در حالی که بارها مسوولین نسبت به قطع آب مشترکان پر مصرف خبر داده بودند اما این مساله محقق نشد، گویا مماشاتی در این خصوص وجود داشت تا برخی شهروندان همچنان از آب شهری برای پر کردن استخرها استفاده کنند.
به گزارش نسیم سرخس، بحران آبی و بحث های هر روزه ای که درباره این مساله می شود وزارت نیرو را به اخذ تصمیم دوباره قطع مشترکان پر مصرف وادار کرد تا شاید حداقل این مساله بتواند موجب کاهش مصرف آب و حل این بحران ۱۵ ساله شود. بر همین اساس و به گفته وزیر نیرو پیشنهاد قطع آب مشترکان پرمصرف به تصویب رسیده و در صورتی که در تابستان سال آینده مشترکان پرمصرف شناسایی شوند، آب آنها قطع خواهد شد.

در حالی که بارها مسوولین نسبت به قطع آب مشترکان پر مصرف خبر داده بودند اما این مساله محقق نشد، گویا مماشاتی در این خصوص وجود داشت تا برخی شهروندان همچنان از آب شهری برای پر کردن استخرها استفاده کنند.

در مرداد ماه سال جاری بود که مسوولین آبی از قطع آب مشترکان پر مصرف خبر دادند اما هیچگاه مشترکی به دلیل مصرف بیش از حد دچار قطعی آب نشد که شاید همین امر نیز موجب بی تدبیری در مصرف آب و فراموشی مدیریت آب در مصارف شهری شده است.

علاوه بر این نیز بر اساس گفته مسئولین آبی بار ها و بارها این تصمیم منتظر جواب نهایی وزیران و مقامات بالاتر بوده است، که سرانجام بر اساس آخرین گفته های وزیر نیرو قطع آب مشترکان پر مصرف به تصویب رسیده و قرار است که تابستان امسال اجرایی شود.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که قطع آب مشترکان پر مصرف بدون لحاظ مدیریت مصرف و ایجاد فرهنگ سازی نمی تواند موثر واقع شود لذا لازم است که این امر با در نظرگرفتن تدابیر فرهنگی اجرایی شود و اینگونه نباشد که پس از پرداخت جریمه و وصل مجدد آب شرایط به وضعیت سابق بازگردد.

به طور کلی باید گفت که برای مصرف بهینه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و باید همزمان با مباحث نهادینه سازی، عوامل بازدارنده و مشوق وجود داشته باشد و این مشوق‌ها و عوامل بازدارنده باید به گونه‌ای باشند تا تفاوت زیادی بین مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف ایجاد شود که یکی از این عوامل می تواند قطع آب مشترکان پر مصرف باشد.

قطع آب مشترکان پر مصرف که هر سال تابستان مطرح می شود برای تابستان آینده مهر تایید وزیر نیرو را گرفته است و باید منتظر ماند تا تاثیر این مساله در میزان هدر رفت آب و بهبود مدیریت آب شهری دیده شود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/