رییس انجمن ارتوپدی ایران گفت: علم ارتوپدی ایران در جهان جزء شش کشور بر‌تر است و در منطقه مقام نخست را دارد.

به گزارش نسیم سرخس دکتر غلامعلی عکاشه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا، با انتقاد از نبود مراکز تحقیق مناسب برای سنجش میزان پیشرفت در علم ارتوپدی گفت: در مقایسهٔ چشمی ایران در سطح جهان باید بگویم که ما گزارش درستی از تعداد عمل‌های جراحی، حوزه‌های آموزشی و پس از آن را در اختیار نداریم و این نه تنها شامل انجمن ارتوپدی، بلکه تصور من این است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی کشور هم‌چنین آمار تحقیقاتی و مدونی را در اختیار ندارد.

پیشرفت‌های قابل توجه در علم ارتوپدی
وی افزود: ایران در علم ارتوپدی به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده است، این علم خوش‌بختانه یا در مواردی متاسفانه همراه با صنعت و تکنولوژی خود را به روز کرده است، به طور مثال در بخش مفصل و شکستگی‌ها که یکی از بزرگ‌ترین معضلات ارتوپدی است نقش صنعت در پیشبرد این مسئله بسیار موثر است.

این جراح ارتوپد نیاز کشور به تجهیزات بخش ارتوپدی را بسیار مکفی و راضی کننده دانست و گفت: تنوع در حوزهٔ ارتوپدی، تجهیزات و امکانات وارداتی فراوان باعث شده تا پاسخ‌گوی بیماران زیاد این حوزه باشیم.

عکاشه، واردات تجهیزات ارتوپدی را نقص ندانست و افزود: به جز یک کارخانه که در حال تولیدات تجهیزات پزشکی در بخش ارتوپدی‌ فعال است، مابقی تجهیزات ارتوپدی در کشور وارداتی است و عملا ما کالای تولیدی در بخش ارتوپدی نداریم. به اعتقاد من وارد کردن تجهیزات در مواقعی هیچ اشکالی ندارد.
وی در پاسخ به این‌که آیا واردات بی‌رویه باعث اختلال صنعت نمی‌شود، اظهار کرد: من هم موافق پرسش شما هستم اما واردات در مواقعی نه تنها مضر نیست بلکه اگر ممانعتی نداشته باشد به نفع نظام سلامت هم است.
رییس انجمن ارتوپدی ایران افزود: اگر واردات کنترل شده و با کیفیت باشد بسیار خوب است، ژاپن پس از پنجاه و اندی سال اولین هواپیمای خود را ساخت و در طول این مدت هواپیما را وارد می‌کرد، ما هم مخالف تولید تجهیزات پزشکی در بخش ارتوپدی نیستیم اما باید با علم و توانمندی این حرکت آغاز شود اما در حال حاضر نیاز کشور ما واردات است.

تعرفه جراحی ارتوپد پایین است
وی از تعرفهٔ پایین بخش جراحی ارتوپد انتقاد کرد و افزود: شاید خیلی‌ها ندانند که عوارض یک عمل جراحی در بخش ارتوپد ممکن است مدت‌ها پزشک را درگیر خود کند و اگر برخی جراحی‌ها منجر به عفونت شود تا همیشه جراح در رنج و عذاب است، دولت نیز پاسخ‌گوی خدمات جراح ارتوپد نیست.

این جراح ارتوپد آموزش کوتاه مدت دورهٔ ارتوپدی را ضعف نظام آموزش در بخش ارتوپدی دانست و افزود: یکی از مشکلات علاقه‌مندان به رشتهٔ ارتوپدی کوتاه بودن این دوره است، کسانی که می‌خواهند در این تخصص فعالیت کنند به طور کامل و اصولی نمی‌توانند دوره را طی کنند.

