تقویت و توسعه خدمات گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
تقویت و توسعه خدمات گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
ناظر گمرکات خراسان رضوی در دیدار مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس از تقویت و توسعه خدمات گمرکی در این منطقه ویژه اقتصادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی ظهر امروز در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سرخس و زیرساخت‌های گمرکی آن در جلسه کاری با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی و فرماندار شهرستان سرخس اظهار کرد: اولویت گمرک در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و نگاه کشور به تجارت، توجه به کشورهای همسایه و حوزه مهم آسیای میانه است.

جعفری با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل دارا بودن زیرساخت‌های مناسب می‌تواند نقش کلیدی در توسعه صادرات ایفا کند، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از همه امکانات در اختیار از همه ظرفیت‌ها برای تقویت صادرات و ترانزیت کالا با نگاه تولید صادرات محور استفاده می‌کند و باید بگویم منطقه ویژه اقتصادی سرخس نقش فراملی و موثر در این مناسبات و توسعه مبادلات با کشورهای حوزه cis دارد.

وی با اشاره به لزوم تسهیل امور گمرکی و توسعه صادرات تاکید کرد: خوشبختانه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس نسبت به تقویت زیرساخت‌های لجستیکی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی توجه ویژه‌ای شده و سایت‌های ریلی بو ظرفیت اتصال ریل عریض آسیای میانه به سایت منطقه افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری را به دنبال داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی تحقق طرح یک کمربند- یک راه در راستای احیای جاده ابریشم که از سوی چینی‌ها در حال پیگیری است را موجب افزایش میزان اشتغال و رونق اقتصاد منطقه و استان برشمرد و تصریح کرد: با اتصال ریلی کریدور شرق نقش فراملی منطقه ویژه سرخس برجسته شده و باید بگویم این منطقه مرکز مهم صادرات در کشور است.

جعفری با اشاره به اینکه گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس تسهیلات بیشتری ارائه می‌دهد، تاکید کرد: با توجه به اینکه مناطق ویژه و آزاد برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد شده و خارج از قلمرو گمرکی هستند، گمرک ایران در این مناطق بیش‌ترین تسهیلات را ارائه داده و قوانین دست و پاگیر نیز در این مناطق وجود ندارد.

افزایش قابل توجه آمار صادرات و ترانزیت از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

رئیس هیئت مدیره موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این نشست ضمن تقدیر از خدمات صادقانه گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته گفت: تعامل مثبت گمرک با این منطقه برای رونق ترانزیت و صادرات در کاهش تاثیر تحریم‌های نفتی تاثیر چشمگیری داشته است و امیدواریم این همکاری در سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کند.

محمدرضا برهمند افزود: سال گذشته چیزی حدود ۳۵۰ هزار تن کالا از طریق این منطقه ترانزیت و صادرات شده که اگر نبود این همکاری و تعامل مثبت گمرک و صنعت پتروشیمی این امر محقق نمی‌شد.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و با تقویت زیرساخت‌های ریلی به‌زودی شاخص‌های صادراتی از این منطقه افزایش قابل توجهی خواهد یافت و در صدد هستیم این آمار را به ۱٫۵ میلیون تن در سال جاری برسانیم.

انتهای پیام/