آمارها نشان می دهد که ترمز رشد اقتصاد آمریکا به شدت کشیده شده و رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ به ۰.۷ درصد کاهش یافته است.
 به گزارش نسیم سرخس به نقل از رویترز، در حالی که بنگاه های اقتصاد آمریکا تلاش ها برای کاستن از مازاد ذخایر خود را افزایش داده اند و تقویت ارزش دلار و تقاضای ضعیف جهانی بر میزان صادرات اثر منفی گذاشته است، آمارها نشان می دهد که ترمز رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی ۲۰۱۵ به شدت کشیده شده است.

بر اساس گزارشی که وزارت بازرگانی آمریکا در روز جمعه منتشر کرده، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه آخر سال میلادی گذشته ۰.۷ درصد رشد داشته است. این گزارش نشان از کاهش بیشتر سرمایه گذاری شرکت های انرژی به دلیل افت قیمت نفت دارد. در شرایطی که زمستان نه چندان سرد امسال موجب کاهش مصرف کالاهایی نظیر آب و برق و گاز شده، رشد هزینه های مصرفی نیز کند شده است.

اما با توجه به تقویت بازار کار و اینکه برخی از موانع رشد عمدتا موقتی هستند، اقتصاددانان انتظار دارند میزان تولید اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست ۲۰۱۶ شتاب بگیرد. برآوردها از رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال اکنون عمدتا بالای ۲ درصد است.

کریس راپکی، اقتصاددان ارشد یونیون بانک نیویورک گفت: «اقتصاد آمریکا دراواخر سال گذشته تاوان عملکرد گذشته را پس داد. وضعیت رشد اقتصادی نیز در سال ۲۰۱۶ هموار و بدون دست انداز نخواهد بود؛ اما ما در عین حال انتظار غرق شدن کشتی اقتصاد آمریکا را نیز نداریم و اینکه افزایش نگرانی ها از رکود در اقتصاد آمریکا در اواخر امسال که ناشی از وضعیت اقتصاد چین بوده، چندان واقع بینانه نیست.»

فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه اذعان کرد که رشد اقتصادی این کشور «در اواخر سال گذشته کند شده» اما خاطر نشان کرد که «وضعیت بازار کار باز هم بهتر شده است.» بانک مرکزی امریکا در ماه دسامبربرای اولین بار از ژوئن ۲۰۰۶ اقدام به افزایش نرخ بهره کرد.

هرچند فدرال رزرو احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در ماه مارس را رد نکرده، اما رشد ضعیف و شکنندگی در بازارهای مالی ممکن است موجب به تعویق افتادن نرخ بهره تا ماه ژوئن شود. رشد اقتصادی امریکا به استثنای ذخایر و بخش تجارت، در سه ماهه پایانی ۲۰۱۵ به ۱.۶ درصد رسید.

رشد اقتصادی امریکا در کل سال ۲۰۱۵ به ۲.۴ درصد رسید که افزایشی نسبت به سال ۲۰۱۴ نداشت.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/