مرکز بین‌راهی سرخس با استانداردهای لازم فاصله دارد/ مرکز متروکه شازده به سه‌راهی بزنگان منتقل می‌شود/ آثار ثبتی سرخس تا آبان ماه امسال به ۴۵ اثر می‌رسد
مرکز بین‌راهی سرخس با استانداردهای لازم فاصله دارد/ مرکز متروکه شازده به سه‌راهی بزنگان منتقل می‌شود/ آثار ثبتی سرخس تا آبان ماه امسال به ۴۵ اثر می‌رسد
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخس گفت: مرکز بین‌راهی این شهرستان که تحت پوشش میراث فرهنگی است با استانداردهای لازم فاصله دارد.

سید مجید حسینی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به آخرین وضعیت مراکز بین‌راهی شهرستان سرخس اظهار کرد: تنها یک مرکز بین‌راهی در شهر مزداوند تحت پوشش نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بوده و مابقی مراکز وابسته به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هستند.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس افزود: در ابتدای اسفندماه سال گذشته طی بازرسی که از این مرکز بین‌راهی انجام شد، از متولی آن خواستیم که در خصوص تکمیل و بهسازی و نظافت سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه اقدام کند.

 

مرکز بین‌راهی سرخس با استانداردها فاصله دارد

وی بابیان اینکه از ابتدای امسال نیز هفت مرحله بازرسی از این مرکز صورت گرفته است، عنوان کرد: این مرکز بین‌راهی با استانداردهای موردنظر سازمان میراث فرهنگی فاصله دارد، اما با بازرسی‌های اخیر شرایطش از قبل بهتر شده است.

 

حسینی به مرکز بین‌راهی شازده نیز که هزینه زیادی برای ساخت آن شده اشاره و تصریح کرد: این مرکز در کیلومتر ۷۰ جاده سرخس- مشهد قرار دارد و هم‌اکنون متروکه شده است که با موافقت فرمانداری، بخشداری مرزداران، دهیاری بزنگان و دستگاه‌های مربوطه به‌زودی به سه‌راهی بزنگان منتقل می‌شود.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس ادامه داد: قرار است به‌زودی کارگروهی با ریاست فرماندار به‌منظور ایجاد تعامل بین دستگاه‌های مختلف برگزار تا مراکز بین‌راهی شهرستان ساماندهی شوند.

 

آثار تاریخی ثبتی سرخس تا آبان ماه امسال به ۴۵ اثر می‌رسد

وی در ادامه به آثار شناسایی‌شده در شهرستان سرخس اشاره کرد و اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۶ تعداد کل آثار شناسایی‌شده شهرستان ۱۲۰ اثر بود که ۱۶ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

حسینی افزود: در طول چهارماهه ابتدای سال جاری تعداد آثار ثبتی شهرستان به ۲۵ اثر رسیده که ۹ اثر آن در مدت همین چهار ماه ثبت شده است.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس بابیان اینکه ۲۰ اثر دیگر شهرستان در شرف ثبت بوده و تا آبان ماه امسال به ثبت می‌رسد، اضافه کرد: پرونده‌های این ۲۰ اثر با استفاده از توان فارغ‌التحصیلان معماری و باستان‌شناسی بومی شهرستان در حال پیگیری برای ثبت در آثار ملی است.

 

وی با تأکید بر اینکه آثار ثبتی سرخس تا آبان ماه امسال درمجموع به ۴۵ اثر می‌رسد، اظهار کرد: هر اثری در شهرستان که در آثار ملی به ثبت برسد نیم امتیاز به شاخصه توسعه شهرستان اضافه می‌کند، بنابراین آثار ثبتی شهرستان بر روی شاخص توسعه شهرستان اثرگذار است.

 

تصویب طرح محوطه‌سازی آرامگاه بابالقمان سرخس در بالاترین مرجع فنی استان

حسینی در ادامه به مرمت و بازسازی آرامگاه بابالقمان اشاره کرد و اظهار داشت: آرامگاه بابالقمان سرخس در سال ۱۳۱۰ و با شماره ۱۶۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما این اثر تاریخی چند مالکی است.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس تصریح کرد: بر اساس نص صریح قانون، میراث فرهنگی در اماکنی که مالک غیردولتی دارد، بدون اجازه مالک نمی‌تواند ساخت‌وساز و هیچ‌گونه عملیات اجرایی داشته باشد و در ابتدا باید اجازه مالک گرفته شود.

