جهاد کشاورزی؛ مشکلی برای تامین نهاده دامی دامداران سرخس نداریم
جهاد کشاورزی؛ مشکلی برای تامین نهاده دامی دامداران سرخس نداریم
یکی از مشکلات اصلی که امسال دامداران با آن مواجه هستند، مسئله خشکسالی است؛ در سال‌های گذشته دامداران برای تامین بخشی از خوراک دام خود از چرای دام در مراتع سرسبز استفاده می‌کردند، اما امسال به دلیل خشکسالی وضعیت مراتع اصلا خوب نیست و از طرفی نیز هزینه‌های خوراک دام آن‌قدر بالا است که کمر دامداران زیر این هزینه خم شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، یکی از مشکلات اصلی که امسال دامداران با آن مواجه هستند، مسئله خشکسالی است. در سال‌های گذشته دامداران برای تامین بخشی از خوراک دام خود از چرای دام در مراتع سرسبز استفاده می‌کردند، اما امسال به دلیل خشکسالی وضعیت مراتع اصلا خوب نیست و از طرفی نیز هزینه‌های خوراک دام آن‌قدر بالا است که کمر دامداران زیر این هزینه خم شده است.

لازم است تا مسئولان در این شرایط خشکسالی کمک های لازم را به دامداران برسانند و یکی از مهم‌ترین کمک‌ها در این زمینه تأمین خوراک دام است تا دامداران بتوانند به تولید خود ادامه دهند زیر اگر دامداران در تولید به مشکل بخورند در ماه‌های آینده با کمبود گوشت قرمز مواجه می‌شویم.

جهاد کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین سازمان برای تامین خوراک دام است و باید در این شرایط به کمک دامداران بیاید و با تامین خوراک دام با هزینه مناسب مشکل دامداران را در این شرایط خاص حل کند. برای پیگیری موضوع و اینکه جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای تامین خوراک دام در شهرستان سرخس دارد با مدیر جهاد کشاورزی سرخس گفت‌وگو کردیم.

محمدعلی رهنما، مدیر جهاد کشاورزی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه برای تامین خوراک دام دامداران سرخس مشکلی نداریم، اظهار کرد: برای تامین خوراک دام در شهرستان سرخس، کنسانتره یارانه‌ای با قیمت هر کیلو ۶ هزار تومان داریم که در هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به دامدار تعلق می‌گیرد.

وی افزود: هر دامداری که خوارک دام نیاز داشته باشد، می‌تواند با انجام هویت‌گذاری از سه عامل توزیع اتحادیه دام جهد تجن، اتحادیه تعاونی‌های روستایی و تعاونی دامداران شهرستان خوراک موردنیاز دام خود را تامین کند.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس با بیان اینکه نهاده خام دیگری در اختیار ما قرار نگرفته است، گفت: نهاده خامی که در شهرستان داریم، تنها شاید نیاز ۱۰ دامدار ما را تامین کند، اما با ارسال این نهاده‌ها به کارخانه و تبدیل آن‌ها به کنسانتره مقدار دو هزار تن از این خوراک خام در اختیار ما برای توزیع بین دامداران قرار می‌گیرد.

رهنما با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۴۶۰ هزار راس دام سبک و ۴ هزار راس دام سنگین در شهرستان سرخس داریم، تصریح کرد: نهاده‌های این دام‌ها تامین می‌شود، اما دامدار ما با مشکل نقدینگی مواجه است و پولی ندارد که این نهاده را تامین کند.

وی ادامه داد: دو هفته پیش مکاتباتی با سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان داشتیم و اعلام خشکسالی کردیم و هفته گذشته نیز با امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم سرخس در مجلس جلسه داشتیم و پیگیر این مسئله بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس بیان کرد: سرانه خوراک هر دام روزانه ۲۰ کیلو است که در تامین آن مشکلی نداریم و ماهیانه دو هزار تن کنسانتره بین دامداران توزیع می‌کنیم، اما مشکل اصلی، کمبود و یا نبود نقدینگی دامداران ما است.

رهنما در پایان با اشاره به استفاده برخی دامداران شهرستان از سیب زمینی برای خوراک دام گفت: با توجه به کمبود نقدینگی دامدار ما ناچار است که از سیب زمینی برای خوراک دام خود استفاده کند چون با قیمت پایین‌تری آن را می‌تواند نسبت به نهاده‌های دیگر تامین کند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی