تمدید مهلت مایه‌کوبی آبله و شاربن دام سبک در شهرستان سرخس
تمدید مهلت مایه‌کوبی آبله و شاربن دام سبک در شهرستان سرخس
رئیس شبکه دامپزشکی سرخس از تمدید مهلت مایه‌کوبی آبله و شاربن دام سبک تا پایان شهریورماه در این شهرستان خبر داد.

عباس باغبان نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از بروز و سرایت اغلب بیماری‌های عفونی دام و طیور و آبزیان بوده و نقش مایه‌کوبی آبله و شاربن در پیشگیری از این دو بیماری خطرناک و کشنده در گوسفند و بز نیز مهم و حیاتی است.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: به‌منظور پوشش بیشتر واکسیناسیون در جمعیت دام سبک شهرستان سرخس، مهلت مایه‌کوبی آبله و شاربن که هرساله به‌صورت رایگان تزریق می‌شود، تا پایان شهریورماه تمدید شد و در صورت همکاری دامداران تعداد بیشتری از دام‌های شهرستان علیه این بیماری‌ها واکسینه و ایمن می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل اجرایی دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۳۹۵، آبله گوسفند و بز ازجمله بیماری‌های ویروسی فوق‌العاده مسری است که به خصوص گوسـفند و بز را مبتلا ساخته و به‌عنوان یکی از بیماری‌های استراتژیک در کشور  مطرح است.

 

باغبان نژاد با بیان اینکه در بین دام‌های اهلی، آبله گوسفند و بز از همه خطرناک‌تر است، تصریح کرد: این بیماری در اکثر اوقات بـا بثـورات جلدی در اطراف دهان، صورت و نواحی کم موی بدن، تب، درگیری دستگاه تنفسی، جراحـات احشایی و گاهی سقط‌جنین خود را نشان می‌دهد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس ادامه داد: با توجه به این‌که کشور ما در منطقه‌ای واقع‌شده است که تردد و جابجایی بی‌رویه دام آن‌هم به شکل کنترل نشده وجود داشته و روند حرکت دام وضعیت قابل پیش‌بینی‌شده را ندارد، به همین دلیل همواره بر واکسیناسیون به‌عنوان یکی از معتبرترین و در دسترس ترین ابـزار کنترلی بیماری تکیه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه میزان واگیری بیماری در دام‌های حسـاس مایه‌کوبی نشده بسیار بالا است، اظهار داشت: میزان مرگ‌ومیر در دام‌های جوان بین ۵ تا ۵۰ درصد متغیر بوده و خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری چشمگیر است.

 

باغبان نژاد همچنین در خصوص بیماری کشنده شاربن یا سیاه‌زخم گفت: ماندگاری طولانی باکتری عامل بیماری شاربن در خاک و محیط‌زیست و هم‌چنین بیماری‌زائی آن برای انسان، به‌عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان باعث افزایش اهمیت بیماری شده است .

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس با بیان اینکه بیماری شاربن در حیوانات علف خوار به‌ویژه نشخوارکنندگان به شکل فوق حاد و مهلک است، تصریح کرد: تلوتلو خوردن، لرزش، اختلال تنفسی، تب بالا، ادرار خونی، مرگ ناگهانی و خروج خون تیره‌رنگ (قیری شکل) از منافذ بدن که منعقد نمی‌شود و باد کردن سریع لاشه از علائم شاربن در دام است.

 

وی از دامداران درخواست کرد در این مدت محدود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و با شماره تماس ۳۴۵۲۶۹۳۰ شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس برای رزرو نوبت واکسیناسیون تا پایان شهریورماه تماس بگیرند.

انتهای پیام/