مشاور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «حزب الله» یک حزب قانونی در لبنان است و از منظر حقوقی، شورای همکاری خلیج فارس فاقد هر گونه صلاحیتی است که بتواند اقدامی علیه آن انجام دهد، گفت: قرار دادن نام حزب الله در فهرست سازمانهای تروریستی دخالت آشکار در امور داخلی لبنان و نقض حاکمیت ملی این کشور است.

به گزارش نسیم سرخس سید محمدعلی حسینی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح توس، در خصوص قرار دادن نام حزب الله در فهرست سازمانهای تروریستی از سوی شورای همکاری خلیج فارس، اظهار کرد: “حزب الله” یک حزب قانونی در لبنان است که در مجلس و دولت این کشور حضور دارد و از منظر حقوقی ،  شورای همکاری خلیج فارس فاقد هر گونه صلاحیتی است که بتواند چنین اقدامی را علیه حزب الله انجام دهد؛ از این جهت اقدام شورای همکاری بدلیل حضور حزب الله بعنوان یک حزب قانونی در داخل لبنان، دخالت آشکار در امور داخلی این کشور و نقض حاکمیت ملی لبنان است.

وی اضافه کرد: سیاست ها و اقدامات شورای همکاری از روز تاسیس تا کنون، غالبا تحت تاثیر فشار عربستان به عنوان به اصطلاح برادر بزرگتر، تنظیم و یا بهتر بگوییم تحمیل شده است. عربستان به اندازه مجموعه بقیه اعضا، جمعیت، مساحت و درآمد دارد و لذا اعمال فشار بر سایر اعضا و با هدف تامین اغراض سیاسی خود، واقعیتی غیر قابل انکار است. از این جهت ، این احتمال قویا وارد است که صدور بیانیه اخیر و قرار دادن نام حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی، خواست ذاتی برخی از کشورهای عضو شورا نباشد و صرفا به دلیل سماجت سعودی ها و فرار از فشارهای بیشتر، مجبور به همراهی شده اند؛ بهانه ای که البته قابل پذیرش نیست.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: واقعیت دیگر آن که افکار عمومی منطقه و جهان، نقش عربستان سعودی در ترویج و اشاعه افکار سلفی و تکفیری و همچنین حمایت های بی دریغ مالی، تسلیحاتی و لجستیکی از داعش و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق ، یمن و لبنان و بالاخره ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه  را نقشی موثر و بی بدیل یافته اند و این کشور را بزرگترین متهم تروریزم دولتی می شناسند.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف عربستان طی دو ماه گذشته، از بین بردن چنین تصویری از خود به عنوان بزرگترین حامی تروریسم است. از این رو است که ریاض امروز مدعی شناسایی تروریست ها و مبارزه با تروریسم می شود؛ برای اولین بار تعدادی از اعضای القاعده را پس از تحمل سالها زندان،اعدام می کند؛ اعلام می دارد که از داعش و جبهه النصره حمایت نمی کند و حتی برای پیوستن به ائتلاف ضد تروریستی در سوریه واعزام نیروی زمینی برای جنگ با داعش اعلام آمادگی می نماید.

حسینی خاطرنشان کرد: آنها مایلند به این وسیله صحنه را عوض کنند و بحث اصلی را روی تروریست بودن یا نبودن حزب الله متمرکز نمایند و مسئله اصلی که تروریسم سلفی وهابی تکفیری است را به فراموشی سپارند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا یادآور شد: این از عجایب روزگار ماست که برای از میدان خارج کردن یکی از موثرترین و جدی ترین نیروهای مقابله کننده با تروریسم، حامیان اصلی تروریستها یعنی  آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، او را  متهم به تروریسم نمایند.

وی با بیان اینکه تحلیل دیگری نیز در خصوص قرار دادن نام حزب الله در فهرست سازمانهای تروریستی مطرح است، تصریح کرد: عده ای صدور این بیانیه را به موضوع  آتش بس در سوریه ربط می دهند و معتقدند عربستان بدنبال شرایطی است که در صورت ایجاد، مشروعیت لازم را برای حمله به سوریه و مداخله علنی در این کشورآماده کند. البته سعودی اگر چنین خیالی داشته باشد مرتکب خطای بزرگی خواهد شد و این صحنه را نیز کاملا خواهد باخت.

وی اظهار کرد: هدف از اقدام نمادین شورای مزبور ، تلاش برای تبرئه خود و برخی ازاعضایش در حمایت و هدایت جریانات تروریستی در سایر کشورهای منطقه و نیز تامین حداکثری منافع رژیم صهیونیستی در تقابل با مقاومت و حزب الله می باشد.

مشاور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تاثیر این اقدام شورای همکاری بر تحولات منطقه گفت: برخی از تحلیلگران غربی گفته اند این اقدام عربستان کاملا اشتباه بوده و باعث تضعیف بیشتر نقش البته مخرب آن در لبنان خواهد شد.

وی افزود: دولت لبنان ممکن است بدلیل کاهش درآمدهایش مدتی دچار مشکل شود اما در دراز مدت از عدم مداخله عربستان نفع خواهد برد و از زیر یوغ عربستان و مداخلات آن نجات خواهد یافت. خروج عربستان  با مختصات فعلی او ، طبعا هم به نفع ملت و دولت مستقل لبنان و هم دوستداران استقلال و امنیت این کشور است.

حسینی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت نیز علاوه بر توفیقات گذشته، بدلیل استمرار درایستادگی و پایمردی، اینک موفق به برداشتن نقاب از چهره منافقین شده و مقتدر تراز گذشته مسیر خود را ادامه خواهد داد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه روابط ایران و لبنان بر بنیادهای محکمی استوار است، اظهار داشت: احترام متقابل و منافع مشترک و همچنین دیدگاههای نزدیک به هم در قضایای منطقه ای و بین المللی تقویت کننده روند صعودی روابط ایران و لبنان در آینده خواهد بود.

انتهای پیام/