تالاب بزنگان سرخس در یک قدمی بحران آب
تالاب بزنگان سرخس در یک قدمی بحران آب
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس از پایین آمدن سطح آب دریاچه بزنگان خبر داد و گفت: بارش‌های اخیر تأثیر چندانی در بالا آمدن سطح آب دریاچه بزنگان نداشته و با ادامه روند خشکسالی، وضعیت این دریاچه بحرانی خواهد شد.

به گزارش نسیم سرخس، حسن ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سطح آب دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته پایین‌تر آمده است ولی هنوز به حالت بحران نرسیده و در صورت تداوم خشکسالی، وضعیت این تالاب بحرانی خواهد شد.

ابراهیمی اظهار کرد: با توجه به کمبود بارندگی‌ها در منطقه، چشمه‌های ورودی به دریاچه خشک و یا نیمه خشک هستند، همچنین در سال‌های مواجه با خشکسالی آب مازاد کشاورزی را هم نداریم به همین دلیل تداوم این وضعیت دریاچه را به سمت بحرانی شدن سوق می‌دهد.

وی یادآور شد: تالاب بزنگان همه‌ ساله پذیرای پرندگان مهاجر است و در سال‌هایی که بارندگی مطلوب و دمای هوا خنک‌تر است، پرندگان تا اواخر فروردین ماه نیز در تالاب بزنگان حضور دارند، اما سال جاری به دلیل گرمای زودرس و حتی تجربه گرمای ۴۰ درجه در روزهای اخیر، پرندگان مهاجر زودتر دریاچه را ترک کرده و به عرض‌های شمالی مهاجرت کردند و در حال حاضر پرنده‌ای در تالاب مشاهده نمی‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: میزان بارندگی شهرستان سرخس نسبت به سال قبل بهتر بوده ولی همچنان در وضعیت خشکسالی هستیم.

وی افزود: با توجه به سطح پایین آب، در حال حاضر شوری آب دریاچه بالا است و به دلیل شوری آب، قابلیت زیست آبزیان فراهم نیست و امیدواریم سال آبی آینده وضعیت بهتر شده و شوری آب دریاچه کمتر شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: به منظور احیای تالاب بزنگان، پروژه‌های احیای تالاب از جمله مهار آب ناشی از سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها و هدایت آن به سمت دریاچه را در منطقه داشتیم که ۹۰ درصد این پروژه‌ها اجرا شده و در سال ۱۴۰۰ میزان ۷۰۰ میلیون تومان برای این پروژه‌ها هزینه شد.

وی با اشاره به نقش دریاچه بزنگان در جذب گردشگر گفت: تالاب بزنگان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان سرخس است و با توجه به اینکه نوروز سال جاری، محدودیت‌های کرونایی نداشتیم این تالاب در ایام نوروز پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی بود.

وی گفت: طرح ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب بزنگان طرح بزرگی است اما به دلیل تخصیص قطره‌ چکانی اعتبارات، این طرح پیشرفت چندانی نداشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس افزود: طرح گردشگری تالاب بزنگان در مرحله واگذاری به بخش خصوصی است و امیدواریم با واگذاری آن به بخش خصوصی سرعت پیشرفت پروژه بیشتر شده تا این جاذبه طبیعی بتواند پذیرای مسافران و گردشگران بیشتری در آینده باشد.

گفتنی است دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی و از معروف‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی است که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس بعد از مزداوند و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد واقع شده است و وسعت آن حدود ۸۰ هکتار است.

انتهای پیام/