مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سودآورترین، با ارزش‌ترین و پربازده‌ترین شرکت‌های ایران را معرفی کرد. وی همچنین بالاترین رتبه فروش، بالاترین ارزش افزوده، بالاترین ارزش بازار و بیشترین صادرات را در میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران، متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دانست.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از عصر بازار، مجید درویش در مراسم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100) بیان کرد: بالاترین رتبه فروش در سال ۹۳ مربوط به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به میزان ۳۰ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان است و پس از این شرکت پالایش نفت اصفهان با ۳۰ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان قرار دارد. بانک ملی هم با ۲۹ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان در جایگاه سوم است.

وی افزود: سودآورترین شرکت سال هم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۷ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان بوده و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در رده دوم قرار دارد. شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان نیز در رده سوم قرار دارد. همچنین بیشترین اشتغال زایی را بانک ملی ایران با ۵۶ هزار و ۵۷۶ نفر داشته و بعد از این بانک ایران خودرو با ۵۲ هزار ۱۸۶ نفر جایگاه دوم را داراست. شرکت سایپا نیز با ۳۹ هزار و ۳۲۶ نفر کارگر و کارمند سوم است.
درویش ادامه داد: بیشترین دارایی ها نیز به ترتیب به بانک ملت، بانک ملی ایران و بانک صادرات تعلق دارد. همچنین بیشترین حجم صادرات در این سال نیز به ترتیب متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین است. همچنین بیشترین رشد فروش با ۱۱۲ درصد رشد برای بانک شهر است و شرکت اعتباری کوثر مرکزی با ۱۱۰ درصد رشد دوم است. پتروشیمی مبین هم با ۱۰۹.۷ درصد سوم است.
مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، شرکت‌های برتر در بالاترین ارزش افزوده را نیز به ترتیب شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین معرفی کرد و گفت: بالاترین ارزش بازار نیز به ترتیب مریوط به شرکت‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ارتباطات سیار ایران و مخابرات ایران است.
به گفته او، بیشترین بازدهی فروش نیز به ترتیب با ۱۰۶، ۸۳ و ۶۰ درصد بازدهی فروش متعلق به شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید، شرکت پتروشیمی تابان فردا و شرکت پلیمر آریا ساسول است.
درویش افزود: بیشترین حجم فروش نیز مربوط به گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۲۵.۵ درصد، فرآورده‌های نفتی با ۱۶ درصد، پتروشیمی با ۵.۱۸ درصد، فلزات اساسی با ۵.۴ درصد و سایر گروه‌ها با ۳۴.۸ درصد از کل فروش ۵۰۰ شرکت برتر است. همچنین بیشترین دارایی‌ها به ترتیب متعلق به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۵۷ درصد، پتروشیمی با ۶.۹ درصد، سرمایه‌گذاری مالی با ۶.۸ درصد، فلزات اساسی با ۳.۸ درصد، چند رشته‌ای ها با ۳.۷ درصد و سایر گروه‌ها با ۲۱.۷ درصد از کل دارایی‌های ۵۰۰ شرکت برتر است.
مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، بیشترین حجم سوداوری را نیز به ترتیب مربوط به گروه‌های پتروشیمی با ۲۳.۴ درصد، سایر گروه‌ها با ۳۴.۸ درصد، سرمایه‌گذاری مالی با ۱۱.۵ درصد، ارتباطات با ۱۰.۵ درصد، بانک‌ها با ۱۰.۱ درصد و چند رشته‌ای ها با ۹.۷ درصد از کل سودآوری ۵۰۰ شرکت برتر عنوان کرد و ادامه داد: بیشترین حاشیه سود یا بازدهی نیز به ترتیب به واسطه‌گری‌های مالی با ۵۲ درصد، انرژی با ۴۱ درصد، اکتشاف و استخراج نفت با ۳۹ درصد، سرمایه‌گذاری مالی با ۳۶ درصد و انبوه سازی املاک با ۳۵ درصد از کل حاشیه سود ۵۰۰ شرکت برتر است. حاشیه سود میانگین ۲۹ گروه صنعتی نیز ۱۹ درصد بوده است.
وی سهم شرکت‌های گروه بانک‌ها و موسسات مالی از اشتغال زایی کل ۵۰۰ شرکت برتر را نیز ۲۶.۲ درصد دانست و گفت: پس از این گروه خودروسازی با ۱۳.۷ درصد، فلزات اساسی با ۸.۴ درصد، ارتباطات با ۶.۹ درصد، سرمایه‌گذاری مالی با ۴.۹ درصد و سایر گروه‌ها با ۳۹.۸ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
به گفته درویش، سهم شرکت‌های پتروشیمی از کل ۵۰۰ شرکت برتر ایران در صادرات نیز ۴۷.۸ درصد است و پس از این گروه صنعتی، سایر گروه ها با ۱۶.۸ درصد، بانک‌ها با ۴.۸ درصد، فلزات اساسی با ۸.۷ درصد، چند رشته‌ای ها با ۹.۵ درصد و فرآورده‌های نفتی با ۱۲.۴ درصد قرار دارند.

انتهای پیام/