شیخی که قرار بود نقطه وحدت شود زمینه انشقاق شد
شیخی که قرار بود نقطه وحدت شود زمینه انشقاق شد
هنوز روایت «صادق» خرازی از وضعیت اصلاح‌طلبان مبنی بر گرا دادن به دشمن دل آنان را آزرده کرده است؛ صادق خرازی بهانه‌ای مشترک برای فراموشی اختلافات درون جناحی است؛ حالا او را مبدع «رسم بد‌‌رفیق‌کشی» می‌دانند.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از گروه سیاسی مشرق – رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

 *****
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر سخنان هاشمی رفسنجانی پیرامون فعالیت‌های خبرگان رهبری و تبیین منشاء حکم ممنوع‌التصویری آغاز کردند.

محورهای امروز روزنامه‌های اصلاح‌طلبان را به صورت ذیل می‌توان دسته‌بندی کرد:

۱. انحصار‌طلبی در قدرت با تخریب جوانان ندا

۲. مانور بر فسادهایی که در دولت قبل بوجود آمده برای بهره‌بردرای سیاسی

۳. تخریب جناح رقیب و انشقانی نشان دادن فضای سیاسی در جریان اصولگرا

۴. مانور و تبلیغات بر روی رای زنان و ایجاد سهمیه ۳۰ درصدی برای کسب آرای زنانه در انتخابات آتی مجلس

۵. مانور بر روی تحرکات دیپلماتیک دولت که اصلاح‌طلبان آنرا به عنوان نقطه قدرت در دولت یازدهم پررنگ می‌کنند

۶. پررنگ کردن سخنان هاشمی رفسنجانی در خصوص کارکرد مجلس خبرگان

اصلاح‌طلبان دلواپس وحدت اصولگرایان/ شیخی که قرار بود نقطه وحدت شود زمینه انشقاق شد· صادق خرازی، نطفه شوم تهمت به اصلاحات را پرورش داد

هنوز روایت «صادق» خرازی از وضعیت اصلاح‌طلبان مبنی بر گرا دادن به دشمن دل آنان را آزرده کرده است؛ صادق خرازی بهانه‌ای مشترک برای فراموشی اختلافات درون جناحی است؛ حالا او را مبدع «رسم بد‌‌رفیق‌کشی» می‌دانند و هشدار به یاران می‌دهند که این طریقت را نباید طی کرد زیرا او « نطفه شوم تهمت» را برای اصلاحات خریده است و صادق خرازی درس عبرتی برای دیگرانی است که راوی واقعیت‌های اصلاحات باشند.

گروه سیاسی روزنامه قانون در همین راستا نوشت: «حال اما خرازی که کاش قد‌‌ری به سبک خاند‌‌ان خویش، خویشتند‌‌اری کند‌‌ وبه یاد‌‌ د‌‌اشته باشد‌‌ د‌‌رعالم سیاست و د‌‌نیا به هرد‌‌ستی بد‌‌هی از‌‌ همان د‌‌ست می‌گیری و این د‌‌ستی که امروز گرفته و از آن می‌نالد‌‌ حاصل‌‌ همان د‌‌ستی است که اند‌‌کی قبل سبب ایجاد‌‌ زمینه‌های اتهام به طیفی از مرد‌‌م شد‌‌. او که به بالانشینی برسرهر سفره‌ای عاد‌‌ت د‌‌ارد‌‌وحالا هم د‌‌وست ند‌‌ارد‌‌ برسرسفره اصلاحات آن پایین هابنشیند‌‌. آقا صاد‌‌ق حتی رنگ خویش را هم انتخاب کرد‌‌ه است و با وجود‌‌ آنکه بیشترخود‌‌نویس قرمزد‌‌ر جیب می‌گذارد‌‌ وشال قرمز برگرد‌‌ن می‌اند‌‌ازد‌‌، اماآبی را د‌‌ر سربند‌‌ ند‌‌ا انتخاب می‌کند‌‌ و به نظر می‌رسد‌‌آبی رابیشترد‌‌وست د‌‌ارد‌‌وگویا د‌‌یگر باید‌‌ صاد‌‌ق را با پاراد‌‌وکس‌هایش د‌‌وست د‌‌اشته باشیم که بخواهیم یا نخواهیم صاد‌‌ق ازماست که برماست.»

