دوبانده شدن جاده مرگ در پیچ وعده ها/ جاده سرخس همچنان بوی مرگ می دهد
دوبانده شدن جاده مرگ در پیچ وعده ها/ جاده سرخس همچنان بوی مرگ می دهد
محور سرخس- مشهد که ده ها سال از عمر آن می گذرد جاده ایست درجه سه بین شهری که با توجه به میزان تردد خودروها هر از چند گاهی به جهت ترانزیتی شدن مرمت، تعریض و آسفالت می شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محور سرخس- مشهد که ده ها سال از عمر آن می گذرد جاده ایست درجه سه بین شهری که با توجه به میزان تردد خودروها هر از چند گاهی به جهت ترانزیتی شدن مرمت، تعریض و آسفالت می شود.

 

این جاده به فاصله ۱۸۵ کیلومتری از مشهد مقدس، طریق راه بسیاری از روستاها آبادی ها و دو شهر مرزی صالح آباد و سرخس می باشد.

 

کشف میادین گاز و نفت در منطقه سرخس و درآمدهای حاصله طی چهار دهه گذشته نقطه امیدواری مردم شد تا شاید زیر ساخت های درون شهری و برون شهری این منطقه ساخته و سامان یابد، اما متاسفانه پس از گذشت دهها سال امروز می شنویم که جاده سرخس- مشهد مهمترین مشکل در زمینه اشتغال و دافعه سرمایه گذاریست.

 

با شروع به کار گمرک و پایانه مرزی در شهرستان سرخس این بار یقین شد که چون به راه ترانزیتی نیاز دارند، یک شبه راه صد ساله را طی می کنند و همانند احداث راه آهن و منطقه ویژه که در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته و افتتاح شد، این محور نیز سامان می یابد اما متاسفانه همه چشم شان را به همین راه خسته، فرسوده، پینه بسته به عنوان تنها شاهراه ترانزیتی و ورود به کشورهای آسیای میانه که به قول خودشان نقطه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب است دوختند.

 

با ورود اولین کامیون های ترانزیتی در این محور مشکلات نمایان شد به طوری که دو کامیون در پیچ های وگردنه های شورلق نمی توانستند از کنار هم عبور کنند؛ اگر امروزه ۲ هزار خودرودر پیچ خم های این محور با حضور کامیون های ترانزیت وحشت زده از مرگ فرار می کنند، نتیجه ۱۰ سال تعلل است.

 

هنوز افکار عمومی حادثه دلخراش هفته پایانی دی ماه ۹۴ را فراموش نکردند که دو خودرو به علت عرض کم جاده و دوطرفه بودند در فاصله ۲۰ کیلومتری از مشهد و در مسیری کفی با هم برخورد کرده و ۹ نفر از عزیزانمان در دم جان باختند.

 

چرا باید هر از چند گاهی سرمایه های انسانی ما در این محور قربانی شوند؛ مسئولی می گفت، چهار نفر از قربانیان این حادثه مهندسان نخبه پالایشگاه خانگیران سرخس بودند.

 

هنوز چیزی از آن حادثه نگذشته بود که در چند روز بعد  بر اثر برخورد دو دستگاه پراید در این محور و به فاصله ۴۰ کیلومتری سرخس سه نفر به شدت زخمی شدند که گفته شده یکی از آنان در بیمارستان فوت کرده است.

 

حوادث اخیر که ماحصل تعلل در ساخت محور دوم و یا همان جاده ابریشم است موجب شد، امام جمعه شهرستان نیز مسئولان مربوطه را به باد انتقاد شدید بگیرد که چرا با بی توجهی به حفظ جان مردم، محوری که به یک جاده روستایی شبیه است و توانایی این حجم تردد را ندارد در مسیر ترانزیت قرارداده اند.

 

با وضعیت این جاده کار ما نصف شد

حسین چشک راننده سمند مسافر کش بین شهری در خصوص مشکلات این محور می گوید: باور کنید این محور ما را از نان خوردن انداخته وکار ما نصف شده چرا که  مشکلات این جاده قابل شمارش نیست؛ بنده مدت ۲۰ سال است در این محور کار می کنم؛ این مسیر ۱۸۵ کیلومتری تا مشهد شرایط رانندگی خاصی دارد؛ ۵۰ کیلومتر اول از سمت سرخس در بیشتر نقاط آن جاده قیر زدایی و زمین با کوچکترین بارندگی لغزنده است، در ۱۵ کیلومتری بعد از گنبدلی به پیچی می رسید که اصلا دید ندارید.

