وقتی به تمرینات نفت‌تهران می‌رفتیم تا گزارشی از آخرین وضعیت زردپوشان پیش از بازی حساس با فولاد بگیریم، نمی‌دانستیم با این علیرضا منصوریان روبه‌رو خواهیم شد.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از مشرق، سرمربی نفتی‌ها که به آمادگی ذهنی و انگیزه‌های همیشگی مشهور است، این بار با صدایی خسته روبه‌رو ما نشست و پس از اولین سوال، سفره دل خود را باز کرد. راستش انتظار نداشتیم که از منصوریان این چیزها را بشنویم اما او هم در وضعیت کارد به استخوان است. تیم نفت با حداقل پرداختی به بازیکنان شرایط وخیمی دارد و منصوریان در این مصاحبه که مخاطب آن مقامات عالی رتبه وزارت نفت هستند، یک تقاضای کوچک دارد؛ اینکه تکلیف تیم و مجموعه زردپوش که سال ورزشی فوق العاده‌ای را پشت سر گذاشته روشن شود. این گفت‌وگو را بخوانید:
همیشه مشکل داشتیم
ما فلسفه‌ای را به بازیکنانمان القا کرده‌ایم که نفت شرایط خاصی دارد. در این باشگاه ممکن است پرداخت‌ها دیر و زود داشته باشد اما هرگز سوخت و سوز ندارد. الان ۲۰ ماه است که در این باشگاه به فعالیت  مشغولم اما هیچ وقت نشده که حداقل به مدت یک یا دو ماه فشار مالی آزارمان ندهد. در حال حاضر هم، روی صحبتم با شخص خاصی نیست و با کلیت کسانی است که باید برای موسسه فرهنگی ـ ورزشی نفت تصمیم‌گیری اقتصادی و البته ورزشی کنند.
نفت زرد جدید
متاسفانه وقتی سال گذشته را به سختی پشت سر گذاشتیم و با تمام کمبودها در ۳ جام مدعی بودیم، امیدواری این بود که در سال جدید منابع تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی باشگاه در نظر گرفته شود و با همین تفکر نفت رو به جلو حرکت کند و سال خوبی را پیش رو داشته باشد. ما سال گذشته کارهای بزرگی کردیم و تیم نفت، رنگ زرد را با یک قرائت جدید به فوتبال ایران شناساند و چقدر طرفدار که سرنوشت ما را با تمام وجود تعقیب می‌کردند و دعایشان پشت سر ما بود.
تاثیر مشکلات مالی روی مسائل فنی
من بارها و بارها بابت شرایط نقل و انتقالات از باشگاه تشکر کرده‌ام ولی امروز و در سال جدید که ۸ ماه از آن می‌گذرد، تیم نفت تنها ۷ درصد دریافتی داشته است و ۳ درصد هم به حساب سازمان لیگ واریز شده است. من تنها سوال می‌کنم و حرفم متوجه شخص خاصی نیست. آیا به نظر شما ارتباطی بین شکل فوتبال یک تیم، مسائل روحی روانی و البته مسائل مالی وجود دارد یا نه؟ اینکه مشکلات مالی چقدر روی مسائل فنی تاثیر می‌گذارد، موضوع مهمی است. به این سوال باید پاسخ داد.
هیچ کس تمرکز لازم را ندارد
تیم ما مثل یک خانواده‌ای است که منابع آن تامین نمی‌شود. البته هر روز این امیدواری وجود دارد که درست می‌شود اما این اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط همه شرایط روحی روانی به هم می‌خورد و هیچ کس تمرکز لازم را ندارد. وقتی یک خانواده مسائل اولیه مثل خورد و خوراک در مضیقه باشد، صحبت کردن از امکاناتی مثل خرید ماشین و لباس و … پیش نخواهد آمد.
بگویید سیاست کلی چیست؟
ما تیم وزارت نفت هستیم، من به موسسه خصوصی نفت‌تهران یا باشگاه کار ندارم. ما نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا بوده‌ایم و نماینده مجموعه بزرگ نفت اما همیشه همین مشکل را داشته‌ایم. من در این ۲۰ ماه متوجه سیاست کلی باشگاه یا بالادستی‌ها نشده‌ام چون برای منطقی نیست که بودجه مصوب تیمی که متعلق به وزارت نفت است، پرداخت نمی‌شود.
