روحی تازه در آرامگاه «بابا لقمان سرخسی» دمیده شد
روحی تازه در آرامگاه «بابا لقمان سرخسی» دمیده شد
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی سرخس گفت: فاز 2 عملیات بازسازی و مرمت آرامگاه بابا لقمان سرخسی پس از چند دوره مرمت متعدد و اساسی در زمستان 94 پایان یافت.

عادله اخوان در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: فاز ۲ عملیات بازسازی و مرمت آرامگاه بابا لقمان سرخسی که از تابستان ۹۳ کلید خورده بود، پس از چند دوره مرمت متعدد و اساسی در زمستان ۹۴ پایان یافت.

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی سرخس افزود: در بخش داخلی آرامگاه مرمت مقرنس‌ها، مرمت تزئینات داخلی، مرمت و سفیدکاری جداره داخلی، کف سازی، اجرای سیستم روشنایی و نصب چلچراغ انجام شد.

 

وی ادامه داد: همچنین در بخش خارجی بنا مرمت و تثبیت ایوان ورودی را داشتیم که این اقدام، منجر به جمع‌آوری داربست‌های فلزی پس از ۷ سال سکون شد.

 

اخوان بابیان اینکه هزینه بازسازی آرامگاه از سرفصل‌های ملی و استانی بوده است، خاطرنشان کرد: با بازسازی، مرمت و حفظ این اثر تاریخی ارزشمند، شاهد افزایش بازدیدکنندگان و گردشگران در شهرستان سرخس خواهیم بود.

 

آرامگاه بابا لقمان سرخسی مربوط به سده ۸ ه‍.ق بوده و در ۳ کیلومتری شمال شهر سرخس واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ این بنا پس از هزار سال، هنوز ابهت و صلابت خود را حفظ کرده است؛ شباهت بسیار زیادی بین این بنا و آرامگاه سلطان سنجر سلجوقی وجود دارد.

انتهای پیام/