 

وی می افزاید: چندی پیش بر اثر برخورد یک وانت مزدا با ۴۰۵ چند نفر کشته شدند؛ نقاط یک طرفه این محور به طرف مشهد آن طور که نشان می دهد تاکنون مرمت نشده چرا که جاده  شانه درستی ندارد و طی سال گذشته و شاید برای اولین بارمدت ها بسته شد تا مرمت شود اما متاسفانه فقط با قیر سیا ه کردند به طوری که بسیاری از نقاط آن لغزنده است.

 

اکبر صفایی راننده کامیون ترانزیت که از بندرعباس می آمد به نسیم سرخس، در خصوص جاده سرخس می گوید: مناطقی که نقاط نفت خیز و پالایشگاه دارند واقعا جاده های بیستی دارند اما این محور در شان استان خراسان رضوی نیست؛ بیشتر این جاده با  عرض کم در ایام بارندگی لغزنده است و پیچ های مرزداران تا شورلق از وحشت اینکه با خودرویی برخورد نکنی اضطراب می گیری؛ واقعا با درآمدی  که این منطقه در امر ترانزیت دارد این حق مردم نیست که به جان و امنیت مردم توجه نشود.

 

تبریزی راننده اتوبوس نیز با سابقه ۱۵ ساله در این حرفه می گوید: برای بنده که در این مسیر سالهاست رفت آمد می کنم و به پیچ و خم جاده آشنا هستم هم وحشت آور است؛ چنانچه راننده ای نا آشنا در این جاده سر و کارش بیفتد مشکل خواهد داشت چراکه پیچ ها ونقاط کور آن یکی دو تا نیست تردد صدها سواری، کامیون و ترانزیت در این محورکم عرض با چاله ها و موج هایش فرمان را از دستت می گیرد، بهتراست بگوییم جاده نداریم.

 

راننده بین شهری دیگری که خود را شیبک معرفی کرد می گوید: رانندگی از سرخس تا مشهد برای ما ۳ ساعت زمان می برد خدا نکند در منطقه شورلق پشت تریلی قرار بگیرید اعصابتان به هم می ریزد، از یک طرف مسافرها صدایشان در می آید که چرا نمیری و از سوی دیگر پلیسی که به صورت نامحسوس حضور دارد و با جریمه های جدید حالت را می گیرد.

 

وی می افزاید: مگر می شود ۲۰ کیلومتر را  پشت تریلی طی کرد؛ تازه در فاصله ۳۰ کیلومتری به مشهد که می رسی با دوطرفه شدن جاده و افزایش حجم خودروها و ترافیک چند برابر چنان بر اعصاب فشار می آورد که از کار کردن بیزار میشوی؛ درچند روز گذشته ۹ نفردر همین محدوده جان باختند؛ منطقه نریمانی و تنگلشور از شلوغ ترین قسمت این محور است کامیون های شن شویی ها بدون رعایت حق تقدم از فرعی وارد جاده می شوند و یا در هنگام حرکت شن از کامیون سرازیر است.

 

وی گفت: از طرفی عبور مرور موتورسیکلت ها واحشام که هیچ قانونی را رعایت نمی کنند از دیگر خطرات این محور است و باور کنید اگر این محدوده تا پلیس راه تقاطع میامی سرخس چهار بانده شود کم است.

 

خسرو رضایی کامیون داری که بار داخل شهری داشت از مشکلات این محور می گوید؛ عرض کم، تردد خارج از ظرفیت محور، سرعت های غیر اصولی سواری ها، وجود صدها ترانزیت که گاها در شب به علت نبود پلیس حرکت می کنند، راکبین موتورسواری که از روستاهای همجوار وارد جاده می شوند به خصوص در فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری شهرها، می طلبد که مسئولان هرچه زوتر با توجه به اینکه پل دوم مرزی بین ایران وترکمنستان ساخته می شود وحجم ترانزیت هم افزایش می یابد فکری بکنند؛ شاید بهتر بود در این محور پلیس  شبانه روزی گشت میزد.

 

 ۴ نقطه حادثه خیز از نگاه پلیس راه سرخس

فرمانده انتظامی شهرستان سرخس به نسیم سرخس، گفت: برابر گزارش رئیس پلیس راه شهرستان و در حوزه مسئولیت ما این محور چهار نقطه حادثه خیز دارد که با اقدامات پیشگیرانه پاس ثابت از بروز حوادث در حد امکان جلوگیری می کنیم.

