دستگاه تصفیه هوا ساخته شد+عکس
دستگاه تصفیه هوا ساخته شد+عکس
آلودگی هوا امروزه از بزرگترین معضلات شهرنشینی به حساب می آید و سالانه باعث مرگ و میر صدها هزار نفر از مردم جهان می گردد،مهندسین آلمانی به تازگی موفق شده اند تا برای این مشکل راه حلی اساسی پیدا کنند.
به گزارش تسنیم،‌ آلودگی هوا امروزه از بزرگترین معضلات شهرنشینی به حساب می آید و سالانه باعث مرگ و میر صدها هزار نفر از مردم جهان می گردد،مهندسین آلمانی به تازگی موفق شده اند تا برای این مشکل راه حلی اساسی پیدا کنند.
مخترعین آلمانی اخیرا موفق به ساخت یک تصفیه کننده هوای غول پیکر شده اند که از آن به عنوان جارو برقی غول پیکر یاد می شود،این دستگاه که بر روی سقف برجها نصب می گردد می تواند هوای اطراف خود را تصفیه و ذرات معلق و سمی موجود در هوای شهر را به کمک فیلتر های خود کاملا جذب نماید.
هنک بورسن،سخنگوی مجموعه صنعتی Envinity درباره این اختراع جالب می گوید:دستگاه ما در واقع یک فیلتر صنعتی غول پیکر است که طول آن معادل با ۸ متر بوده و از فولاد ساخته شده است،این تصفیه کننده که بر روی سقف ساختمان های بلند نصب می گردد در واقع عملکردی شبیه به یک جارو برقی دارد.
طبق ادعای شرکت سازنده این تصفیه کننده غول پیکر قادر است تا هوای موجود در شعاع ۳۰۰ متری خود را تصفیه کرده و از نظر ارتفاعی هم محدوده تحت تاثیر مکش آن تا ارتفاع ۷ کیلومتری بالاتر از آن ادامه دارد،گفته می شود که این تصفیه گر بزرگ در یک ساعت می تواند حجمی معادل ۸۰۰ هزار متر مکعب از هوای آزاد را تصفیه کند که نتیجه آن جذب ۱۰۰ درصدی ذرات معلق ریز و نیز جذب ۹۵ درصدی ذرات فوق ریز موجود در هوای کلانشهر ها است،گفتنی است که اعداد و ارقام یاد شده توسط مرکز تحقیقات انرژی کشور هلند و یا ECN راستی آزمایی گردیده و دستگاه از آزمایش های انجام گرفته سربلند بیرون آمده است.
آقای بورسن در حاشیه کنفرانس دو روزه انرژی مستقر در شهر آمستردام در مصاحبه با خبرگذاری AFP کشور فرانسه می گوید:نحوه ساز و کار دستگاه به این گونه است که تحت تاثیر مکش ایجاد شده توسط تصفیه کننده حجم فوق العاده بالایی از هوا در هر ثانیه به داخل دستگاه مکیده شده و پس از تصفیه از آن خارج می گردد.
ذرات معلق ریز موجود در هوا نتیجه سوختن چوب و همچنین احتراق انجام شده در شرکت های صنعتی بوده و طبق مطالعات انجام شده توسط آژانس محیط زیست اروپا این ذرات می توانند تاثیرات سوء غیر قابل جبرانی بر سیستم تنفسی انسان بگذارد.
طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که حدود ۹۰ درصد از ساکنین قاره اروپا در معرض تنفس این ذرات معلق ریز بوده اند و سازمان بهداشت جهانی نیز پیش تر نسبت به افزایش ابتلا به سرطان در نتیجه وجود ذرات معلق ریز در هوا به اتحادیه اروپا هشدار داده بود.
در طرف دیگر ذرات فوق ریز معلق در هوا وجود دارند که از فعالیت موتور خودرو و نیز هواپیماها تولید می شوند و به گفته مجموعه صنعتی Envinity این ذرات می توانند باعث اخلال در سلامتی سیستم عصبی انسان و از جمله آن سلول های مغزی شده و عفونت را به دنبال می آورد.
دستگاه تصفیه هوا ساخته شد+عکس
آقای بورسن افزود:از همین ابتدا شاهد استقبال گرم فرودگاه ها و شرکت های بزرگ از این تصفیه گر جدید هستیم.
چندی پیش نیز اخباری منتشر شد که طبق آن اولین تصفیه کننده هوای آزاد در شهر بیجینگ کشور چین نصب شده بود،این دستگاه که به Smog Free Tower و یا برج هوای سالم معروف است توسط دان رزگارد-مهندس مشهور آلمانی در کشور چین راه اندازی شده بود.
به گفته مهندس رزگارد دستگاه استفاده شده در شهر بیجینگ از فناوری یونی بدون نیاز به اوزون استفاده می کند و قادر است در هر ساعت حجمی معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب از هوای آزاد شهر را تصفیه کرده و ۷۵ درصد از ذرات خطرناک معلق در هوا را جذب کند.
انتهای پیام/