محققان موسسه MIT برای اولین ‌بار موفق به ساخت رایانه‌ای شدند که قادر است مانند انسان‌ها مفاهیم یادگیری زبان و نوشتن حروف را به جای ذخیره هزاران نمونه آماده، پردازش و تولید کند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، در نسل جدید رایانه‌ها توانایی ابداع حروف و نوشتن آنها تنها از طریق مشاهده و یا پردازش درونی امکان‌پذیر شده است.

محققان معتقدند که مدل رایانه‌ای آنها قادر به یادگیری سایر مفاهیم ارتباطی مثل حرف‌ زدن و ژست گرفتن است.

اگرچه در طول سال‌های گذشته دانشمندان مدل‌های متنوعی از رایانه‌های هوشمند را طراحی کرده‌اند، اما تاکنون هیچ مدلی توانایی رقابت با انسان از نظر یادگیری را نداشته است.

دکتر جوشا تنبوآم، متخصص علوم رایانه‌ای از موسسه تکنولوژی ماساچوست اظهار کرد: توانایی انسان‌ها در یادگیری مفاهیم و کارهای دشوارتر مثل اسب ‌سواری و اسکیت ‌سواری به سرعت انجام‌پذیر است، اما در رایانه‌های امروزی با استفاده از الگوریتم‌های استاندارد، قدرت یادگیری نیازمند صدها بلکه هزاران نمونه دستور مجازی است.

محققان موسسه MIT اکنون مدل رایانه‌ای جدیدی با قابلیت شبیه‌سازی بهتر قدرت یادگیری و تفکر انسان ارائه کرده‌اند.

دکتر تنبوآم در مورد هدف ساخت رایانه‌های هوشمند گفت: فعالیت‌های انجام شده با دو هدف یعنی درک بهتر فعالیت یادگیری انسان‌ها برای مهندسی معکوس ذهن انسان و ساخت ماشینی برای یادگیری شبیه به انسان در حال انجام است.

انتهای پیام/م