یک کارشناس راهبرد سایبری معتقد است که افشاگری های مربوط به جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا از مسافران هواپیماهای غیر نظامی نشانگر اهمیت امنیت اطلاعات با توجه به پیشرفت‌های فنی در زمینه جاسوسی است.
 به گزارش نسیم سرخس، یانیک هارل کارشناس امنیت سایبری در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد: فاش شدن جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی از هواپیماهای مسافربری بار دیگر اهمیت ایمنی اطلاعات با توجه به پیشرفت های چشمگیر فنی در خصوص جاسوسی را نشان می دهد.

اخیرا روزنامه لوموند فرانسه با انتشار گزارشی بر اسناد پرونده های ادوارد اسنودن افشاگر برنامه های جاسوسی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان مخابرات دولتی بریتانیا روشهایی را برای رهگیری اطلاعات مسافرانی که در هواپیماهای مسافربری هستند، توسعه داده اند.

اسناد اسنودن نشان می دهد که از سال ۲۰۰۵ میلادی، یکی از اهداف جاسوسی آمریکا و بریتانیا، جاسوسی از مکالمات تلفنی مسافران پروازهای شرکت ایرفرانس بوده است. پروژه آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به “رهگیری هواپیماهای غیر نظامی در سراسر جهان” بوده و با هدف جلوگیری از یک ۱۱ سپتامبر دیگر بوده است.

لوموند افزود: از سال ۲۰۰۳، آژانس امنیت ملی آمریکا، پروازهای ایرفرانس و ایر مکزیکو را اهداف احتمالی و بالقوه تروریست ها ارزیابی کرده و اداره حقوقی این آژانس اعلام کرده است که مطلقا هیچ مشکل حقوقی و قانونی برای جاسوسی کردن از پروازهای این دو شرکت وجود ندارد و پروازهای این شرکتها باید تحت نظارت شدید و جاسوسی قرار گیرد، زمانی که این هواپیماها وارد حریم هوایی آمریکا می شوند.

این کارشناس امنیت سایبری تصریح کرد: نگرانی های حریم خصوصی در آمریکا موجب ایجاد طیف گسترده ای از قدرت و اختیارات جاسوسی و استراق سمع شده و با توجه به پیشرفتهای فنی و قوانینی مثل قانون میهن پرستی در سال ۲۰۰۱ توسط دولت اوباما گسترش یافته است.

وی افزود: از دیدگاه اخلاقی ما داریم درباره اطلاعات شخصی صحبت می کنیم، توافق اولیه ای بین مسافر و شرکت هواپیمایی. برای آمریکایی ها مساله اخلاق چندان اهمیتی ندارد، به خصوص به اندازه امنیت ملی آن هم با در نظر گرفتن قوانین فرامرزی آمریکا.

این کارشناس امنیت سایبری افزود: این قوانین به خصوص قانون میهن پرستی از جان و زندگی شهروندان آمریکایی محافظت می کند چرا که پروازهای ورودی و خروجی به عنوان خطرات بالقوه در نظر گرفته می شوند. اسناد و افشاگری های اسنودن تصویر بزرگ و کلی در ارتباط با جاسوسی سایبری را تغییر نمی دهد. مساله اصلی که درباره آن صحبت می کنیم، روش های فنی است.

هارل اظهار داشت: امنیت اطلاعات مسافر برای حفاظت از حریم خصوصی مهم و کلیدی است ولی همواره احتمال اشتباه و خطا وجود دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشریه داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، این آژانس مکالمات تلفنی رئیس جمهور پاکستان را در حالی که در یک هواپیما بوده، شنود کرده است.

منبع: تسنیم
 انتهای پیام/