نفت را خودمان اداره می‌کنیم
من برای اولین‌بار این مساله را رسمی و محترمانه می‌گویم که تیم نفت به صورت خانوادگی و در خودمان اداره می‌شود. تیم ما آنقدر به مشکلات خورده است که من خودم به عنوان سرمربی، پول تو جیبی، هزینه خورد و خوراک و پول بنزین می‌دهم. البته مخلص بچه‌های تیمم هستم آنها مثل پسر یا برادر من می‌مانند. از همه مهمتر این که هرچقدر که نفت را دوست داشته باشم بیشتر از آن آبروی خودم را دوست دارم و البته آبرو و اعتبار باشگاه و بازیکنانی که به خاطر من به اینجا آمده‌اند. اما خب این وضعیت نمی‌تواند ادامه داشته باشد.
چرا یک تصمیم اساسی نمی‌گیرید؟
باشگاه ما نتوانسته بودجه امسال را تامین کند و همین مساله باعث شد که در ابتدای سال پرداختی نداشتیم و تسویه بچه‌های ما برج ۶ انجام شد. الان هم ۱۰درصد پول گرفته‌ایم که ۳ درصدش به سازمان لیگ رسیده و به هر حال خودتان می‌دانید که چقدر سخت است یک فوتبالیست با این مبلغ سر کند. تا الان ۲۰ ماه است که صدایمان درنیامده اما باید حتما این سوال را پاسخ بدهند که چرا در این مدت یک تصمیم اساسی برای کار گرفته نمی‌شود. دقیقا نیم فصل پارسال یک جلسه با مسوولان تیم برگزار کردیم که در آن جلسه زنگ خطرهای امروز را به صدادرآوردم. به آنها گفتم که اگر می‌خواهید ساختار و اعتباری که نفت کسب کرده به هم نریزد، حتما باید برای بودجه سال ۹۴ فکر اساسی کنید. حرف‌های من با پاسخ مثبت روبه‌رو شد و وقتی کار را شروع کردیم هم به من گفتند همه چیز امسال اوکی و روی برنامه پیش خواهد رفت و بازیکن ها را طبق لیست بگیر. اما در نهایت امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های مالی را پشت سر گذاشته‌ایم و این مساله بی‌سابقه بوده است.
فقط ۲ ماه بی‌دغدغه کار کنیم
من می‌‌خواهم در شرایطی قرار بگیرم که یک یا ۲ ماه بدون دغدغه بتوانم کار مربیگری‌ام را بکنم. واقعا و به شخصه خواستار یک وضعیت پایدار هستم. من هم دوست دارم تمرکزم روی مسائل فنی باشد. از اینکه هر روز به رئیس باشگاه زنگ بزنم، با سرپرست و مدیر تیم صحبت کنم و البته جوابگوی بچه‌ها باشم، واقعا خسته‌ام و این مساله باعث شده بخش اعظمی از تمرکز من از دست برود. تا کی می‌توانم به بچه‌هایم بگویم غیرت و تعصب؟ این مساله هم تاریخ مصرف دارد و شکم گرسنه به سختی با این کلمات کنار می آید. البته من از بچه‌ها ممنونم که در این فاصله سکوت کرده‌اند چون من ازشان خواسته بودم. این را هم بگویم مشکلات مالی به شدت روی مسائل شخصی و خانوادگی بازیکنان و کادرتاثیرگذاشته و آنها از نظر روحی بالانس نیستند که بتوانند همه آنچه که در چنته دارند را رو کنند.
چرا امروز صحبت کردم؟
از متولیان مجموعه نفت که به هر حال مسوول تامین مسائل مالی هستند، به جد می‌خواهم که همین امروز چاره‌ای بیاندیشند. امروز قبل از بازی فولاد من این صحبت را انجام داده‌ام. به این دلیل قبل بازی فولاد این مصاحبه را می‌کنم که اگر فردا به یاری خدا ببریم نگویند بعد از برد صحبت کرده‌ام. اگر هم خدای نکرده  اتفاق دیگری بیافتد، نگویند چرا تا الان چیزی نگفته.
