نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید به بحث تأیید توافق ورود کند، گفت: عاملی برای راستی آزمایی مشخص شده که خودعامل دشمن است.
به گزارش نسیم سرخس، علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش «لوزان بدون روتوش» که به همت بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه بزرگ تهران در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان (لانه سابق جاسوسی) برگزار شد، پیرامون بیانیه لوزان و مذاکرات هسته‌ای به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به لزوم بررسی وضعیت کنونی فراتر از بیانیه لوزان گفت: ما امروز در مقطع حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم که عدم شناخت مختصات آن آسیب‌های جدی به ما می‌زند حال اگر در این وضعیت تنها یک جبهه را در بین جبهه‌های مختلفی که مقابل انقلاب اسلامی است ببینیم ممکن است نتوانیم تحلیل جامعی ارائه دهیم.

زاکانی با بیان اینکه مسئله هسته‌‌ای یک موضوع ملی و فراجناحی است، گفت: موضوع هسته‌ای موضوعی است که در آن نقش نظام اسلامی و تأثیرات مقام معظم رهبری برای رسیدن به دستاوردهای هسته‌ای و صیانت از آن، نقش دانشمندان هسته‌ای که در این مسیر جان خود را فدا کرده‌اند تا این دستاوردها در اختیار ما قرار گیرد، نقش مثال‌زدنی ملت ایران در تحمل و ایستادگی در مقابل شقاوت‌های دشمنان و نقش دولت‌های مختلف در رسیدن به این دستاوردها باید مورد دقت قرار گیرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید بر این موضوع که مسئله هسته‌ای نباید دستخوش درگیری‌های سیاسی قرار گیرد، گفت: ما باید به موضوع هسته‌ای فراتر از این مسائل نگاه کنیم.

وی در ادامه گفت: ما اکنون در یک رقابت جدی در عرصه جهانی قرار داریم که اندیشه انقلاب اسلامی و جریان مستضعفین به محوریت ایران اسلامی در دور پیروزی و برد قرار دارد و این دشمنان ما هستند که در مسیر اضمحلال قرار دارند به همین خاطر باید از هر مؤلفه قدرتی در جای خودش استفاده کرد و در این راستا نگاه تمدن‌سازی پیگیری شود و نه نگاه دزدی چرا که نگاه مقام معظم رهبری بر این اساس است.

زاکانی با اشاره به نکات مثبت مذاکرات فراتر از بیانیه لوزان گفت: اولین نکته مثبت آن سیر مذاکرات از سال ۸۲ تا امروز است که این موضوع دستاورد بزرگی است و نه خود بیانیه لوزان چرا که این سیر نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری را مشخص‌تر می‌کند.

وی ادامه داد:‌ وقتی ما این ۱۱ سال مذاکرات را مرور می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که مقام معظم رهبری در هر برهه‌ای عبور از موانع را فراهم کردند چه وقتی دستور بازگشایی داده شد و چه زمانی که در این مسیر ما به وضعیت کنونی رسیدیم که مخاطبان ما قدرت‌های درجه یک جهانی هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نکته مثبت این موضوع نقش دیپلماسی ایران اسلامی است که این نقش فراتر از گروه‌های مذاکره‌کننده است، نقشی که باعث شده تا ما چارچوب مذاکرات را معلوم کنیم چه در دوره جلیلی این نقش خوب تبیین می‌شد و چه در این دوره، نکته‌ای هم که سیدحسن نصرالله بیان کردند از اینکه آنچه ایران می‌خواست مورد مذاکره واقع شد و نه آنچه طرف مقابل در همین راستا قرار دارد.

زاکانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توانست علیه جمهوری اسلامی اجماع جهانی ایجاد کند و یکبار در سال ۸۲ ایجاد کرد با تدبیر صورت گرفته در وضعیتی قرار گرفتیم که چارچوب تعیین شده به نفع ما خواهد بود چرا که اگر آمریکا این موضوع را رد یا قبول کند در هر دو صورت به نفع ما است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود:‌ تدابیری که در عرصه بین‌الملل توسط مقام معظم رهبری دنبال شد در هر سال نتیجه خاص خود را داشت و از این جهت این یک پیروزی است.

وی با اشاره به دیگر نقاط مثبت مذاکرات هسته‌ای فراتر از بیانیه لوزان گفت: در این مذاکرات هم حق‌ غنی‌سازی البته در چارچوبی کوچکتر و هم حق داشتن آب سنگین وجود دارد که اگر ذکاوت مذاکره‌کنندگان در ماه‌های آینده و حضور مجلس برای استیفای حقوق مردم وجود داشته باشد ما می‌توانیم در جایگاه بالاتری قرار بگیریم.