 

سرهنگ باقرزاده افزود: در کیلومتر ۳۵ محور اصلی به جاده چاله زرد و کیلومتر ۷۰ دو راهی بزنگان و یا پیچ روستای رحمت آباد بعد از مرزداران، اگر خودروی قصد ورود به جاده اصلی را داشته باشد به علت نبود شانه خاکی که بتواند بعد از دور برداشتن  وارد محور شود راست وارد جاده اصلی می شود  و حادثه ای را رقم میزند؛ همچنین در فاصله ۴۵ کیلومتری ازمحور سرخس و درمحل دکل ایرانسل پیچ موجود ازدید کافی برخوردار نیست که باید هرچه زودتر اصلاح شود.

 

فرمانده انتظامی شهرستان سرخس با اشاره به نامه نگاری های انجام شده با دستگاه های مربوطه یادآورشد: محدوده روستای گنبدلی و تقاطع جاده پالایشگاه با محورسرخس- مشهد از دیگر نقاطی است که امکان بروز حادثه وجود دارد چرا که جاده  از وسط روستا می گذرد و دو طرف محور گاردریل ندارند.

 

وی عبور عابران پیاده، راکبین موتورسیکلت و وجود سگ های ولگرد را به خصوص در شب که دید بسیار کم است از معضلات این محدوده در بروز حوادث عنوان کرد.

 

فرمانده انتظامی شهرستان سرخس با اشاره به کاهش تلفات جاده ای در حوزه استحفاظی پلیس راهور سرخس خاطرنشان کرد: با اقداماتی که از سوی پلیس راهور در طول این محور در سال گذشته  صورت گرفته خوشبختانه آمار تلفات ما در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از ۱۵ فقره کشته به ۸ نفرکاهش یافته، همچنین متوفیات حوادث رانندگی که عموما در بیمارستان فوت می کنند، در سال۹۴ نسبت به سال ۹۳ از ۱۸ نفربه ۱۱نفر کاهش داشته  که نشان از بهتر شدن محور و رعایت قوانین توسط رانندگان است؛ امیدواریم با رعایت مقررات ما دیگر شاهد حوادث دلخراش در این محور و دیگر نقاط کشور نباشیم.

 

 ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه نیاز است

علیرضا الیاسی رئیس اداره راه و شهرسازی سرخس نیز با تشریح آخرین وضعیت محور جدید گفت: محور مشهد- سرخس دارای ۵ قطعه است که ۳ قطعه اول در حوزه مشهد و دو قطعه ۴ و ۵ از مرزداران شروع و تا شهرستان سرخس ادامه دارد.

 

وی افزود: این قطعات نیز به دو قسمت ۴الف و ۴ب به طول ۱۷/۲ و ۲۷/۵ کیلومتر دارای دو تونل به طول هزار ۲۰۰ متر است که تاکنون با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی یکی از فازهای است که به علت آب دهی تونل ها، حجم خاکبرداری و کوهستانی بودن بیشترین هزینه را در پی داشته و تا پایان پروژه ۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم دارد.

 

الیاسی در خصوص فاز ۴ب حد فاصل روستای چکودر تا گنبدلی یاد آورشد: این قطعه با قرارداد اولیه ۱۸ میلیارد تومان در مرحله اول در اختیار شرکت آب و خاک کشور است و براساس برآورد ما در بحث هزینه ها ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که درصورت تحقق و افزایش پیمانکار طی یکی دو سال آینده آماده آسفالت می شود چرا که این محور یعنی قطعه ۴الف و ۴ب باید همزمان آسفالت شود.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی سرخس در ادامه اظهار داشت: در ۳۴ کیلومتر باقی مانده از حد فاصل گنبدلی تا شهر سرخس که ادامه محور قدیم است چیزی نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که ۱۵ کیلومتر آن زیر بار ترافیک است و ۹ کیلومتر آن آماده آسفالت و مابقی نیز به زودی عملیات زیرسازی آن پایان می یابد و به آسفالت نزدیک می شود.

 

الیاسی در پاسخ به نقاط حادثه خیز محورسرخس- مشهد با توجه به تاکید  پلیس بر این موضوع  تصریح کرد: وظیفه ذاتی اداره راه حفظ و نگهداری راههاست اما آمادگی داریم همانند گذشته در رفع این نقاط حادثه خیز با توجه به میزان اعتبار تخصیص یافته اقدام کنیم اگر چه در این زمینه فعالیت های خوبی انجام گرفته، به طوری که در محدوده پیچ های شورلق هیچگاه دو کامیون نمی توانستند از کنار هم عبور کنند و یا بسیاری از پیچ ها ی که هیچ دید کافی نبود امروز با توجه به آسفالت های جدید راننده گان محترم با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بدون اینکه خط را ببرند پیچ را طی می کنند، ضمنا اگر در این محور براساس فاکتورهای علمی استاندارد و قانونی در امر جاده نقاط حادثه خیز داشته باشیم بازرسان استان این مناطق را شناسایی و ما در رفع آن اقدام می کنیم.

