رشد ۹۳ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی در بزرگترین مخزن ذخیره سازی خاورمیانه
رشد ۹۳ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی در بزرگترین مخزن ذخیره سازی خاورمیانه
مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس از رشد 93 درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی در بزرگترین مخزن ذخیره سازی خاورمیانه (شوریجه) خبرداد.
ناصر اسلامی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، از رشد ۹۳ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی در بزرگترین مخزن ذخیره سازی خاورمیانه ( شوریجه ) خبرداد.
مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس افزود: تاسیسات ذخیره سازی شوریجه شهرستان سرخس از شهریورماه سال ۹۳ با حضور وزیر نفت در منطقه عملیاتی خانگیران افتتاح و به بهره برداری رسید و کار ذخیره سازی گاز برای فصل زمستان در این مخزن آغاز شد.

اسلامی میزان ذخیره سازی گاز در این مخزن در سال ۹۳ را ۵۷۶ میلیون متر مکعب عنوان کرد و بیان داشت: این آمار در ۹ ماهه نخست امسال به یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است که رشد ۹۳ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی را نشان می دهد.

وی همچنین به میزان دریافت گاز ترش از چاه های منطقه عملیاتی خانگیران سرخس اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه سال ۹۳ میزان ۱۰ میلیارد و ۸۷۶ میلیون مترمکعب گاز دریافت شده است که آمار ۹ ماهه امسال به ۱۰ میلیارد و ۹۷۲ میلیون متر مکعب گاز افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس اظهار کرد: میزان دریافت گاز ترش در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ حدود یک درصد رشد را نشان می دهد.
اسلامی ادامه داد: میزان تولید گوگرد در ۹ ماهه سال گذشته ۴۴۴ هزار تن بوده است که طبق آمارهای موجود، این میزان تولید در سال جاری به ۴۵۲ هزار تن افزایش یافته است و حاکی از رشد دو درصدی تولید گوگرد در این مجتمع گازی است.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به ذخیره سازی انجام شده، برداشت از مخازن شیرین مستقل به کمترین حد خود در ۹ ماهه امسال رسیده است به طوری که این رقم از ۵۹۴ میلیون مترمکعب در سال ۹۳ به ۲۹۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس تاکید کرد: این موضوع امکان بهره برداری بیشتری از این مخازن را در فصل پیک مصرف فراهم کرده است.
اسلامی عنوان کرد: هم اکنون روزانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب از گاز ذخیره شده در مخزن شوریجه برداشت می شود و در اوج پیک مصرف و سردی هوا تا ۱۲ میلیون متر مکعب در روز قابل افزایش است.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به تلاش کارکنان صنعت نفت و گاز در استحصال گاز از مخازن و فرآورش آن و انتقال به مبادی مصرف، از هم وطنان خواهشمندیم در فصل سرما، در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا دیگر هم وطنان بتوانند از این نعمت خدادادی بهره مند گردند.
انتهای پیام/ع