دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش با حضور فرمانده این نیرو رونمایی شد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از فارس، صبح امروز در مراسمی با حضور امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، برخی دستاوردهای جدید این نیرو در آستانه ۲۹ فروردین (روز ارتش و تجلیل از فداکاری‌های نیروی زمینی) رونمایی شد که از جمله این دستاوردها، سلاح تک‌تیرانداز نیمه اتوماتیک کالیبر ۵۰ با نام «حیدر» بود که برد مفید این سلاح ۱۶۰۰ متر، برد مؤثر ۲۰۰۰ متر و حداکثر برد آن ۳۰۰۰ متر بوده و از مهمات مخصوص رسام و دودزا استفاده می‌کند.

وزن این سلاح تک‌تیرانداز، بدون خشاب و متعلقات ۱۱.۰۵۷ کیلوگرم و وزن آن با کلیه متعلقات ۱۷ هزار و ۵۰۰ گرم است.

طول لوله سلاح ۸۱.۲۸ سانتی‌متر، طول بدنه آن ۳۳.۶ سانتی‌متر و طول سلاح بدون متعلقات ۱۱۴ سانتی‌متر است که این میزان با تمام متعلقات به ۱۳۴.۸۶ سانتی‌متر می‌رسد.

عمر لوله این سلاح حدود ۵ هزار گلوله و سرعت ابتدایی آن ۱۷۳۴ متر در ثانیه است.

** از دیگر سامانه‌های رونمایی شده در این مراسم، خودروی تاکتیکی ۸*۸ مجهز به سامانه خودکار مین‌ریز با عنوان «حیدر۵» است که با قابلیت حرکت در آب و خشکی و حرکت در شیب را داشته و دارای درب‌های بازشونده و اتوماتیک و نیز قابلیت پرتاب مین است.

این خودرو می‌تواند مین‌های ضدخودروی مرصاد۲ را پرتاب کند و زاویه پرتاب مین نیز ۴۵ درجه است که قابلیت حمل هم‌زمان ۱۴۴ مین جهت بارگیری در حین حرکت را داشته و لانچرهای پرتاب در این حرکت نیز مخفی است.

** خودروی تاکتیکی ۸در۸ ارتقایافته با برجک جدید «حیدر۶» نیز از دیگر دستاوردهای مراسم امروز بود که این خودرو مجهز به توپ ۷۳ میلیمتری بدون خان با نواخت تیر ۸ الی ۱۰ گلوله در دقیقه و دارای قدرت نفوذ ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر است.

این خودرو همچنین مجهز به سیستم موشک ضدتانک هدایت‌شونده مالیوتکا با برد ۳ کیلومتر است و قابلیت مناسبی برای جابجایی نفرات با پشتیبانی آتش دارد. مانور و سرعت بالا و تحرک آبی ـ خاکی از دیگر قابلیت‌های خودروی تاکتیکی حیدر۶ است.

** تریلی ۳ محوره حامل ۲ دستگاه نفربر با نام «سلیمان۱» از دیگر دستاوردهای امروز بود که مشخصات آن به شرح زیر است:

طول کلی: ۱۶۰۰۰

طول بارخور: ۱۵۷۰۰

ارتفاع سطح میل ریش از زمین: ۱۳۷۰

فاصله میل ریش تا محور وسط: ۱۰۸۵۰

حداکثر وزن بار ناخالص: ۵۸۰۰۰

عرض کلی: ۳۰۰۰

ارتفاع سکوی بارخور۱۲۰۰

فاصله میل ریش تا جک: ۲۹۰۰

وزن کلی ۱۸۰۰۰

حداکثر وزن بار ناخالص روی تیم ریش: ۱۶۰۰۰

(ابعاد بر حسب میلیمتر و اوزان برحسب کیلوگرم است)

*محورها

تعداد محور: ۳

بار محور۱: ۱۶۰۰۰ کیلوگرم

بارمحور۲: ۱۶۰۰۰ کیلوگرم

بارمحور۳: ۱۶۰۰۰ کیلوگرم

تعداد چرخ‌ها: ۱۲ حلقه

محور BPW

سیستم ترمز: WABCD

این خودرو قابلیت حمل دو دستگاه نفربر شنی‌دار یا چرخ‌دار به صورت همزمان را دارد.

** سیستم صوت جهتی برد بلند «کرنا» از دیگر سامانه‌های رونمایی شده امروز بود که توانمندی ارسال امواج صوتی به صورت جهتی تا برد ۲ الی ۳ کیلومتر در زاویه ارسال ۱۰ الی ۲۰ درجه را دارد.

پخش انواع فایل‌های صوتی بنا بر نیاز کاربر عملیات و قابلیت نصب بر روی انواع خودرو، بالگرد و شناور از دیگر توانمندی‌های این سیستم است که می‌تواند در عملیات‌های امداد و نجات و واکنش سریع به کار گرفته شود. این سیستم که قابلیت اتصال به USB و میکروفون را دارد، با برق ۱۲ ولت خودرو کار می‌کند.

به گزارش فارس، در این مراسم همچنین توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری خودکششی هویزه تحویل یگان‌های مربوطه شد.

در راستای اجرای نهضت فراگیر قطعه‌سازی در مورد زیرمجموعه‌های اصلی این سلاح، با ۲۵۰۰ نفر ساعت کار -به ازای هر عراده توپ- نسبت به بازسازی و احیای کامل آن اقدام شده و این توپ‌ها به سازمان‌های رزم نزاجا اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/