جهت گیری فعلی برای کاهش تعرفه واردات برنج با در نظر گرفتن کاهش قیمتهای بین المللی به زیان تولیدکنندگان داخلی بوده و این کار عملا بیش از 130 میلیارد تومان نیز از خزانه دولت به جیب چند وارد کننده برنج هندی سود می رساند.
به گزارش نسیم سرخس، چنانچه به گفته دبیر انجمن برنج کشور با توجه به مازاد واردات در دو سال مذکور، امسال یک میلیون تن برنج مازاد در کشور وجود دارد و به این ترتیب در سال جاری نیازی به واردات هیچگونه برنجی نیست.

مافیای برنج به دنبال قیمت گذاری واردات برنج به نرخ ۷۰۰ دلاری برای هر تن و با نرخ ارز ۳۰۰۰ تومانی و تعرفه ۴۰ درصدی به همراه عوارض ۵۰۰ تومانی هستند که قیمت برنج وارداتی را به ۳۴۴۰ تومان کاهش می دهد. این قیمت از قیمت تضمینی برنج برای تولید داخلی هم کمتر است.

در صورتی که این قیمت با حمایت برخی نمایندگان و از طریق آنها تثبیت شود. با توجه به آزاد شدن واردات برنج از ماه قبل ،  ظرف یکماه بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج ثبت سفارش شده و با قیمت گذاری پایین وارد کشور می شود که می تواند کشاورزان داخلی را ورشکست کند.

سیاست ضد تولید فوق در حالی است که تولید هر کیلو برنج شمال حدود ۵ هزار تومان برای کشاورز هزینه دارد و اگر کشاورز تولید خود را به قیمت پایین تر از حدود ۷ الی ۸ هزار تومان عرضه کند، تولید برنج برای او به صرفه نخواهد بود و زیان می کند.

در حال حاضر ۶۰ الی ۷۰ درصد برنج مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و ۳۰ الی ۴۰ درصد از خارج وارد می شود. تنها دلیلی که دولت باید تعرفه را بالا ببرد این است که از تولید کننده داخلی حمایت کند.
مافیای واردات با همکاری برخی نمایندگان دنبال کاهش قیمت گذاری برنج وارداتی

قاعدتا جهت گیری فعلی برای کاهش تعرفه واردات برنج با در نظر گرفتن کاهش قیمتهای بین المللی به زیان تولیدکنندگان داخلی بوده و این کار عملا بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان نیز از خزانه دولت به جیب چند وارد کننده برنج هندی سود می رساند.

ناگفته نماند که بعد از واگذاری واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه اقداماتی را در راستای حمایت از تولید‌کنندگان انجام داده است از جمله اینکه از تیر تا پایان آبان امسال (فصل برداشت) واردات برنج را در راستای حمایت از تولید‌کنندگان ممنوع کرد.

اما نکته‌ حائز اهمیت این است که برای تنظیم بازار طبق بخشنامه‌ وزیر جهاد کشاورزی و با مصوبه شورای اقتصاد از چهارم آذرماه تا پایان تیرماه سال ۹۵ واردات برنج بدون تعیین سقف آزاد شده است و با این بخشنامه این سؤل پیش می‌آید که آیا ثبت سفارش بی‌برنامه، بدون اعلام نیاز کشور و سقف منجر به واردات مازاد و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا نخواهد شد؟

منبع: بولتن نیوز

انتهای پیام/