اصلاح‌طلبان دلواپس وحدت اصولگرایان/ شیخی که قرار بود نقطه وحدت شود زمینه انشقاق شد· ناطق‌نوری رییس مجلس نمی‌شود/ رفتار پیش‌دستانه کارگزاران در قبال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات

مرعشی بار دیگر بر اختلاف میان حزب کارگزاران سازندگی و شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات تصریح کرد؛ کارگزارانی ها با معاون دولت اصلاحات اختلافی قدیمی دارند، اختلافی که برای حضورش در ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری با پذیرش شروط همراه بود. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پیرامون درخواست لیست انتخاباتی اظهار داشت: « بر اساس برنامه تا پایان هفته گذشته قرار بود بر اساس دستور آقای عارف همه افراد عضو شورای سیاستگذاری لیست‌های پیشنهادی‌شان را به ایشان ارایه کنند تا در هیات رییسه مورد بحث قرار دهیم» اما حزب کارگزاران سازندگی بدون اعمال نظر عارف تصمیم به انتشار زودهنگام لیست پیشنهادی خود برای کارزار انتخابات ۹۴ گرفت و هفته‌نامه صدا، ارگان حزب کارگزاران سازندگی در هفته‌های گذشته از لیستی ۵۰ نفری که اکثریت حاضرین از عناصر نزدیک به حزب کارگزاران بودند به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های چینش لیست اصلی این جریان یاد کرد.

از سوی دیگر وی در پاسخ به این سوال که آقای عطریانفر اخیرا اشاره کردند بر عهده فردی همانند آقای ناطق باشد، بهتر است ؛ اظهار داشت: «آقای ناطق اصلا ثبت‌نام نمی‌کنند. این صحبت آقای عطریانفر ناظر به این بود که کارگزاران بیشتر منادی یک سیاستی بود که بر اساس یک مصالحی برای نظام کشور و اینکه شخصیت‌های اصلی اصولگرا به عرصه سیاسی برگردند باید اقداماتی انجام دهیم. ما پیام‌مان این بود. من در مصاحبه‌هایم با صراحت گفتم مهم‌تر از کاندیداتوری آقای ناطق در مجلس برگشت آقای ناطق به عرصه سیاسی است. در طول سال‌های گذشته به تدریج یک اتفاق نامبارکی در کشور افتاد و آن اینکه اصولگرایان اصلی شناسنامه‌دار جا خالی دادند و این جای خالی را عده‌ای پر کردند که در سیاست بیش از اندازه خود بین، مغرور و افراطی بودند.»

اصلاح‌طلبان دلواپس وحدت اصولگرایان/ شیخی که قرار بود نقطه وحدت شود زمینه انشقاق شد· موج دوم ائتلاف در اصولگرایان؛ دلواپسی اصلاح‌طلبان

پس از تایید خبرهای مبنی بر ایجاد موج دوم ائتلاف در میان اصول‌گرایان که با حضور افرادی مانند علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی ، محمدباقر قالبیاف و سعید جلیلی به گروه سه ضلعی (ایثارگران- موتلفه اسلامی پایداری) با پیشنهاد غلامعلی حداد عادل و با هدایت شورای فقها بار دیگر دلواپسی در میان اصلاح‌طلبان موج می‌زند، انان که بارها از واگرایی میان جریان رقیب سخن می‌گفتند این‌بار به موج دوم ائتلاف خوشبین نیستند.

در همین راستا روزنامه آرمان‌امروز نوشت: « آنچه قطعی است اصولگرایان تمام اهتمام خود را بر پیشگیری از تفرق نیروهای سیاسی خود و ورود یکپارچه به کارزار انتخابات مجلس گذاشته‌اند. آنها می‌کوشند هر طور شده با ائتلافی حداکثری و تنها یک لیست وارد انتخابات اسفندماه شوند. هر چند که تکثر موجود در جبهه اصولگرایی و اختلاف‌های دامنه‌داری که در بین برخی طیف‌ها و چهره‌های سیاسی آنان در مجلس فعلی و مسائل حول و حوش آن بروز کرده است،اجماع اصولگرایان را امری دشوار می‌نمایاند.در واقع می‌توان به روشنی کشمکش نیروهای تاثیرگذار اصولگرا را مشاهده کرد. همچنین تقلای آنان برای رسیدن به وحدت در اخذ تصمیم و بستن لیست انتخاباتی مشهود به نظر می‌رسد. گروهی محور قرار گرفتن جامعه روحانیت را خواستارند و گروهی که از حامیان آیت‌ا… مصباح یزدی به شمار می‌روند، در تلاش برای دست بالا پیدا کردن او در تصمیم‌سازی انتخاباتی هستند. بخش دیگری از اصولگرایان نیز به دنبال آنند تا همه نیروها را گرد هم آورند و با دادن سهمی دل آنها را به دست آورند و مانع از تشتت شوندچرا که اصولگرایان تجربه شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را از یاد نبرده‌اند. انتخاباتی که در آن مقهور هوشمندی اصلاح‌طلبان و رفتار تشکیلاتی و وحدت‌آفرین آنان شدند.»

انتهای پیام/م