 

وی در ادامه متذکر شد: گردنه مزداوند جزء چهار گردنه برف گیر استان است که خوشبختانه طی این ده پانزده سال در ایام زمستان ساعتی بسته نشده است.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی سرخس افزود: در سال گذشته ما متاسفانه ۶ مورد تصادف داشتیم که همه در دشت و با دید کامل صورت گرفته که علت اکثر این حوادث انحراف به چپ، سرعت زیاد و یک مورد ترکیدگی لاستیک بوده است، اما با همه این موارد ما آمادگی داریم با همکاری پلیس راه چنانچه نقاطی را که  مطرح کردند مورد بررسی قرار داده و در رفع آن اقدام کنیم؛ لازم بذکر است راننده گان محترم نباید توقع داشته باشند که در پیچ های شورلق و مرزداران همانند دشت رانندگی کنند.

 

الیاسی در پایان با اشاره به وظیفه ذاتی اداره راه که راهداری است یادآور شد: براساس استاندارد های جهانی باید ۵ درصد از اعتبارات هزینه شده درسال در زمینه حفظ و نگهداری راه هزینه شود در صورتی که ما در منطقه مرزی با نیم درصد اعتبارات فعالیت می کنیم، آیا واقعا همشهریان سرخسی و میهمانانی که به این شهرستان در ایام زمستان می آیند و از گردنه مزداوند عبورمی کنند تاکنون نیاز به بستن زنجیر چرخ داشته اند؟

 

تخصیص اعتبارات قطره چکانی مشکل اصلی محور سرخس- مشهد

سفر چند روز گذشته استاندار خراسان رضوی هم به طور قطع  پاسخگوی تامین اعتبار این محور از سوی وزارت راه نشد، مگر همان وعده وزیر نفت که قول اختصاص یک سوم کل بودجه که براساس برآوردها چیزی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان است مطرح بود.

 

در تماسی که با نازدار، مجری شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل نقل اداره کل راه استان خراسان رضوی پس از انتظارفراوان داشتیم، وی تاکید داشت مشکل عمده ما تامین اعتبارطرح های عمرانی است و ما دست به دامن همه هستیم تا بتوانیم اعتباری برای این پروژه کسب کنیم.

 

وی با اشاره به وعده های داده شده افزود: آنچه تاکنون از سوی شرکت نفت و گاز شرق دستمان را گرفته در قطعه ۵ هزینه شده است؛ فعلا در قطعات ۴ الف و۴ب به صورت جزئی کار می کنیم اما اگر اعتبار به دستمان برسد کار سرعت می گیرد البته ما در جاده سرخس از همه پروژه ها جلوتریم و تا پول نباشد زمان پایان پروژه معلوم نیست.

 

وی در پاسخ به این که با توجه به حجم ترافیک در۵۰ کیلومتری ورود به مشهد که یکی از نقاط حادثه خیز این محوراست چه برنامه ای دارید از پاسخ گویی امتناع کرده ومسئولیت را به حوزه راهداری مشهد محول کرد.

 

از آنجا که باید جوابی برای شهروندانمان پیداکنیم طی تماسی با مهندس خجسته وی نیز مسئولیت فعالیت ها را بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیر بناها که با مهندس نازدار است محول کرد و از انجام پاسخگویی خوداری کرد و تنها بابیان خدماتی که در امر راهداری عموما انجام می گیرد بسنده  و به هیچ یک از سوالات شهروندان  پاسخ مناسب نداد.

 

متاسفانه محور سرخس- مشهد از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار نیست

در ادامه این گزارش حسین سنجرانی فرماندار شهرستان سرخس با ابراز تاسف از تاخیراتی که در ساخت محور جدید انجام گرفته گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی استاندار، نماینده حوزه انتخابیه و همکاران بنده امید داریم با تخصیص اعتبارات ملی  در پایان این ماه و یا ماه آینده تحرک جدیدی را درتداوم ساخت محور جدید شاهد باشیم.

 

سنجرانی در ادامه با اظهار تاسف از حوادث پیش آمده در این محور افزود: مردم ما سالهاست مشکلات این جاده را تحمل می کنند و متاسفانه هر از چند گاهی سرمایه های انسانی ما در این محور بر اثر تصادفات از بین می روند چرا که این جاده از حداقل های استاندارد لازم برخوردارنیست.

