شهدا، پرچم‌داران اصلی مسیر «استکبارستیزی»/ ۱۶ آذر چرا نماد استکبارستیزی نام گرفت؟
شهدا، پرچم‌داران اصلی مسیر «استکبارستیزی»/ ۱۶ آذر چرا نماد استکبارستیزی نام گرفت؟
شهیدان انقلاب اسلامی پرچم‌داران اصلی مسیر «استکبارستیزی» در این روزگار هستند، به‌ویژه شهدای ترور که به‌طور مستقیم توسط مستکبران عالم حذف و به شهادت می‌رسند.

به گزارش نسیم سرخس، واقعه ۱۶ آذر که از آن به‌عنوان نماد «استکبارستیزی» و مبارزه با استبداد و عدالت‌خواهی دانشجویان در تاریخ ایران یاد می‌شود، در حقیقت شکل گرفت تا به یک انحطاط تاریخی پایان بدهد.

دانشجویان در این روز با اتکا به خدای متعال مسیر و حرکت استکبارستیزی و مبارزه با استکبار را که ریشه در قران کریم دارد، دوباره ترسیم کردند و این مسیر تا امروز با پرچم‌داری شهیدان انقلاب اسلامی ادامه دارد؛ حرکتی که از دیدگاه رهبر معظم انقلاب متکی به منطق و عقلانیت است.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: مبارزه‌ با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملت ما یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه‌ علمی و یک حرکت خردمندانه است، برخلاف آنچه بعضی می‌خواهند وانمود بکنند که این یک حرکت شعاری است، احساساتی است، متکی به منطق و عقلانیت نیست، به‌عکس، حرکت ملت ایران یک حرکت متکی به عقلانیت است. ۱۳۹۴/۰۸/۱۲

استکبارستیزی برای انقلاب اسلامی یک استراتژی مهم است

اسحق آبان، استاد دانشگاه و فعال رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اگر در باب مسئله استکبارستیزی تأملی دقیق و همه‌جانبه داشته باشیم، درمی‌یابیم که این مسئله قدمتی به‌اندازه قدمت عالم هستی دارد.

وی تصریح کرد: اگر این مسئله را به ۱۶ آذر یا ۱۳ آبان و یا حتی به انقلاب اسلامی منتهی کنیم، خطا کرده و سطحی‌نگری کردیم، حتی نمی‌توان این مسئله را به پیامبران و ائمه مختص دانست.

آبان ادامه داد: با نگاهی دقیق به آیات قرآن کریم متوجه می‌شویم، اولین استکبارستیز عالم ذات اقدس اله است؛ خدای متعال آن‌قدر روی این مسئله تأکید دارد که نه ذره‌ای با مستکبران عالم تسامح و تساهل می‌کند و نه اجازه چنین کاری را به انبیاء و صالحان می‌دهد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در آیه ۲۲ سوره مجادله استکبارستیزی جزو خطوط قرمز خداوند است، آنجا که می‌فرماید، «هرگز مردمی را نخواهی یافت که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند و با دشمنان خدا و رسول او دوستی کنند، هر چند آن دشمنان پدران یا فرزندان و یا برادران یا خویشان آن‌ها باشند.

وی اضافه کرد: منطق این آیه این است که هر کس با دشمنان خدا و رسول او دوستی کند، قطعاً به خدا و روز قیامت اعتقاد ندارد، چراکه اعتقاد به خدا و دوستی با مستکبران دو نقیض‌اند که هیچ‌گاه نه باهم جمع و نه رفع می‌شوند.

آبان بیان کرد: برای انقلاب اسلامی که ارزش‌ها و آرمان‌هایش ریشه در اسلام ناب و آیات قرآن دارد، استکبارستیزی نه یک تاکتیک، بلکه یک استراتژی مهم است.

این فعال رسانه ادامه داد: احزاب و افرادی که نه امروز، بلکه از اول انقلاب تمام تلاششان بر توافق و تسامح بین انقلاب و مستکبران جهان است، آب در هاون می‌کوبند، چراکه این استراتژی در تاروپود انقلاب و اسلام نهفته است و نه‌تنها یک مسئله سیاسی صرف، بلکه یک مسئله اعتقادی است.

وی تأکید کرد: کسانی که در خط استکبارستیزی حرکت می‌کنند، دقیقاً در خط خدا هستند و آن‌ها چه در زنده‌بودن و چه در فقدان و شهادتشان همچنان پرچم‌دار این مسیر هستند.

آبان خاطرنشان کرد: شهیدان انقلاب اسلامی پرچم‌داران اصلی این مسیر در این روزگار هستند، به‌ویژه شهدای ترور که به‌طور مستقیم توسط مستکبران عالم حذف و به شهادت می‌رسند.

اهمیت بازخوانی واقعه ۱۶ آذر

حمید صابری نجار، مسئول بسیج دانشجویی شهرستان کاشمر در گفتگو با خبرنگار ما، دانشجو را دانش‌پژوهان، علم آموزان و سنگربانان جبهه بصیرت، ولایتمداری و ضد استکباری دانست و اظهار کرد: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به‌عنوان یکی از روزهای ضدآمریکایی و مقابله با دیکتاتوری در تاریخ کشور ثبت و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه در این روز دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون به تهران هدف گلوله‌های رژیم شاهنشاهی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: سه شهید به نام‌های مصطفی بزرگ نیا، آذر شریعت رضوی و احمد قندچی در این روز تقدیم نظام و انقلاب و میهن شد.

مسئول بسیج دانشجویی کاشمر با اشاره به اهمیت بازخوانی ۱۶ آذر تصریح کرد: اهمیت شانزدهم آذرماه به این جهت است که مقابله با ظلم و استکبارستیزی برآمده از دانشگاه و با بصیرت دانشجویان صورت گرفت تا آنجا که نیکسون بعدها در مصاحبه‌ای گفته بود هرگز ندیده بودم که در یک کشور جهان سوم، جوانان در مقابل یک مقام آمریکایی این‌گونه اعتراض کنند و هرگز آن صحنه‌ها از یادم نمی‌رود.

وی اذعان کرد: ظهور انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل برخاسته از بصیرت مردم و دانشجویان در مطالبه‌ استقلال و آزادی و مبارزه با امپریالیسم جهانی صورت گرفته است.

صابری در پایان با اشاره به ویژگی‌های دانشجوی انقلابی، عنوان کرد: عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد، آزادی‌خواهی و مبارزه با ظلم و استکبار، بصیرت و فهم عمیق مسائل، اهمیت دادن به معنویت و اخلاق و توجه به علم و پژوهش ازجمله شاخصه‌های دانشجوی انقلابی است.

انتهای پیام/