«انفجار گاز موجود در حفره گازی پشت سینه کار» علت اصلی حادثه معدن آق دربند سرخس
«انفجار گاز موجود در حفره گازی پشت سینه کار» علت اصلی حادثه معدن آق دربند سرخس
گزارش اولیه بازرسان سازمان صمت و نظام‌مهندسی معدن نشان می‌دهد، که علت اصلی بروز حادثه روز چهارشنبه در معدن آق دربند میان کوهی سرخس «انفجار گاز موجود در حفره گازی پشت سینه کار» بوده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نسیم سرخس، اولین تیم تخصصی به مدیریت محمد توکلی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی و به دستور رئیس سازمان صمت این استان دیروز جمعه ۷ شهریور ۹۹ با هماهنگی و دستور ویژه فرماندار شهرستان سرخس، دادستان عمومی و انقلاب سرخس و همکاری فرمانده انتظامی این شهرستان برای بررسی ابعاد حادثه وارد روستای معدن آق دربند سرخس شدند.

علی‌اکبر اکبری، رئیس اداره صمت سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: این تیم به‌صورت میدانی تمامی عوامل به وجود آمدن این حادثه را بررسی کردند و قرار است به‌زودی و پس از جمع‌بندی و مشخص شدن علت اصلی و علت‌های فرعی گزارش کامل علت وقوع حادثه را به اطلاع مردم برسانیم.

وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که بازهم سوء مدیریت داخلی معدن موجب بروز این حادثه شده است.

رئیس اداره صمت سرخس بیان کرد: توکلی، معاون امور معادن و کارشناس ارشد معدن، گلقنددشتی، کارشناس ارشد معدن صمت و نظام‌مهندسی معدن، شاکری، کارشناس ارشد معدن سازمان صمت و نظام‌مهندسی معدن، درویشی بازرس ارشد اداره کار سرخس و اکبری، رئیس اداره صمت سرخس به‌عنوان اولین تیم تخصصی به‌صورت میدانی علت‌های بروز حادثه معدن آق دربند را بررسی کردند.

اکبری عنوان کرد: بی‌توجهی بهره‌بردار معدن آق دربند سرخس، (شرکت معدن خاور) به اخطارهای سازمان صمت، اخطارهای بازرسان اداره کار، گزارش‌های گشت‌های مشترک و گزارش‌های نظام‌مهندسی از عوامل بروز این حادثه است.

وی با بیان اینکه معدن آق دربند فاقد تشکیلات امداد و نجات و ایمنی است، گفت: متأسفانه مسئول ایمنی در زمان انجام فرآیند آتشباری در معدن حضور ندارد.

به گزارش نسیم سرخس، گزارش اولیه این حادثه که به تأیید محمد توکلی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی رسیده به شرح زیر است.

جناب آقای مهندس مس‌فروش، ریاست محترم سازمان

با سلام

حسب دستور حضرت‌عالی و با عنایت به حادثه ناگوار به وقوع پیوسته در معدن زغال‌سنگ آق دربند میان کوهی با بهره‌برداری شرکت معادن خوار واقع در شهرستان سرخس روستای آق دربند، این‌جانب به‌اتفاق دو تن از همکاران متخصص بخش معدن، بازرس محترم اداره کار و رئیس محترم اداره صمت شهرستان سرخس در محل معدن حضور به هم رسانده و گزارش کارشناسی بازدید به‌عمل‌آمده به شرح زیر جهت استحضار تقدیم حضور می‌گردد.

خلاصه سوابق معدن:

۱- نام معدن و نام بهره‌بردار: معدن زغال‌سنگ آق دربند میان کوهی با بهره‌برداری شرکت معادن خاور

۲- تاریخ اولین بهره‌برداری: ۱۳۲۴

۳- تعداد کارکنان شاغل: ۱۰۲ نفر

شرح حادثه:

در مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ساعت ۱۵ آقایان حامد بالوانه و محمد حیدری در تونل نوحی دو و نیم و سه در حال انجام عملیات حفاری و آتش باری بوده که متأسفانه در اثر انفجار گاز موجود در حفره گازی پشت سینه کار در حال انجام آتش باری دچار حادثه گردیده و در محل فوت می‌نمایند.

علل اصلی حادثه:

۱- سهل‌انگاری و عدم انجام عملیات گاز سنجی و بررسی‌های لازم توسط مسئول ایمنی معدن (جناب آقای مهندس نوایی) قبل از انجام عملیات آتش باری با توجه به وجود گاز یک هفته قبل از وقوع حادثه در تونل و گازگرفتگی سه تن از کارکنان و عدم گزارش موضوع

علل فرعی حادثه:

۲- عدم توجه بهره‌بردار به اخطاریه‌های سازمان جهت اجرای سیستم تهویه مصنوعی

۳- عدم توجه بهره‌بردار به اخطاریه‌های سازمان جهت تجهیز نمودن معدن به وسایل گاز سنج مناسب، کپسول‌های خود نجات و تجهیزات امداد و نجات، آمبولانس و تجهیزات آتش‌نشانی

راهکارهای پیشنهادی جهت جلوگیری از حوادث دیگر

۱- تغییر مدیریت و یکپارچه شدن سهامداران (اختلاف بین شرکای اصلی شرکت)

۲- بروز رسانی تجهیزات تهویه، ایمنی و…

۳- انجام مطالعات اکتشاف حین استخراج و مطالعات گاز سنجی

توکلی- سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی

معدن زغال‌سنگ آق دربند با مساحت ۴۰ کیلومترمربع دارای ذخیره اکتشافی ۱۲ میلیون تن زغال‌سنگ کک شو، حرارتی و تولید سالانه ۲۰ هزار تن زغال‌سنگ است و برای ۱۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

آق دربند که تنها واحد معدنی تولید کنند کک در خراسان رضوی به شمار می‌آید علاوه بر اکتشاف و استخراج ، دارای واحدهای زغال شویی و کک پزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که سالانه حدود هشت هزار تن کک تولید می‌کند.

۳۰ درصد از سهام این شرکت به آستان قدس رضوی و ۷۰ درصد آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

معدن آق دربند در کنار روستایی به همین نام در شهرستان سرخس و در ۱۴۱ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است.

انتهای پیام/