 

فرماندارسرخس با انتقاد از نحوه بهسازی وروکش آسفالت جاده موجود که نقایصی دارد یادآورشد: اداره راه وشهر سازی شهرستان با تنظیم برنامه ای تلاش کند مشکلات این محور وگردنه ها را در کاهش ترافیک، بهسازی محور، تعریض، و آسفالت را در دستور کار خود قرار دهد تا هزینه های آن در اعتبارات سال آینده لحاظ شود.

 

ما مسئولیت مان را در خصوص این محور انجام داده ایم  

ناصر اسلامی مدیرعامل پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس نیز با اظهار تاسف از حادثه تصادف جمعی از همکارانشان که در چند هفته گذشته جان خود را در این محور از دست دادند، گفت: در راستای کمک های که در گذشته نسبت به قطعه ۵ انجام گرفته پیگیر شدیم تا سهم بیشتری در تکمیل این پروژه داشته باشیم بر همین اساس طی دو سال گذشته پس از رایزنی با کمیسیون انرژی مجلس و همچنین مدیران و مدیر عامل شرکت ملی ایران و دفتر عمران مناطق نفت خیز موفق شدیم موافقت وزیر نفت را در خصوص تامین اعتبار۳۰ درصد کل این پروژه یعنی از فاز یک تا آخر به شرط آنکه وزارت راه هم حق سهم خود را بپردازد بگیریم.

 

وی افزود: متاسفانه با آنکه چند ماهی از این موضوع می گذرد مسئولان وزارت راه، مدیران استان و شهرستان هیچ اقدامی در جهت عقد تفاهم نامه با وزارت نفت انجام نداده اند.

 

اسلامی یادآور شد: ما حاضریم پس از عقد تفاهم نامه بین وزارت نفت و راه و شهرسازی پیگیر تعهدات وزارت نفت در بحث اعتبار ۳۰ درصد تا مرحله تحقق آن باشیم.

 

وی با اظهار امیدواری از اینکه هر چه زودتر این تفاهم نامه امضا شود، تصریح کرد: مدیران وکارکنان شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس خود را عضوی از مردم همین منطقه می دانند، چرا که سالهاست درکنار هم زندگی می کنند و طی این مدت خانواده این مجتمع صنعتی تاکنون عزیزان زیادی را در این محور همانند سایر مردم از دست داده اند، که هر یک از آنان سرمایه های انسانی ما در بخش صنعت بودند.

 

اسلامی تصریح کرد: محور فعلی اگر چه بهتر شده اما با توجه به افزایش حجم خودروها اعم از سواری کامیون وترانزیت توانایی سرویس دهی لازم را ندارد و امید داریم برنامه یکطرفه شدن این محور را هر چه زودتر شاهد باشیم.

در ادامه گزارش تصریح می شود، بسیاری از آمارها و میزان پیشرفت های فیزیکی این محور در قطعات سوم، چهارالف و۴ب چندان تغییر چشمگیری بعد از گذشت ۸ سال نداشته بلکه آمارها همانند اعداد قبلی است؛ اما مشکل این محور تنها در حوزه سرخس نیست بلکه درمحور برگشت حد فاصل دو راهی صالح آباد- سرخس که به طرف مشهد حرکت می کنید مسا فت های در نقاطی  یک طرفه است.

 

همانطور که راننده گان این محور گفتند هیچ اقدامی در زمینه آسفالت، خط کشی، تعریض و رفع پیچ های تند آن صورت نگرفته و کماکان جاده دارای چاله، قیرزدگی، شکستگی آسفالت و نبود شانه لازم است.

 

این جاده در ادامه مسیر در فاصله ۵۰ کیلومتری به مشهد دو طرفه می شود و برحجم ترافیک افزوده و هر چه به مشهد نزدیکتر می شوید به علت وجود کارگاه های شن شویی و تردد وحشتناک کامیون ها که هیچ قاعدهای را رعایت نمی کنند دو چندان می شود.

 

متاسفانه عامل عمده تصادفات در این محدوده (تنگلشور) حجم خودرهای سنگین، عرض کم جاده و لغزندگی است به طوری که چندی پیش ۹ نفر در همین نقطه جان باختند.

 

به همین دلیل در تماس هایی هم که با مسئولان اداره راه استان داشتیم در پاسخ هایشان چیزی که ارزش گزارش دادن به مردم فهیم مان باشد پیدا نشد؛ انگار فعلا باید منطقه سرخس درآمدهای ترانزیتی اعم از جاده و ریل، پالایشگاه، کشاورزی و آب سد دوستی را تقدیم کنند تا شاید روزی مسئولی دلسوز پیدا شود و حق این مردم را از این همه درآمد به رسمیت بشناسد و حداقل زیر ساخت های آن را که با جانشان بازی می کند، سامان دهد.

 

گزارش: محمود محمودی

انتهای پیام/