قیمت موفقیت‌های ما چقدر بود؟
نفت چقدر باید سال گذشته هزینه می‌کرد تا به اندازه تیم های لیگ‌برتری دیگر برخلاف ما از امتیاز تماشاچی هم برخوردارند، در سطح ایران و آسیا مطرح شود. قیمت بازی نفت با الاهلی عربستان چقدر بوده؟ قیمت بازی ما با تیم‌های دیگر که ۲۵هزار نفر را در روزهای فقر تماشاچی به ورزشگاه کشاند، چقدر ؟ قیمت آن موفقیت تاریخی در جده چقدر؟
این درخواست من از مسوولان است
از مسوولین می‌خواهم که درخواست منطقی ما را بشنوند و به آن عمل کنند. البته همانطور که گفتم ما در مجموعه نفت هرگز رفتار نامناسبی در مقابل این مشکل بی‌پایان، نداشته‌ایم چون به نظر من بچه‌های ما خوب تربیت شده‌اند.  حالا هم به اعضای تیم گفته‌ام کسی صحبت نکند تا من شخصا این درخواست را از طریق ورزش سه با مسوولان وزارت نفت در میان بگذارم.
لطفا پاسخ ما را بدهید
امروز خسته‌تر از هر زمانی هستم و به نظر من مسوولان عالی رتبه وزارتخانه نفت باید تکلیف را روشن کنند. اگر این تکلیف هرچه سریع‌تر روشن نشود هم به شان وزارتخانه، هم به شان باشگاه و هم شان من و بازیکنان تیم لطمه جدی وارد خواهد کرد. شاید سیاست این باشد که این مساله با همین شکل ادامه داشته باشد و اگر چنین است ما حق داریم از آن مطلع شویم، اگر هم قرار به تغییر است باید این مساله رسما به ما گفته شود.
تیم من تاراج می‌شود
نفت ۲۰ بهمن ماه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را مقابل الجیش انجام می‌دهد. تیمی که ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کادر و بازیکنان آن است. یادتان باشد که اگر تا نیم فصل که ۱۵ روز دیگر از راه می‌رسد بازیکنان ما کمتر از ۴۰درصد دریافتی داشته باشند، طبق قانون می‌توانند از ما جدا بشوند که این مساله ضربه‌ بزرگی به شخصیت و تمامیت باشگاهی ایران خواهد بود چراکه تیم ما نماینده ایران در آسیاست. البته بازیکنان من به مجموعه وفادار خواهند بود ولی باور کنید که با ادامه این مشکلات آنها نمی‌توانند از شکم زن و بچه و خانواده بزنند تا ارزش‌های اولیه را حفظ کنند. باور کنید کارد به استخوانمان رسیده است.
از شرایط اقتصادی کشور آگاهیم
در نهایت خواسته ما غیرمنطقی نیست ما تنها دوست داریم در شرایط نرمال کارمان را انجام بدهیم نه بیشتر. البته مجموعه تیم فوتبال نفت از شرایط کلی کشور آگاه است و از دغدغه‌های مسوولان وزارتخانه باخبر هست و تا  حد توان همکاری خود را انجام داده است که گواه آن، حضور ما در رقابت‌های سنگین ۲۰ ماه پیش با حداقل حاشیه و حداکثر موفقیت است.
نفت خسته است
من امروز تصمیم گرفتم بالاخره در این‌باره حرف بزنم و این موضوع را نه آقای قنبرزاده، نه آقای میرشیبانی و نه آقای ایرانیان می‌دانستند. البته می‌دانم که آنها هم از تلفن‌های مکرر من و جلسات پشت سر هم برای رسیدگی به مسائل مالی خسته‌اند. بنابراین شخصا تصمیم به مصاحبه گرفتم به این امید که مدیران عالی‌رتبه وزارت محترم نفت صدای من را که صدای کل مجموعه نفت‌تهران است، بشنوند و تصمیمی عاجل بگیرند.
منبع: ورزش سه
انتهای پیام/م