خودسازی در مسیر اردوهای جهادی
خودسازی در مسیر اردوهای جهادی
این روز ها در ایام عید نوروز جهادگران همچون مردم عازم سفر هستند اما سفر جهادگران رنگ و بویی دیگر دارد به گونه ای که از تفریح و استراحت خود می گذرند برای آبادانی میهن عزیزمان.

به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو ،کانون وبلاگ نویسان قم به نقل از وبلاگ”حرم…“،

نوروز ایامی مناسب است تا تمام شهروندان برای رهایی از خستگی یک سال گذشته و همچنین شروع سال جدید با انرژی مضاعف عازم سفری تفریحی، زیارتی، سیاحتی و.. شوند.

در این روز ها تمام افراد خانواده اسباب و وسایل مورد نیاز خود را جمع می کنند تا به مقصدی در داخل کشور و یا به بیرون از کشور سفر کنند و از این چندروز تعطیلات بهترین استفاده را کنند اما در این بین هستند افرادی که به جای اینکه به فکر تفریح و خوش گذارنی و استراحت باشند به فکر کمک به نیازمندان هستند.

این افراد با الگوبرداری از رزمندگان اسلام  در هشت سال دفاع مقدس که برای جهاد در راه خدا جان خود را فدا کردند، جهادی متفاوت و از رنگ و بویی دیگر که دارای ارزشی متفاوت تر است را رقم می زنند.

به هر حال این روزها گروه های جهادی همانند دیگر افراد جامعه در تب و تاب سفر هستند اما سفر این افراد، سفری متفاوت می باشد؛ سفری برای شاد کردن دل محرومی ، سفری به مناطق محروم در اقصا نقاط کشور که به صورت خودجوش صورت گرفته است تا در آبادانی و توسعه کشور  سهمی داشته باشند.

این جهادگران از هر قشری که بیشتر آنان جوانان می باشنددر کنار یکدیگر جمع شده اند تا محرومیت زدایی کنند و دل مردمان این مرزو بوم را شاد کنند.این جهادگران جوان می توانند همانند دیگر افراد جامعه از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و به تفریح و استراحت خود بپردازند اما این جوانان با ایمان از هر فرصت به وجود آمده حتی ایام تعطیلات عید نوروز برای آبادانی کشور استفاده می کنند.

از همین رو رهبر فرزانه انقلاب ما با تکیه بر همین موضع و به جهت اهمیت امر، طبق سنت هر ساله در نامگذارى سال ها، سال ۱۳۸۲ شمسى را سال «نهضت خدمت رسانى به مردم» نامیدند و از تمامى مسئولان خواستند تا با خدمت به مردم وظیفه دینى اجتماعى خود را انجام دهند و فرمودند: «در نهضت خدمت رسانی باید کارهاى عمیق، ماندگار و زودبازده که آثار آن بیشتر متوجه قشرهاى مستضعف و محروم مى شود، مورد توجه کامل قرار گیرد.»

می‌توان در یک کلمه گفت که مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است. اما آغاز این سازندگی، ساختن خود می‌باشد. به عبارتی اولین هدف اردوی جهادی خود سازی است؛ همان‌طور که برترین جهاد‌ها جهاد اکبر در معرکه نفس است. این گذر از خود و اجابت حق بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند.

در طی این سفر، تذکر و همیاری به یکدیگر در پیمودن پلکان رشد و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی محیط نیز حاصل می‌آید. در کنار این مزایا، رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است.

یکی دیگر از اهداف جهادی نیز سازندگی عمرانی، فرهنگی، علمی و بهداشتی در منطقه است. در اردوی جهادی، جهادگران با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی و … آشنا شده و از طریق تلاش مخلصانه برای سازندگی در آن منطقه در آن ابعاد، می کوشند که خود را ساخته و رضوان الهی را کسب کنند.

فرهنگ جهادی یک مفهوم کلی است که از مصادیق آن دین مداری،ولایت محوری، مردم گرایی، ارزش مداری، انعطاف پذیری، خودباوری، استمرار، سرعت عمل و غیره می باشد که می توانیم این فرهنگ را گسترش بدهیم به نوعی که در جهان به عنوان یک الگوی پیشرفت در جامعه یاد شود.

حال باید گفت ما هم همچون جهادگران باید در تمام عرصه های شخصی خود جهاد کنیم و سبک زندگی خود را تغییر دهیم، باید جهاد ما در زندگی روزمره خود به گونه ای باشد که ساده زیست و دور از اسراف شویم از حداقل امکانات بهترین استفاده را کنیم و از سویی با مردم بهتر رفتار و کارمان را برای خدا انجام دهیم که این از ویژگی های مردان پاک و مومن است.

 

انتهای پیام/