نماینده تهران در مجلس با اعلام اینکه آمریکا محتوای مذاکرات هسته‌ای را در اختیار اسرائیل و شیخک‌های خلیج فارس می‌گذارد، نسبت به عدم انتشار فکت‌شیت ایرانی انتقاد کرد.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از مشرق، حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در سایت خود درباره عدم انتشار فکت‌شیت ایرانی نوشت: هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات هسته‌ای نکات مهمی فرمودند که محرمانه نبودن و لزوم اطلاع مردم از جزییات توافقنامه‌ها یکی از آنها بود.

در این نوشتار آمده است:

امام خامنه‌ای صراحتاً تیم مذاکره‌کننده را به ارائه برگه تفسیری خود از توافقنامه لوزان ملزم نمودند. آقای صالحی و ظریف نیز دو روز قبل از آن در جلسه غیرعلنی مجلس خودشان به این تکلیف رهبری اذعان و اعتراف کردند. در کمال تعجب اما شاهدیم که آقایان طی چند روز اخیر از انجام این تکلیف سر باز می‌زنند.

آقای صالحی می‌گوید فکت‌شیت تهیه شده و در اختیار آقای ظریف است با صلاحدید ایشان منتشر می‌شود، ظریف هم ساکت است و عراقچی می‌گوید همین سخنرانی‌های آقای روحانی و ظریف همان فکت‌شیت ماست! و این یعنی ما نمی‌خواهیم برگه تفسیری یا همان فکت‌شیت خود را منتشر کنیم! اما چرا از ارائه فکت‌شیت و برگه تفسیری‌شان در برابر فکت‌شیت آمریکایی ها سر باز می‌زنند؟

در جلسه رٱی اعتماد وزیر علوم (فرهادی) به آقای روحانی گفتم که اگر معتقدید که در افکار عمومی جایگاه خوبی دارید و همه موافق این شیوه مذاکره هستند چرا جزییات مذاکرات هسته‌ای را محرمانه کرده‌اید؟ مگر آن کسانی که در مذاکرات مقابل شما نشسته‌اند دشمن نیستند؟

آقای روحانی گفتند قطعاً طرف مقابل دشمن ماست که مذاکره می‌کنیم و ما چیز محرمانه‌ای از مردم نداریم. گفتم آقای رئیس‌جمهور! حرف من هم همین است. شما بر خلاف تیم مذاکره‌کننده قبلی که اعلام می‌کرد حاضر است در برابر دوربین‌ها مذاکره کند، مذاکرات را محرمانه کرده‌اید؛ در حالی که در دو جا یک موضوع پنهان و محرمانه می‌شود. یکی وقتی می‌خواهیم دشمن از محتوای آن مطلع نشود مثل تصویب بودجه نهادهای امنیتی و نظامی ولی در خصوص موضوع هسته‌ای که مذاکره با دشمن است و آنها هم بلادرنگ محتوای مذاکره را در اختیار اسرائیل و شیخک‌های خلیج فارس می‌گذارند پس دلیل محرمانه بودنش از افکار عمومی و حتی خواص چیست؟

گفتم: البته گاهی هم به دلیل اینکه ضرر بزرگی کرده‌ایم و می‌خواهیم دوست نفهمد، محتوایی را محرمانه می‌کنیم چون اگر دوست بفهمد عصبانی و ناراحت می‌شود مثل دانش‌آموزی که کارنامه مردودی به خانه می‌برد و آن را از دیگران پنهان می‌کند یا وقتی بیماری صعب‌العلاج فردی را پنهان می‌کنند و به کسی نمی‌گویند.

آقای روحانی فقط خندیدند و گفتند اینطور نیست ما انشاءلله خواهیم گفت که چگونه از حقوق ملت دفاع شده … آقای روحانی! پیش از این شما حاضر نشدید این حق ملت را ادا کنید. اکنون از طرف رهبر معظم انقلاب به شما و تیم مذاکره‌کننده تکلیف شده تا جزییات و فکت‌شیت مذاکرات را در اختیار مردم بگذارید، چرا تعلل می‌کنید؟ آیا جز این است که کارنامه مذاکرات در برابر افکار عمومی قابل دفاع نیست؟ با تمام وجود امیدوارم این برداشت اشتباه باشد.

 انتهای پیام/