 

وی بیان داشت: از ابتدای امسال و با مساعدت فرمانداری و دستگاه‌های مربوطه تعامل خوبی با مالکان این اثر انجام شد و تلاش کردیم که طرح محوطه‌سازی آرامگاه بابالقمان که در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی دو سال پیش مصوب شده بود، به تصویب بالاترین مرجع فنی استان برسد.

 

حسینی خاطرنشان کرد: پس از تخصیص اعتبارات سال ۹۶ که مصوب شده و به‌زودی واریز می‌شود، عملیات اجرایی طرح محوطه‌سازی آرامگاه بابالقمان که شامل باب ایرانی با الگوی کاشت گیاهان متناسب با اقلیم شهرستان، چهار آب‌نما و حصار بیرونی ازجمله طاق‌نماها که با الگوی سنتی است، آغاز می‌شود.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس تصریح کرد: مساخت محوطه‌سازی داخلی آرامگاه بابالقمان حدود شش هزار مترمربع است.

 

وی افزود: محوطه‌سازی خارجی این اثر نیز شامل محل‌های استقرار زائران و مسافران و واحدهای خدمات رسان است که در فضای مجاور آن اجرایی می‌شود.

 

اضافه شدن سرخس به فهرست جاده ابریشم حق مسلم این شهرستان است

حسینی در ادامه با تأکید بر اینکه اضافه شدن سرخس به فهرست مرکز جهانی شهروندان جاده ابریشم، حق تاریخی و مسلّم این شهرستان است، اظهار کرد: «جاده ابریشم» یکی از غنی‌ترین و گسترده‌ترین میراث تاریخ بشری است که علاوه بر گسترش بازرگانی در دنیا، نقش بی‌بدیلی در توسعه مناسبات انسانی، فرهنگی و تاریخی دارد، بنابراین سرخس باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور عزیزمان به فهرست مرکز جهانی شهروندان جاده ابریشم اضافه شود.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: در مطالعات داخلی و خارجی که درباره جاده ابریشم انجام‌شده، به عبور قسمت اصلی این جاده از طریق مرو به سرخس و در ادامه به شهرهای دیگر کشورمان اشاره‌شده و این در حالی است که از مجموع ۱۶۴ شهری که از کشورهای مختلف در فهرست این مرکز قرار دارند ۳۰ شهر از ایران واقع‌شده که متأسفانه نامی از سرخس در آن برده نشده است.

 

وی افزود: مدارک و مستندات لازم برای اضافه شدن سرخس به فهرست مرکز جهانی شهروندان جاده ابریشم در اردیبهشت‌ماه امسال از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان به دبیرخانه این مرکز ارسال شده و پیگیری موضوع با جدیت از طریق فرماندار، نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان ادامه دارد.

 

حسینی اذعان کرد: اضافه شدن سرخس به فهرست مرکز جهانی شهروندان جاده ابریشم، فرصتی مناسب برای معرفی شهرستان و برخورداری از فرصت‌های تازه در حوزه گردشگری و مزایای اقتصاد گردشگری فراهم خواهد کرد و علاوه بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه، می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مؤثر باشد.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرخس در ادامه به اثر تاریخی کاروانسرای رباط شرف اشاره کرد و اظهار داشت: بنای رابط شرف به موزه آجرکاری معروف بوده و از مرزهای ایران فراتر رفته است و می‌تواند در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد که پیگیری‌ها و مکاتبات آن انجام‌شده است.

 

شهرستان سرخس ۹ جاذبه ژئوموفولوژی دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان سرخس ۹ جاذبه ژئوموفولوژی دارد، تصریح کرد: در تاریخ ۱۲ تیرماه امسال این جاذبه‌ها که شامل، دریاچه طبیعی بزنگان، آبگرم خانگیران، غار مزداوند، غار کرکس بزنگان، منطقه آق دربند، جنگل پسته وحشی، آبشار فصلی آق دربند، منطقه کوهستانی سد دوستی و قسمتی از رودخانه کشف رود می‌شود به معاونت گردشگری استان معرفی شده است.

 

حسینی در پایان تأکید کرد: زیرساخت‌های سه حوزه میراث فرهنگی در شهرستان سرخس هنوز فراهم نشده است و تا این سه حوزه به سامان نرسد نمی‌توانیم پاسخگوی تمام مطالبات باشیم.

انتهای پیام/