زاکانی ادامه داد: برخی کشورهای جهانی از جمله آمریکا در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ این موضوع را دنبال کردند تا ماده ۴ ان‌پی‌تی را ملغی کنند که هر دو بار با شکست مواجه شدند و یکی از اشکالاتی که در توافق ژنو وجود داشت این بود که تعریف حق غنی‌سازی در توافق بعدی بررسی خواهد شد که همان زمان در این خصوص به تیم مذاکره‌کننده تذکر دادیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می‌توانیم از حواشی این توافق به دست آمده فرصت‌های زیادی را برای انقلاب اسلامی خلق کنیم، گفت:‌ در کنار آن با ظرایفی که در توافق جامعه انجام می‌دهیم می‌توانیم منافع ملت را تأمین کنیم. کاهش ایران‌هراسی، باز شدن دست دشمنان، صداقت ایران و شکستن اجماع جهانی (البته دولت‌های ظالم) خود گام بلندی در توسعه انقلاب اسلامی در جهان خواهد بود چرا که اصل قدرت ما قدرت نرم است و مؤلفه‌های قدرت ما همین عقبه مستضعفین هستند که باید این موضوع را تعمیق دهیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون استفاده از فرصت‌های مذاکرات برای بصیرت‌افزایی در داخل گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در این مسیر و در این توافق باید دو نتیجه داشته باشد از اینکه به مصونیت درونزا برسیم و اینکه فرصتی برای بالا بردن بصیرت مردم داشته باشیم تا دشمنان نظام بازشناسی شوند که امروز با یاوه‌گویی‌های طرف غربی و آمریکایی این فرصت چند برابر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ورود مجلس پیرامون توافق هسته‌ای گفت: مجلس باید پیرامون توافق هسته‌ای ورود پیدا کند الا اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی با تأیید مقام معظم رهبری وجود داشته باشد در غیر این صورت مجلس طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی ورود می‌کند.

زاکانی ادامه داد: اصل ۱۲۵ قانون اساسی می‌گوید قبل از انجام توافق نمایندگان دولت باید آنچه مجلس تصویب می‌کند را توافق کند و بنده معتقدم این یک فرصت است که مجلس ورود کند و ابعاد موضوع را با کمک کارشناسان دنبال کند تا بتوانیم حق خود را در توافق نهایی استیفا کنیم.

وی با اشاره به لزوم موضع‌گیری تیم مذاکره کننده هسته‌ای در قبال سخنان مسئولان آمریکایی و غربی گفت: اگر بیانات طرف مقابل در خصوص بیانیه لوزان اشتباه است چرا مذاکره‌کنندگان ما آن را تکذیب نمی‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه نباید تنها در خصوص مذاکرات هسته‌ای بخش خالی لیوان را دید، گفت: بزرگترین نکته منفی در مذاکرات نوع نگاهی است که تیم مذاکره‌کننده به قدرت‌های جهانی دارند و آن هم این است که باید دم کدخدا را دید و این اشکال اصلی است که با اصل انقلاب در تعارض است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته ما شاهدیم آقای ظریف مکرراً ذکر می‌کنند که آمریکا قابل اعتماد نیست که این موضوع با توجه به سخنان رهبری برای افزایش بصیرت خصوصاً برای مسئولان ما در حد گفتار اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه داده‌های ما در مذاکرات بیشتر از ستانده‌های ما است، گفت: ما در مذاکرات آنچه تعهد کردیم شفاف و مشخص است اما در مقابل تعهدات دشمنان ما کلی، مبهم و بدون زمان است.

زاکانی افزود: ما برای انجام تعهدات‌مان عنصری را برای راستی‌آزمایی انتخاب کرده‌ایم که خود عامل دشمن است، آژانس بین‌المللی اتمی خود سرسپرده است ما در متن مذاکرات برای راستی‌آزمایی طرف مقابل عنصری را مشخص نکردیم تنها انجام تعهدات طرف مقابل را تضمین کند که اگر به تعهداتش عمل نکرد ما بتوانیم بازگشت‌پذیری را لحاظ کنیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید براینکه موضوع که ما گام‌های متوازن و هم‌وزن در مذاکرات برنداشته‌ایم، گفت: ما باید با بازبینی این مسیر را تصحیح کنیم در کنار این موضوع و اینکه ما محدودیت‌هایی را می‌پذیریم باید نقاط قوت‌مان را به دیگر حوزه‌ها سوق دهیم تا بتوانیم با توسعه آن اتمی‌ بودن خودمان را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه متن بیانیه لوزان در عین مبهم بودن دارای اشکالاتی نیز هست، گفت:‌ برای مثال برای لغو تحریم‌ها آن چیزی که در بیانیه آمده است طبق گفته مسئولان مذاکره‌ کننده ما نیست.

زاکانی افزود: مجلس باید برای اصلاح آن در سه ماه آینده ورود کند. این نظر غلطی است که یک تیم حقوقی مجلس بیاید و آقایان را همراهی کند و نتیجه آن مورد تأیید مجلس قرار گیرد بنده این موضوع را نادرست و آن را دور زدن مجلس می‌دانم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: تنها در صورتی مجلس ورود نخواهد کرد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه و امضای مقام معظم رهبری را داشته باشد وگرنه دولت نمی‌تواند از مجلس آن هم در این مقطع به هر بهانه‌ای عبور کند.

زاکانی در پایان با اشاره به لزوم دوری از دو قطبی سازی در خصوص موضوع هسته‌ای گفت: بعضی افراد که احساس می‌کنند با این بیانیه امر موفقی برای انتخابات آینده به دست آورده‌اند می‌خواهند فضای دو قطبی را به وجود آورند تا نقش انتخاباتی خود را انجام دهند اما ما باید از این موضوع پرهیز کنیم و مطالبات‌ جدی‌مان را در قالب حمایت از تیم هسته‌ای دنبال کنیم.

منبع: فارس
انتهای پیام/