نیروهای بومی سرخس در پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجه شرکت مپنا به‌کارگیری شوند
نیروهای بومی سرخس در پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجه شرکت مپنا به‌کارگیری شوند
نوری‌زاده با اشاره به استقرار شرکت مپنا در سرخس برای اجرای پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجهD، گفت: در راستای پیگیری مطالبات مردمی، بازدیدی ۲ ساعته از وضعیت استقرار شرکت مپنا در منطقه عملیاتی خانگیران داشتیم و در این بازدید ضمن بررسی مشکلات و موانع، بر جذب حداکثری نیروهای بومی توانمند تاکید کردیم.

حسن نوری‌زاده، سرپرست فرمانداری سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به استقرار شرکت مپنا در سرخس برای اجرای پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجهD، اظهار کرد: در راستای پیگیری مطالبات مردمی، بازدیدی ۲ ساعته از وضعیت استقرار شرکت مپنا در منطقه عملیاتی خانگیران داشتیم.

سرپرست فرمانداری سرخس بیان کرد: از دکل و سکوهای مختلف در حال ساخت بازدید کردیم و همچنین در جمع مدیران و کارشناسان ارشد شرکت مپنا و شرکت‌های پیمانکار حضور پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدید ضمن بررسی مشکلات و موانع، بر جذب حداکثری نیروهای بومی توانمند از قبیل استخدام در دکل‌های نفتی و همچنین امور پیمانکاری تاکید کردیم.

عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجهD، پنجشنبه ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با دستور و حضور رئیس‌جمهور و حضور جواد اوجی، وزیر نفت در منطقه عملیاتی خانگیران شهرستان سرخس آغاز شد.

ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در دو فاز تعریف شده که فاز نخست آن در سال ۱۳۹۳ با ظرفیت تزریق ۱۰ میلیون مترمکعب در روز در ۸ ماه گرم و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب(در چهار ماه سرد) به بهره‌برداری رسیده است؛ گاز برداشت‌شده از طریق خط ۴۸ اینچ برای مصرف در شمال شرق کشور به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود.

با توجه به ضرورت توسعه ذخیره‌سازی در مدیریت سوخت زمستانی، عملیات اجرایی فاز دوم شوریجهD، در قالب قرارداد BOT به گروه مپنا واگذار شده است؛ زمان تنفیذ قرارداد یکم دی ۱۴۰۱ و مدت زمان اجرایی قرارداد سه سال مهندسی، خرید و اجرا و ۲۰ سال بهره‌برداری است.

حفر ٢٨ حلقه چاه احداث مرکز جمع‌آوری، منطقه تفکیک، سه ردیف توربوکمپرسور و دو ردیف واحد نم‌زدایی گاز ازجمله اقدامات عملیاتی این پروژه است؛ مبلغ سرمایه‌گذاری (CAPEX) این پروژه ۶۱۱ میلیون یورو(معادل ۷۰۰ میلیون دلار) و ارزش قراردادی آن ۲.۲ میلیارد دلار است؛ محل بازپرداخت نیز به‌صورت درصدی از میزان تزریق و برداشت گاز است.

اهداف پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجهD افزایش ظرفیت تزریق گاز از ۱۰(در فاز اول) به ۲۰ میلیون مترمکعب در روز(در فاز دوم)، افزایش ظرفیت برداشت گاز از ۲۰(در فاز اول) به ۴۰ میلیون مترمکعب در روز(در فاز دوم)، تقویت شبکه گازرسانی شمال و شمال شرق کشور و افزایش پایداری آن و استفاده از مزیت اقتصادی حاصل از ذخیره‌سازی گاز ترکمنستان در فصول گرم با قیمت پایین و افزایش امنیت عرضه انرژی از طریق توسعه ظرفیت پشتیبان ذخیره‌سازی است.

طراحی و ساخت کمپرسور ۳۴۰ بار برای نخستین‌بار در کشور(پیش از این کمبرسورهای ۱۰۰ بار در کشور تولید شده است) و بومی‌سازی و انتقال فناوری توربو کمپرسورهای مورد استفاده در پروژه ازجمله اقدامات توسعه مبتنی بر دانش‌بنیان آن است.

انتهای پیام/