عکاشه، گفت: انجمن ارتوپدی نقش بسیار مفید و مهمی را در برگزاری همایش، کنفرانس، تولید نشریات داخلی و آموزش مبانی کلی و تخصصی به پزشکان جوان صورت داده است که از آن به عنوان بازآموزی یاد می‌کنیم.

وی، از رتبهٔ نخست علم ارتوپدی در منطقه خبر داد و افزود: در سطح جهانی هم به جرأت می‌گویم که جزء شش کشور بر‌تر این صنعت هستیم.

وی نقشهٔ راه و افق آیندهٔ علم ارتوپدی را در گروی همکاری مسؤولان با انجمن ارتوپدی دانست و افزود: این انجمن به دلیل منسجم بودن و دارا بودن زیر مجموعه‌های تخصصی بسیاری، در آینده علم تاثیرگزاری خواهد بود.

صعود علم جراحی ارتوپدی به اقتصاد مقاومتی
رییس انجمن ارتوپدی ایران با بیان این‌که من هم موافق اقتصاد مقاومتی در کشور هستم، افزود: برخی علوم و نیاز‌ها مبحث جداگانه‌ای دارد که کشف آن‌‌ها یا در اختیار ما نیست یا بسیار زمان‌بر است، هیچ کشوری هم خودکفای کامل نیست و در بخش‌هایی باید ارتباط با جهان برقرار شود.

عکاشه، افزود: این تکنولوژی را ما در بخش جراحی‌ها و تولید دارو‌های ایرانی در بخش ارتوپدی جبران کرده‌ایم و اقتصاد مقاومتی را به سمت پیشرفت فن و علم جراحی و فراوانی دارویی داخلی پیش برده‌ایم.

وی با اشاره به این‌‎که در بخش دارو‌های ارتوپدی تا بخش فراوانی خودکفا شده‌ایم، افزود: معتقدم در حوزهٔ دارو نه تنها باید این خودکفایی را حفظ کنیم بلکه در این بخش از دارو‌های ارتوپدی صادرات هم داشته باشیم و برای کشور درآمدزایی داشته باشیم.

این جراح ارتوپد ادامه داد: ما از زمان ابن سینا تولید دارو در کشور داشته‌ایم و یک پیشینهٔ بسیار بالایی در بخش دارو در کارنامهٔ خود دارا هستیم و در حال حاضر هم می‌توانیم با اتکا به اقتصاد مقاومتی، صادرات دارویی داشته باشیم.

موفقیت‌ جراحی‌های ارتوپدی در زمان جنگ
عکاشه، افزود: ما در صنایع دست و پاسازی مصنوعی در کشور حرف اول را در جهان می‌زنیم چرا که هشت سال تجربهٔ قطع و نقص عضو را داشته‌ایم.

وی با اشاره به مبارزه با قاچاق کالا در عرصهٔ سلامت گفت: نظارت دقیق و بیشتر حاکمیت و بالا بردن اخلاق و مذهب در جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر سلامت و پیشگیریِ قاچاق کالا و دارو در کشور دارد.

پزشکان باعث تقویت روحی رزمندگان بودند
رییس انجمن ارتوپدی ایران با بیان این‌که جراحی ارتوپدی در زمان جنگ موفقیت‌آمیز عمل کرده است، گفت: در آن دوران هم از لحاظ جراحی و هم کمک‌های اولیه در شرایط خوبی به سر می‌بردیم و اگر پای رزمنده‌ای دچار جراحت عفونی می‌شد بلافاصله عضو را قطع نمی‌کردیم و آن را درمان می‌کردیم.

عکاشه، نقش پزشکان را در تقویت روحیهٔ رزمندگان در دوران جنگ را بسیار موثر دانست و گفت: پزشکان هم پا به پای رزمندگان ایستادگی کردند و نقش بسزایی در هشت سال دفاع را ایفا کردند، در آن دوران شرایط جنگی مطرح نبود معنویت موج می‌زد و همه در حال خدمت به مملکت بودند.

انتهای پیام/