بازی های بومی و محلی در سرخس جان گرفت+تصاویر
بازی های بومی و محلی در سرخس جان گرفت+تصاویر
دبیر هیات بازی های بومی و محلی سرخس گفت: با شروع به کار اعضای جدید هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سرخس یک دوره مسابقه در رشته های بومی و محلی خروس جنگک و کیسه دوانی در روستای بزنگان شهرستان برگزار شد.

سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای بازی های بومی و محلی، اعضای جدید این هیات در شهرستان سرخس کار خود را شروع کرد.

 

دبیر هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سرخس افزود: به همین منظور با همکاری دهیار و شورای روستای بزنگان یک دوره مسابقه بومی و محلی در رشته های خروس جنگک، کیسه دوانی و تیله بازی با شرکت خیل عظیم علاقمندان به این بازی ها در بزنگان برگزار شد.

 

ایزدی خاطرنشان کرد: در پایان این مسابقه به نفرات برگزیده و تیم های برنده از طرف هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی حکم قهرمانی اهدا شد.

 

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید ایشان بر ترویج بازی های های بومی و محلی را در ادامه می خوانید: کارهای ابتکاری بکنید؛ اسباب‌بازی همین‌جور، بازىِ رایانه‌ای همین‌جور، عروسک همین‌جور، اینها چیزهایی است که لازم است. اسباب‌بازی رایج بچه‌های ما شده تفنگ. خب بابا! آمریکاییها که پدرجد ما در این کارند، الان پشیمانند، درآن درمانده‌اند که چه‌کار کنند. ما بچه‌های خودمان را که اَلَکدولَک بازی میکردند که تحرک داشت و خوب بود، گرگم‌به هوا بازی میکردند که کار بسیار خوبی بود و ورزش بود و بازی و سرگرمی بود، یا این چیزی که خط کشی میکنند و لىِ‌لىِ میکنند – بازىِ بچه‌های ما اینها بود – آورده‌ایم نشانده‌ایم پای اینترنت، نه تحرک جسمی دارند، نه تحرک روحی دارند، و ذهنشان تسخیر شده به وسیله‌ی طرف مقابل. خب بیایید بازی تولید کنید، بازی ترویج کنید، همین بازیهایی که بنده حالا اسم آوردم و ده‌تا از این قبیل بازی [که] بین بچه‌های ما از قدیم معمول بوده را ترویج کنید؛ [این] یکی از کارها است، اینها را ترویج کنید. ما همه‌اش نباید نگاه کنیم ببینیم که غربیها از چه‌جور بازی هایی حمایت میکنند، ما هم از همان بازی حمایت بکنیم. خب حالا من نمیخواهم راجع به بعضی از این ورزشها چیزی بگویم، اما خب ما خیلی کارهای خوب داریم که مال ما است؛ من [قبلا] گفتم، (۱۲) چوگان مال ما است، دیگران به اسم خودشان کردند؛ (۱۳) [خب] این را ترویج کنید؛ ورزش باستانی یک ورزش زیبا و هنری است، خب این را ترویج کنید؛ اینها را پیش ببرید و ترویج کنید که بچه‌ها [سراغ اینها] بروند.

بازی های بومی و محلی در سرخس (1)

بازی های بومی و محلی در سرخس (2)

بازی های بومی و محلی در سرخس (3)

بازی های بومی و محلی در سرخس (4)

بازی های بومی و محلی در سرخس (5)

انتهای پیام/