وزیر کشور در نشست خبری خود گزارشی از آخرین اقدامات صورت‌ گرفته در حوزه اجتماعی و همچنین مرگ ۴۶ نفر در حوادث سال گذشته در کشور و کاهش ازدواج و افزایش طلاق ارائه داد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از  فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری که امروز با موضوع ۶۰۰ روز برای همدلی و همزبانی برگزاری است اظهار داشت: در نشست خبری امروز در خصوص فعالیت ۲۰ ماه ستاد وزارت کشور گزارش‌هایی ارایه می‌شود و فعالیت استانداری‌ها در جلسه دیگری مطرح و اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید با اعلام برنامه‌ها در انتخابات سیاست‌های کلی را اعلام کرده و این موضوع در برنامه‌هایی که وزرا داده‌اند لحاظ می‌شوند.

رحمانی فضلی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی که کشور دارد اقدامات زیادی در دستگیری و مقابله با مشکلات امنیتی و کشف جرم داشته‌ایم.

وی افزود: قبل از ۲۲ بهمن سال گذشته در شرق کشور گروهی با مقدار زیادی مواد مخدر و سلاح دستگیر شدند که این گروه از سال ۸۷ تا قبل از دستگیری ۹۰ ترور انجام داده بودند که به همت نیروهای امنیتی تمام آنها دستگیر شدند و امیدواریم در شرق کشور بتوانیم امنیت مستحکم‌تری را ایجاد کنیم.

وزیر کشور گفت: در خصوص مساله شیراز که اواخر سال گذشته اتفاق افتاد تلاش کردیم یک بررسی دقیق میدانی انجام شود و در این خصوص ۱۰ نفر به قوه قضاییه معرفی شدند که در حال حاضر با وثیقه آزاد شدند و گزارشی نیز به رئیس جمهور ارایه شده است.

وزیر کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در ساماندهی اتباع بیگانه اظهار داشت: تعدادی اتباع قانونی و غیرقانونی در کشور داریم که تا کنون توانسته‌ایم ۹۰۰ هزار نفر از این اتباع را از کشور خارج کنیم ولی باز هم با توجه به شرایط مرزی این اتباع در داخل کشور وارد و یا خارج می‌شوند.

وی یادآور شد در حوزه عمران شهری نیز ۹۵ درصد افزایش اعتبارات و پرداخت‌ها را نسبت به دولت دهم داشته‌ایم.

وی گفت: تعداد بهیاری‌های سراسر کشور به ۳۱ هزار و ۱۹۶ مورد رسیده است که اعتبارات آنها با ۳۶ میلیارد ریال و ۹۵ درصد افزایش داشته است.

وزیر کشور در خصوص ارایه خدمات ماشینی اظهار داشت: ذدر سال گذشته ۴ هزار و ۸۱۲ ماشین خدماتی در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است و برای شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نیز ۴۰۰ هزار تن قیر تولید کرده.

وی به توسعه مترو و ریل شهری اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: ۱۴۱ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شده است و ۱۷۰۰ میلارد ریال به شهرداری‌ها برای یارانه حمل و نقل عمومی پرداخت شده و توانستیم ۱۷ هزار اتوبوس نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم که بابت هر یک از اتوبوس‌های جدید یک اتوبوس فرسوده باید از ناوگان حمل و نقل خارج شود.

وی در خصوص اقدامات مدیریت بحران کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در یازده ماهه سال گذشته ۱۰۵ حادثه در کشور رخ داده است که ۸۰ مورد آن خسارت‌هایی داشته که در این خصوص اعتبارات لازم تخفیف یافته است، بیشترین خسارات در حادثه‌های سیل‌، بارندگی، و کمترین خسارات در یخ‌بندان و فرو رفتگی زمین بوده است.

وزیر کشور افزود: در سال گذشته ۴۶ نفر جان خود را در حوادث از دست داه‌اند و ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و پردداخت خسارت به حادثه‌دیدگان اختصاص یافته است.

وی درباره جلسات شورای اجتماعی کشور اظهار داشت: ۸۰۰ جلسه شورای اجتماعی کشور داشته است که توانسته آخرین وضعیت آسیب‌شناسی در کشور را ساماندهی کند و راه‌های مدیریت آن را نیز به دست بیاورد.

رحمانی فضلی گفت: عدم رصد تحولات اجتماعی از نقاط ضعف بوده است بنابراین وزارت کشور مرکز رصد مطالعات و بررسی‌های اجتماعی را ایجاد کرده است.

رحمانی فضلی درباره ساماندهی سواحل کشور اظهار داشت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و ۲۴ میلیارد تومان نیز برای ساماندهی سواحل کشور اختصاص یافت. در سال گذشته ۱۴۷ نفر غرق شدند که این آمار نسبت به سال ۹۲ که ۲۳۸ نفر در دریاهای کشور غر ق شده‌ بودند ۳۸ درصد کاهش داشته است.

وی به فعالیت‌های حوزه حجاب و عفاف و حقوق شهروندی نیز اشاراتی داشت و اقدامات در این زمینه را مثبت ارزیابی کرد.

وزیر کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در قوانین حوزه شهری نیز افزود: لوایح مدیریت جامع شهری، درآمدهای پایدار شهری،‌انتخاب شهرداران و شوراها و تصویب‌های شهری در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است.

وی با اشاره به این که در ۶۰۰ روز گذشته در حوزه مجلس رکورددار بوده‌ام گفت: ۳۰۶ سوال نمایندگان مجلس از بنده به عنوان وزیر کشور داشتند که پاسخ آنها داده شده است. ۱۳۵۶ مورد تذکر داشته‌ام، ۵۵۰ نطق داشته‌‌ام که مورد پیگیری قرار گرفته،‌۱۴۳۰ مکاتبات با کمیسیونهای مجلس صورت گرفته و ۸۶۰ ملاقات با نمایندگان مجلس انجام شده است.

وزیر کشور گفت: این نشان می‌دهد همکاری و تعامل ما با مجلس بسیار خوب بوده و پرسش حق نمایندگان است و ساختار و مسئولیت‌های وزارت کشور ایجاب می‌کند که پاسخگو باشد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در ثبت احوال کشور اظهار داشت: ثبت احوال کشور این آمادگی را دارد که ۲۰ میلیون کارت هوشمند در سال آینده صادر کند و دستورالعمل‌های لازم را در این خصوص انجام داده است.

وی گفت: در سال ۹۳، ۱ میلیون ۵۳۴ هزار و ۳۵۹ مورد ولادت داشتهایم که ۴.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ۴۴۶ هزار و ۲۹۳ نفر فوت کردند و ۷۲۴ هزار و ۳۴۵ نفر ازدواج کردند که نسبت به سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش یافته و ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ مورد نیز طلاق داشته;ایم که نسبت به سال قبل ۵.۳ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/