شعار جدی دولت درباره رسانه‌ها و شنیدن حرف منتقدان اشاره کرد و تصریح کرد: دولت یازدهم در برخورد با منتقدان و تبعیض رسانه‌ها به اذعان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برآشفته بود.

 

مخدومی بیان داشت: معیار تخصیص بودجه به مؤسسات فرهنگی در دولت یازدهم این بود که مجیز گوی دولت باشند در غیر این صورت حتی اگر مسیر طبیعی خودشان را طی می‌کردند با مشکل و موانع روبرو می‌شدند.

 

دولت در مقوله فرهنگ، کارنامه‌ای ناکارآمد دارد

وی با تأکید بر اینکه دولت در مقوله فرهنگ، کارنامه‌ای ناکارآمد دارد، اظهار داشت: همان‌گونه که کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی ما در دولت یازدهم به تعطیلی کشیده شد، پایگاه‌های فرهنگی ما هم یکی پس از دیگری تعطیل شدند و نمونه کوچک آن موسسه «رسول آفتاب» است.

 

این نویسنده کشورمان افزود: موسسه «رسول آفتاب» را که از سال ۸۸ تأسیس کردیم با تمام ظلم‌هایی که دولت‌ها به‌طورمعمول در عرصه فرهنگ دارند و تاکنون نتوانستند حق فرهنگ را ادا کنند، با فعالیت‌هایی که در نشر کتاب و برگزاری فعالیت‌های جدی فرهنگی ازجمله جشنواره فرهنگی که از جشنواره شهرستانی به بین‌المللی تبدیل شد و حضور پررنگمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، روند روبه رشدی را داشتیم.

 

مخدومی بیان داشت: سال گذشته این جشنواره را نتوانستیم برگزار کنیم و امسال در نمایشگاه کتاب برای اولین بار نمی‌توانیم شرکت کنیم، چون مخاطبان در طول این سال‌ها توان این را نداشته‌اند که به‌اندازه‌ای که ناشر بتواند روی پای خودش بایستد برای خرید کتاب هزینه کنند و یک ناشر خودگردان با همین مخاطبان معمول بتواند کتاب‌های بعدی خود را به چاپ برساند.

 

دولت‌ها ناشران را هم به‌منزله کارگاه‌های تولیدی در جامعه ببینند

وی با تأکید بر اینکه دولت‌ها باید ناشران را هم به‌منزله کارگاه‌های تولیدی در جامعه ببینند و حمایت کنند، عنوان کرد: ناشران یکی از پس از دیگری کارشان رو به تعطیلی است و غال با چاپ کتاب‌ها دیجیتالی شده است، یعنی کتاب‌ها از شمار حدود ۳ هزار به تعدادی اندک برای ماندگاری و ثبت اثر چاپ می‌شود و هیچ زمینه‌ای برای اینکه کتاب‌ها در تعداد فراوانی چاپ شود نداریم.

 

نویسنده پرکار ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: شرکت در نمایشگاه کتاب هم برای ناشران، خسارت‌های سنگینی به دنبال دارد به‌خصوص ناشرانی چون «رسول آفتاب» که دولت هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌کند.

 

مخدومی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در عصری هستیم که کتاب نسبت به بخش‌های دیگر فرهنگ کم مخاطب‌تر است و با علم به این موضوع حضرت آقا می‌فرمایند، با همین کتاب‌ها می‌شود انقلاب را صادر کرد.

 

کتاب‌ها می‌توانند صادرکننده انقلاب اسلامی به خارج از مرزها باشند

این نویسنده ادبیات انقلاب ادامه داد: نه‌تنها کتاب‌ها حامل فرهنگ ناب هستند و می‌توان مشکلات داخل را به‌وسیله آن‌ها سروسامان بخشید، بلکه می‌توانند صادرکننده انقلاب اسلامی به خارج از مرزها باشند.

 

وی با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگ نیازمند «قرارگاه فرهنگی» هستیم، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی برای این قرارگاه تمهیداتی دارد و بالاترین تشکل فرهنگی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مسئولیت آن با رئیس‌جمهور بوده که رغبتی برای حضور در جلسات آن ندارد.

 

بالاترین تشکل فرهنگی کشور دستخوش نگاه‌های سیاسی شده است

مخدومی ادامه داد: بالاترین تشکل فرهنگی کشور که وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد و تشکل‌های بزرگ فرهنگی زیرمجموعه آن هستند، امروز دستخوش نگاه‌های سیاسی می‌شود؛ کاروان عظیمی که قرار است فرهنگ و به دنبال آن بسیاری از مسائل دیگر ازجمله مسائل اقتصادی و سیاسی را به خط کند و به‌پیش ببرد.

 

این نویسنده کشورمان بابیان اینکه هیچ اراده‌ای برای مقوله فرهنگ وجود ندارد، افزود: اگر کاروان فرهنگی از همان ابتدا درست دیده می‌شد، موضوع اقتصاد مقاومتی که بحث روز است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و مردم و مسئولان باید نقش خودشان را درست ایفا کنند و فرهنگی حاکم شود که جامعه را بسیج به اجرای آن کند، همین فرهنگ می‌توانست مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی تحقق این امر را فراهم کند.

 

وی تصریح کرد: این آشفتگی‌های سیاسی که در آستانه انتخابات شاهد آن هستیم و خودش را بیشتر از گذشته نشان می‌دهد و مردم را برای یک انتخاب عقلانی سردرگم می‌کند و سرنوشت بزرگ‌ترین اتفاق کشور را دستخوش عوام‌فریبی‌ها می‌کند، فرهنگ می‌توانست به داد این هم برسد و در این زمینه به مردم آگاهی، بینش و بصیرت بدهد تا بتوانند بهتر عمل کنند.

 

مخدومی در پایان تأکید کرد: تعمداً فرهنگ فشل گذاشته می‌شود که در این روزها بتوان از غفلت مردم استفاده کرد که اگر عکس این بود و به داد فرهنگ می‌رسیدند و سامان فرهنگی در کشور حاکم می‌شد، دیگر نمی‌توانستند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند.

انتهای پیام/