تغییر طرح اوره و آمونیاک سرخس به طرح GTO
تغییر طرح اوره و آمونیاک سرخس به طرح GTO
مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز رضوی از تغییر طرح اوره و آمونیاک سرخس به طرح GTO خبر داد.
به گزارش نسیم سرخس، دکتر علی یدقار گفت: هدف اصلی این طرح ساخت مجتمع پتروشیمی برای تبدیل گاز طبیعی به الفین سبک در منطقه ویژه اقتصای سرخس است که ظرفیت تولید سالانه ۲۸۰ هزار متریک تن اتیلن و ۴۲۰ هزار متریک تن پروپیلن را داراست.
او ادامه داد: GTO به معنای تبدیل گاز طبیعی به الفین های سبک و ترکیبی از اتیلن و پروپیلن به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بسیاری از فرآورده ها از جمله پلی پروپیلن و پروپیلن گلایکل است.
یدقار گفت: رشد نرخ حدود ۵ درصدی مصرف الفین های سبک در دنیا، کمبود پروپیلین در کشور، توسعه  نیافتن زنجیره ارزش الفین های سبک، وجود منابع غنی گاز طبیعی در کشور، توسعه نیافتن روش‌ های با بازدهی بالا به منظور تولید پروپیلین و  نیاز صنایع خودروسازی، الکترونیک و عمرانی از دلایل تغییر کاربری این طرح  از تولید اوره و آمونیاک به الفین سبک است.
او با بیان اینکه پروژه GTO هم اکنون در مرحله تامین زیرساخت ها قرار دارد، افزود: آغاز عملیات اجرایی طرح منوط به تامین تضمین‌ های لازم از طرف آستان قدس رضوی برای آغاز جذب منابع مالی است که پس از دریافت این تضمین‌ ها طرح  عملا آغاز خواهد شد.
یدقار افزود: پس از شروع عملیات اجرایی، ۳۰۰ شغل به طور مستقیم ایجاد خواهد شد و در زمان اجرای طرح  نیز حدود هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار می شوند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز رضوی تصریح کرد: استفاده از گاز طبیعی برای تولید محصولات پتروشیمی به ویژه الفین های سبک، علاوه بر جلوگیری  از خام فروشی گاز طبیعی، دارای زنجیره ارزش طولانی‌ تری در مقایسه با صنایع تبدیلی است و بالاترین همخوانی با استراتژی‌ های اقتصاد مقاومتی کشور را دارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
انتهای پیام/