وزیر ارتباطات گفت: ماهواره‌های پژوهشگاه فضایی، شریف، امیرکبیر و تدبیر در نوبت پرتاب قرار دارند و پرتاب یک ماهواره در سال ۹۴ قطعی است؛ پس از تدوین برنامه یکساله سازمان فضایی و برنامه ششم توسعه، پرتاب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از  فارس، محمود واعظی در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان فضایی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌های ایران برای طراحی و تولید ماهواره ملی در دست تهیه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حال حاضر برای بخش‌هایی از جمله صدا و سیما، ارتباط رسانی روستاهای دورافتاده، سنجش از دور، کشاورزی و ارائه دهندگان خدمات ماهواره‌ای نیازمند یک ماهواره ملی هستیم. در حالیکه اکنون برای رفع این نیازها از ماهواره‌های اجاره‌ای استفاده می شود.

وی خاطر نشان کرد: البته از آنجا که بودجه سازمان فضایی ایران محدود است باید با کمک سایر بخش‌ها بتوانیم ماهواره ملی را که به تمامی بخش‌ها سرویس می‌دهد را تولید کنیم.

واعظی تصریح کرد: گام بعدی در بخش ماهواره‌های فضایی، برنامه بلندمدت برای ساختن ماهواره‌های بزرگ و قرار دادن آن در مدار ژئو است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره اینکه آیا تولید مکان‌یاب ملی که در دولت دهم مطرح شده بود در دولت یازدهم نیز در دستور کار خواهد بود، گفت: بنای این دولت این است که هر کاری که قول می‌دهد انجام دهد؛ در برنامه یکساله و برنامه چهار ساله ششم توسعه کشور در بخش فضا که در دست تدوین است، طرح های گذشته نیز مطالعه می‌شود.

وی همچنین درباره از دست رفتن برخی نقطه مداری ماهواره زهره، گفت: واگذاری نقاط مداری از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات دارای شرایط خاصی است و اگر هر کشوری از این زمان برای قرار دادن ماهواره خود در نقطه مداری استفاده نکند، طبق قوانین این نقاط مداری را از آن کشور می‌گیرند و به متقاضی بعدی واگذار می‌کنند.

واعظی گفت: اکنون باید نقاط مداری که به نام ایران به ثبت رسیده را حفظ کنیم و به جای باز پس‌گیری نقاط از دست رفته باید تلاش کنیم چند نقطه جدید به ثبت برسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ برنامه پرتاب ماهواره را داریم و ماهواره‌های پژوهشگاه فضایی، شریف، امیرکبیر و تدبیر در نوبت پرتاب قرار دارند، اما ابتدا باید برنامه یکساله سازمان فضایی و برنامه ششم توسعه در این بخش تدوین شود تا سپس در مورد پرتاب ماهواره اطلاع‌رسانی کنیم. از آنجا که پرتاب ماهواره هزینه بر است، یکی از ماهواره ها را برای پرتاب انتخاب کنیم.

انتهای پیام/